Influensavaksine

Den skal tas ja. Tok den i fjor da jeg var gravid med lillegutt og.

Den har ikke kommet til legekontoret her enda, men de regnet med neste uke så da tenker jeg å stikke innom neste mandag :)

Nope.
Tok i fjor da jeg var 7 uker på vei. Mista ikke lenge etter. Om det var sammenheng vet jeg ikke, men med mindre jordmor eller lege ber meg ta den så gjør jeg det ikke.

Jøss. Har ikke visst om den... Føler nå at jeg må ta den, etter å ha lest gjennom. Men synes det virker litt skummelt også. Hva tenker du å gjøre?

Ja, jeg har tenkt å ta den og har bestilt meg time fredag neste uke[emoji4] Har en venninne som er farmasøyt og som er gravid i uke 21. Hun anbefalte meg virkelig om å ta den, og er heller ikke i tvil om at hun skal ta den selv[emoji6]

Jeg tok den ikke med forrige, og med mindre lege eller jordmor anbefaler meg det kommer jeg ikke til å ta den denne gangen heller :)

Jeg står over alle vaksiner så lenge jeg ikke absolutt må, eller legen anbefaler den. Her liker jeg ikke å ta noen sjanser. Nå hadde jeg influensa for 1,5 år siden, og det sies jo at da er det 10 år til neste gang :) :p

Men hva er bivirkninger ved vaksiner? Er det ikke bare en mikrodose av den eller de sykdommene man vaksineres mot? Så det verste som kan skje er at man får sykdommen? ....

Men hva er bivirkninger ved vaksiner? Er det ikke bare en mikrodose av den eller de sykdommene man vaksineres mot? Så det verste som kan skje er at man får sykdommen? ....

Etter der jeg har lest av fagartikler er det ingen bivirkninger ved å ta vaksinen og den er svært godt utprøvd. Influensa kan derimot være mer farlig for gravide og små babyer, og det er derfor vi blir anbefalt å ta vaksinen. Babyen er også beskyttet mot influensa i 6 mnd etter at den er født når mor er vaksinert. Ut i fra det jeg har lest skal det altså kun gevinster ved å ta den[emoji28]

Jeg har tenkt å ta den. Selv om jeg ikke pleier å ta den til vanlig selv om jeg er helsepersonell.... Viktigere å ta vare på baby enn meg.

Tok den sist graviditet og ble helt slått ut... Men kommer til å ta den denne gangen uansett [emoji85]

Dette hadde jeg egentlig ikke tenkt på. Men skal jammen spør jordmor om det når jeg skal dit neste uke :-)
Koster det noe å ta vaksinen?

Dette hadde jeg egentlig ikke tenkt på. Men skal jammen spør jordmor om det når jeg skal dit neste uke :-)
Koster det noe å ta vaksinen?

Ja, den må du betale for :) husker ikke hva da det er arbeidsgiver som har spandert på meg..

Jeg tok den ikke med forrige, og med mindre lege eller jordmor anbefaler meg det kommer jeg ikke til å ta den denne gangen heller :)

Det er ikke nok at Folkehelseinstituttet anbefaler det? Du må ha en personlig anbefaling fra jordmoren din? For å si det sånn: dersom jordmoren din IKKE anbefaler deg den, så hadde jeg revurdert å ha henne som jordmor.. Anbefaler deg å lese linken som trådstarter la ved [emoji1303]

Jeg har ikke tatt med de andre to barna. Med eldste gikk det svineinfluensa det året faktisk.. han er født i oktober og vi slapp unna, heldigvis. Jeg turte ikke fordi vaksinen var så ny.. med jenta født i mai tok jeg heller ikke.. kan ikke huske at det kom opp som tema en gang.

Har alltid hatt veldig godt immunforsvar og nesten aldri vært sjuk. Helt frem til nå! Hadde mykoplasma lungebetennelse etterfulgt av kyssyke i fjor og har fått elendig immunforsvar!! Er seriøst sjuk hele tida! Kroppen er sliten og har en voldsom indre uro. Dette kom sammen med kyssesyke.
Så denne gangen er det ingen tvil! Legen anbefaler meg vaksine og det har jeg tenkt til å ta. For er det noen som er utsatt, så må det være meg! Er kronisk forkjøla og alle basselusker vil ha fest i min kropp, virker det som.

Hadde den vært skadelig for babyen, hadde den selvsagt ikke vært anbefalt. Den anbefales fra uke 12 og da er den mest kritiske perioden over uansett. Vaksinen beskytter også babyen etter fødsel, sånn jeg har forstått. Vaksinen har ikke kommet til mitt legekontor enda, men er visst rett rundt hjørnet. Blir vel tatt i løpet av et par uker[emoji846]

Jeg tok i fjord når jeg var gravid med gutten min. Tenker å ta den i høst også. Den beskytter jo baby etter fødsel også.

Back
Topp