Influensavaksine

Nasken

Forelsket i forumet
I dag er jeg 13+0 og fikk satt influensavaksinen hos legen! Noen flere som har tatt/har tenkt til å ta den? :)

Leser på folkehelseinstituttets sider at det er anbefalt å ta den etter uke 12 (selv om de i USA og andre land setter den uavhengig av trimester) for å hindre komplikasjoner i forhold til influensa hos gravide. Dessuten er barnet beskyttet i et halvt års tid, og det er jo bare enda en fordel tenker jeg ;-)
 
Tror ikke jeg kommer til å ta den. Tok ikke med de to eldste heller.
 
Nope
 
Dere som ikke tar den: Hvorfor? Er det risiko knyttet til det? Generell vaksineskepsis? Legen min har ikke nevnt det for meg, til tross for at jeg også har astma og dermed er dobbelt i faresone. En bekjent av meg mistet etter å ha tatt svineinfluensavaksinen i 2009, så jeg har alltid vært litt skeptisk, jeg føler det er litt riskovurdering som må gjøres her, og jeg vil helst at legen min bare skal gjøre det for meg. :p
 
Har tatt i alle svangerskap, skal også gjøre det nå. Jobber i tillegg på plass hvor influensasyke kommer, så er veldig utsatt.
 
Jeg er aldri så dårlig som de gangene jeg har hatt influensa... Så jeg kommer til å ta den.
 
Dere som ikke tar den: Hvorfor? Er det risiko knyttet til det? Generell vaksineskepsis? Legen min har ikke nevnt det for meg, til tross for at jeg også har astma og dermed er dobbelt i faresone. En bekjent av meg mistet etter å ha tatt svineinfluensavaksinen i 2009, så jeg har alltid vært litt skeptisk, jeg føler det er litt riskovurdering som må gjøres her, og jeg vil helst at legen min bare skal gjøre det for meg. :p
Jeg kan ikke noe særlig om dette, men jeg tror ikke den årlige influensavaksinen kan sammenlignes med svineinfluensavaksinen altså :) Den ble jo "kasta" på markedet før den hadde blitt testet tilstrekkelig.
 
Jeg kan ikke noe særlig om dette, men jeg tror ikke den årlige influensavaksinen kan sammenlignes med svineinfluensavaksinen altså :) Den ble jo "kasta" på markedet før den hadde blitt testet tilstrekkelig.
Det er det jeg også har tenkt, men merker jeg er litt mer bekymret enn normalt. La oss skylde på hormoner :p
 
Eg skal ikke ta den har ikke hørt at gravide burde ta den før jeg leste denne tråden. Men er generelt redd for sprøyter og får skjelden influensa
 
Jeg skal nok ta den :)
 
Jeg tok den igår iallfall :) Null bivirkninger annet enn en litt hoven kul akkurat der stikket ble satt!

Kjenner ei som fikk influensa da hun var 35 uker på vei, endte med sykehusinnleggelse og etterhvert hastekeisersnitt fordi barnet fikk så lav puls og masse greier. Hun utviklet lungebetennelse, og fikk antibiotika intravenøst i tre dager før barnet ble tatt. Hun er gravid igjen og har også tatt vaksinen denne gangen ;)

Så her tas ingen sjanser:wideyed:
 
Hmm.....må kanskje høre litt med legen når jeg skal til kontroll på mandag. Vil jo gjøre det som er best for lille spire:dummy1::dummy:
 
Var hos legen i dag 12+3 og ble anbefalt å ta den. Skal tilbake om et par uker for sprøyta, de anbefaler å ta den i 2 trimester. Hadde ikke tid til å vente 15-20 min ekstra i dag. Tok svineinfluensavaksinen i 2009, ingen bivirkninger med den. Jobber i helsevesenet hvor sjanses er stor for å bli smittet hvis viruset først er kommet.
 
Hei,
Jeg skal også ta den, men legen min, som også er smittevernlege, anbefalte å ta den noe seinere (når jeg er godt inne i andre trimester) da influensaen "aldri kommer før jul"... Han sa også at vaksinen virker etter omtrent én uke og har størst virkning de to første månedene.
 
Back
Topp