Influensavaksine

Vallemor

Blir kjent med forumet
Har du tatt eller skal du ta influensavaksine? Jeg spurte på legekontoret, og de sa at årets vaksine ikke kommer før i Sep/Okt.
Det blir rett før min termin, er det likevel nødvendig å ta den?

Jeg skal ikke ta den, har ikke tatt den i de andre sv.skapene heller..:)

Jeg har ingen planer om å ta den (pleier ikke å ta den når jeg ikke er gravid heller...)

Nei, den kommer jeg ikke til å ta..

Kommer ikke til å ta, tok heller ikke sist.
Ser ikke helt vitsen med å ta den også fungerer den kanskje ikke før etter fødsel

Tror ikke jeg blir å ta den i år. I fjor tok jeg den, men det var mest for pasientene på jobben sin del.

Tar ikke den vaksinen. Mulig jeg vurderer det senere, men ikke i år. Har vært lite aktuelt tidligere.

Aldri tatt det før, så kommer nok ikke til å ta i år heller ;)

Kommer ikke til å ta den (visste ikke at den fantes heller :laughing002).
Blir aldri syk uansett, har aldri i hele livet mitt hatt verken influensa eller omgangssyke. Berger nok uten ;)

Har tatt den når jeg jobber i helse og fordi sønnen har astma. Nå jobber jeg ikke, så kommer nok ikke til å ta den

Ble litt i tvil når jeg leste dette:

"De aller fleste gravide som får influensa blir friske uten komplikasjoner og uten at fosteret blir skadet. Gravide har likevel en noe økt risiko for komplikasjoner av influensasykdom, for eksempel lungebetennelse, sammenliknet med ikke-gravide.

Denne risikoen ser ut til å øke utover i svangerskapet. Hvis mor utvikler alvorlige komplikasjoner utgjør dette også en fare for fosteret. Det er også vist at influensa under svangerskapet øker risikoen for dødfødsel.

Vaksinasjon av mor under graviditeten kan beskytte barnet mot influensa den første tiden etter fødselen.

Les mer om influensa og vaksine til gravide hos Folkehelseinstituttet"

"De aller fleste gravide som får influensa blir friske uten komplikasjoner og uten at fosteret blir skadet. Gravide har likevel en noe økt risiko for komplikasjoner av influensasykdom, for eksempel lungebetennelse, sammenliknet med ikke-gravide.

Denne risikoen ser ut til å øke utover i svangerskapet. Hvis mor utvikler alvorlige komplikasjoner utgjør dette også en fare for fosteret. Det er også vist at influensa under svangerskapet øker risikoen for dødfødsel.

Vaksinasjon av mor under graviditeten kan beskytte barnet mot influensa den første tiden etter fødselen.

Hmmm, du sier noe der...

Spørs om det vil ha mye å si i forhold til at vaksinen også trenger tid til å virke, og mange kanskje ikke får tak i den før ved termin

Ja, sant det.

Jeg har hyppig oppfølging, og verken lege eller jordmor har nevnt denne vaksinen.

Ikke tro blindt på alt Folkehelseinstituttet sier og mener. Alt for å gi folk vaksiner :/ de fleste tilfeller trenger enn ikke denne. Om du er frisk og rask til vanlig så er det beste å la være

Har hatt to heftige runder med influensa tidligere hvor jeg tenkte for meg selv at jeg skulle vaksinere meg. Men har ikke gjort det :p

Nå begynner jo ikke influensaen skikkelig før i slutten av oktober/november, og man kan få litt reaksjon på sprøyta (feber, forkjølelse osv) og man bør jo være helt i form når ungen kommer.
Men på den annen side mistet jeg en venninne i vinter. Hun var gravid i 7 mnd og fikk influensa som utviklet seg til lungebetennelse. Døde ganske fort, og de klarte så vidt å redde den lille.

Back
Topp