Influensavaksine

Knm1

Andre møte med forumet
Noen her som har tatt influensavaksinen? Ser de råder gravide etter uke 12 til å ta den. I tillegg har jeg diabetes så er i risikogruppen fra før av. Men jeg er veldig usikker på om jeg vil ta den eller ikke :s

Noen her som har tatt influensavaksinen? Ser de råder gravide etter uke 12 til å ta den. I tillegg har jeg diabetes så er i risikogruppen fra før av. Men jeg er veldig usikker på om jeg vil ta den eller ikke :s

Ville aldri tatt den.

Og vet ikke hva det innebærer å være i risikogruppa, hva skje hvis du evt blir syk?!

Jeg har egentlig ikke lyst til å ta den. Hvis jeg blir syk blir blodsukkeret mitt enda vanskeligere å regulere. Og det skal reguleres nøye og være jevnt i graviditeten :/

Men frister å satse på at jeg slipper unna influensaen :p

Ingen vaksine her gitt.
Har aldri vaksinert meg mot slike ting og dermed ser jeg ingen grunn til det nå heller. :-)
Er så sjeldent syk allikevel.

Ville aldri tatt den.

Og vet ikke hva det innebærer å være i risikogruppa, hva skje hvis du evt blir syk?!

Gravide har lavere lungekapasitet og immunforsvar.

Folk i risikogruppene har større risiko for komplikasjoner (lungebetennelse mm.)

Barnet har ikke godt av at din kroppstempetatur blir for høy (feber).

Hvis du tar vaksine gir det også barnet beskyttelse etter fødselen.

Jeg spurte legen i dag. Han anbefalte meg å ta den. Større risiko å ha influensa enn å ta vaksinen mente han. Så jeg skal ta på mandag :)

Man skal ta vaksine. Spesielt hvis man er i risikogruppe. Den vaksinerer også mot svineinfluensa og det har jo kommet nå. Hvis en gravid får svineinfluensa er det svært alvorlig! Tenker at man bør høre på helsepersonell i slike tilfeller.

De anbefaler at man tar den etter uke 12 fordi at de som får MA og SA ofte legger skylda på vaksinen hvis de har tatt den før. Det er inget farlig å ta den i første trimester.

Jeg har allerede tatt den og tok den også sist svangerskap

http://www.klikk.no/foreldre/gravid/article506473.ece

Hva sier legen da? Jeg ville tatt den om legen anbefalte den..

Jeg har ikke fulgt med, men om man tok svineinfluensavaksinen for 6år siden, holder den enda?

Fra fhi.no

Det anbefales at pasienter i risikogruppene vaksineres med sesonginfluensavaksine hvert år.
Det er to grunner til denne anbefalingen. Sesonginfluensavaksiner gir kortvarig beskyttelse. I tillegg kan personer i risikogruppene, på grunn av grunnsykdom og/eller alder, ha noe svekket immunrespons ved vaksinering.

Eg skal ikke ta den, da det gikk veldig dårlig sist. Tar de fleste vaksiner, men aldri mer influensavaksiner.. :)

Hva sier legen da? Jeg ville tatt den om legen anbefalte den..

Jeg har ikke fulgt med, men om man tok svineinfluensavaksinen for 6år siden, holder den enda?
Jeg tenkte å ringe legen på mandag å høre. Ellers skal jeg til kontroll på onsdag,så kanskje jeg venter til det for å høre hva jordmor og lege sier. Eneste er at jeg er redd det er for sent å ta den snart. Tar jo et par uker før vaksina virker også. Ikke lett det her.

Jeg tok også svineinfluensavaksinen for 6 år siden, men tror ikke den holder nå. Viruset endrer seg vel fra år til år tror jeg.

Jeg tenkte å ringe legen på mandag å høre. Ellers skal jeg til kontroll på onsdag,så kanskje jeg venter til det for å høre hva jordmor og lege sier. Eneste er at jeg er redd det er for sent å ta den snart. Tar jo et par uker før vaksina virker også. Ikke lett det her.

Jeg tok også svineinfluensavaksinen for 6 år siden, men tror ikke den holder nå. Viruset endrer seg vel fra år til år tror jeg.
Jeg spurte min lege om det var for sent, for det samme tenkte jeg. Men han sa at den verste tiden for influensa var sent vinter og tidlig vår. Så han mente at sesongen ikke hadde begynt en gang. Og var derfor heller ikke i tvil om at jeg burde ta den.

Hvordan dårlig?
Litt vanskelig å forklare da jeg aldri fikk svar på noe, men endte med utredning for epilepsi, narkolepsi, me og ms. Mistet billappen og var mye sykemeldt. De mente at vaksina hadde noe med at jeg ble så dårlig som jeg var. Tok den rett etter kyssesyken og det ble en feil kombinasjon. Alltid følgt opp med alle vaksiner, men denne tørr jeg aldri å ta igjen, for vil ikke tilbake dit jeg var med anfall osv. Vet ikke om det var vaksina sin feil, men mange leger trudde det.

Mannen og jeg kranglet faktisk om det igår. Han sier det ikke burde være et spørsmål om jeg skal ta den mens jeg er mer skeptisk til å ta den. Har aldri tatt noen slike vaksiner og jeg er veldig heldig som sjeldent blir syk.

Har en sønn med stor risiko så vi må ta den, har tatt den med 2 forje også å det gikk helg fint

Takk for svar alle sammen :) Har ikke brydd meg om å ta den før, selvom jeg har vært i risikogruppen. Men nå har jeg ikke bare meg selv å tenke på, så da blir alt mye vanskeligere :/

Men dere som har tatt den, hvor mange uker var dere på vei? Jeg er i uke 12 om 3 dager.

Tok den i uke 13 i 2013. I år tok jeg den i uke 4, visste ikke at jeg var gravid før 5+2.

Back
Topp