Influensavaksine - ja eller nei?

  • Trådstarter Moderator Wilma
  • Opprettet
Er den 100% trygg å ta for gravide? Eller er det en slags fordeler vs ulemper-greie der fordelene kommer best ut? Tenker på at andre vaksiner ofte ikke skal taes av gravide. Ikke en gang i tiden før en blir gravid.
 
Er den 100% trygg å ta for gravide? Eller er det en slags fordeler vs ulemper-greie der fordelene kommer best ut? Tenker på at andre vaksiner ofte ikke skal taes av gravide. Ikke en gang i tiden før en blir gravid.
Det er like trygg for gravide som for resten av befolkningen, og enda viktigere å ta. Så kun fordeler, altså.
 
Hvordan tar man den? Kan man si fra hos fastlegen der og da eller må den "bestilles"/ varsles om..?
 
Hvordan tar man den? Kan man si fra hos fastlegen der og da eller må den "bestilles"/ varsles om..?

På mitt legekontor må man bestille tid i resepsjonen. Jeg gikk innom for å gjøre det etter legetime og da hadde de tid med én gang.
 
Hvordan tar man den? Kan man si fra hos fastlegen der og da eller må den "bestilles"/ varsles om..?
Noen leger vil gi deg resept og så henter du den selv på apoteket, kommer tilbake, og så setter de vaksinen på deg.

Andre legekontor har vaksinen liggende, og du kan bare bestille time til skiftestue/kontor/lab.

Det varierer fra legekontor til legekontor. Ta en telefon til fastlegen din og spør, du. :)
 
Da skal jeg ta vaksinen neste torsdag :)

Hos meg har legekontoret liggende, så eneste jeg trenger er å få en time, og dukke opp.
 
her jeg bor får alle ansatte i kommunen og alle i risikogruppa vaksinen gratis på rådhuset på satte datoer. Hos fastlegen koster den over 500 kr.
 
Skal ta den på 28 vekers kontrollen neste mandag, skal også ta glukosebelastninga samtidig.. hurra som eg gler meg til den morgonen :bag:
 
Bør ikke egentlig Pappaen ta den og? Er jo veldig styr hvis han får det med høygravid eller nyfødt og to små til:wideyed:
Ja, det er sant. Partner vil sannsynligvis ikke smitte mor og barn dersom mor vaksineres, men det er uansett kjipt om partner blir syk.
 
Tok den i dag! Skikkelig lettet over å ha fått den, legekontoret fikk den sent og det er allerede flere med influensa i området. Jeg holder meg unna de jeg vet er syk uansett, men det er greit å vite at jeg og lille er beskyttet:rolleyes:
 
Tok den også fredag, er veldig fornøyd. Har faktisk sprøyteskrekk, men følte absolutt at jeg måtte ta den vaksinen. Det fikk fort og greit. Mange kommune har massevaksinasjon av risikogrupper på enkelte dager feks. Sjekk med kommunen. Jeg trengte ikke timebestilling,bare dukket opp, betalte 150 kr og så ble det gjort.
 
Tok den for noen uker siden :) veldig glad jeg gjorde det!
 
Skal ta den på.mandag, og krysser fingrene for at eg ikkje blir sjuk før den tid [emoji23]
 
Flott å se at så mange skal ta den! Så fort jeg (forhåpentligvis) når uke 12 skal jeg ta den! Husk det alle sammen, at det er ikke bare dere selv og babyen som blir beskyttet av vaksinen, men også utsatte grupper rundt dere (andre gravide, eldre, astmatikere, immunsupprimerte, og andre som av en eller annen grunn har lavt immunforsvar). Du kan ha influensa uten sterke symptomer, men du er fortsatt smittsom!
Lykke til alle sammen, ønsker alle en influensafri høst og vinter - vaksine eller ei :)
 
Back
Topp