Influensavaksine etter uke 12

Mjau

Glad i forumet
Det anbefales gravide å ta influensavaksine når de har passert uke 12, men betyr dette at den ikke kan tas litt før uke 12? Noen som vet?

Dette står på folkehelseinstituttet sine sider om hvem som anbefales vaksine:
Gravide etter 12. svangerskapsuke (2. og 3. trimester). Gravide i 1. trimester med annen tilleggsrisiko kan vurderes for vaksinasjon.
Jeg ville ha ventet til minimum 13+0

Jeg ville nok ventet for å være på den sikre siden, selv om en uke fra eller til kanskje ikke utgjør stor forskjell.

Fant dette: "Man skal være ytterst forsiktig med medikamenter og vaksiner til alle gravide, men særlig i de tre første månedene. Derfor gjelder ikke anbefalingen gravide i første trimester. Man kan vurdere vaksinering dersom den gravide har andre risikoer for komplikasjoner i tillegg".

Jeg jobber på sykehus, og ble likevel anbefalt av legen med å vente med vaksina til etter 12 uker.

Venninna mi ble dødsyk av den vaksinen når hun gikk gravid. Er ikke det farlig nok å ha så høy feber og bli så syk av vaksinen?

Venninna mi ble dødsyk av den vaksinen når hun gikk gravid. Er ikke det farlig nok å ha så høy feber og bli så syk av vaksinen?
Man skal ikke ta vaksinen dersom man er syk eller har feber. Er man frisk er ikke vaksinen farlig :)

Back
Topp