Influensa

Stine 71

Betatt av forumet
Jeg jobber på småbarnsavdeling i barnehage. Et av barna på min avdeling er nå hjemme med feber. Foreldrene tror det kan være svineinfluensa, men vet ikke sikkert, da det ikke blir tatt prøver. Hadde bestemt meg for å ikke tenke så mye på dette, og bare være veldig nøye med håndvask på jobb. Så leser jeg overskriften på nettet i dag da, om at influensaen er aller farligst for gravide. Blir jo litt urolig. Samtidig tenker jeg at hadde det vært så farlig, måtte vel vi som jobber i utsatte yrker som barnehage blitt sykemeldt. Andre som jobber i barnehage eller helsevesenet som tenker på dette?

Jeg jobber ikke i barnehage, men vi har følt nøye med på denne svineinfluensaen. Vi skal til portugal til torsdag og vi har vært veldig itvil om vi skal dra. Jeg har snakka med to leger og en jordmor. Alle tre har gitt klarsignal om å dra og sagt at babyen har det godt og trygt inni magen. [:)] Jeg har blitt anbefalt å prøve å få ned feberen med paracet istedenfor å starte på tamiflu hvis jeg blir syk. Dette siden tamiflu ikke er testet på garvide. Men ellers får også vi trolig bare en vanlig influensa..

Tenkte også på det da jeg skulle til syden, men kom meg trygt hjem igjen uten influensasymer. Går nok bra med deg også. Er jo betryggende å ha fått klarsignal fra jordmor og leger. God tur

ORIGINAL: Stine 71

Tenkte også på det da jeg skulle til syden, men kom meg trygt hjem igjen uten influensasymer. Går nok bra med deg også. Er jo betryggende å ha fått klarsignal fra jordmor og leger. God tur

Det er godt å høre! Tusen takk[:)] ja det er veldig betryggende. Da føler jeg meg ikke dumdristig som drar..

vi drar til spania på mandag, gleder meg.

går nok bra med oss å om vi blir syke. som du sa over så er d viktigste å få ned feberen, så ta med paracet.
d er min plan. jeg var ammende i spania med hodepine. ikke engang ei venninde av meg som snakker flytende spansk kunne lese på pakken om jeg kunne ta hodepine tabletten når jeg ammet.
da er det greit å ha med "trygg" medisin fra norge. hehe.

Synst å ha lest at det var i USA at det var 6 gravide som hadde dødd av influensaen.
ORIGINAL: *mamma87*

ja,men var det her i norge eller??
ORIGINAL: lykkelig..

jeg er livredd for å bli syk..

det er 6 gravide som er døde, de var alle friske før de ble syke...
hadde ikke reist til syden nå,men det er meg da...

ORIGINAL: lykkelig..

Det er i USA som seks gravide har dødd. Og der er det jo så sinnsykt mange som har denne influensaen der. Legen sa at det ikke er noe å engste seg for for oss gravide,så da tror jeg på det. [:)]

Skjønner godt at du er glad for ikke å være på jobb nå. Fra influensatelefonen fikk jeg råd om å være ekstra nøye med håndvask for meg selv og barna, og ikke ha mer nærkontakt med barna enn nødvendig. Det siste er ikke lett på småbarnsavdeling der vi hele tiden skifter bleier, hjelper til med spising, trøster, og tørker tårer og snue. Da er det ikke kjekt å høre at et av barna jeg har vært i kontakt med trolig har svineinfluensa. Men får vel bare håpe på det beste, og ringe legen dersom jeg får symtomer.

ingen er død i norge enda, og gravide blir normalt myyye mere syk av en vanlig influensa også så tror det går bra.. er sant det at gravide kan være mere utsatt, men de som lå i norge og respirator nettopp var ikke gravid og han ene han som var sykest var en gutt på 23 så det er ikke så mange som vet hva det egentlig er som gjlr noen veldig syke.

Eg forstår godt at du e redd for dette.
Eg og jobbe i småbarnsavdeling i barnehage, og kjenne at eg like IKKJE at ferien e over nå, og at eg må tilbake på jobb på mandag.

D e greit nok at mange seie d ikkje e så farligt. Men eg like ikkje og ta sjangsar og like å veta at eg klare å beskytta den lille så godt eg kan.

Eg hadde ikkje reist til utlandet, og eg hadde vurdert nøye å gå på jobb når det e svineinfluensa symptoner der. Trenger ikke "gjøres på" og bli syk tenker jeg.

Men det er meg..sikkert mange som er uenige med meg og...
Stå på du! Det er bedre å være litt forsiktig :)

Skjønner godt at folk blir skremt! Har vært skikkelig itvil om å dra, derfor jeg har snakka med to leger og en jordmor. De mener at jeg ikke tar noe sjangs med å dra. Er flere som er smittet her enn dit vi skal så..
Godt å høre at det gikk fint med ho som var gravid og hadde svineinfluensa![:D] Tror det kommer mye ann på hvor godt imunforsvar man har uansett om man er gravid eller ikke.

Veldig godt å høre at det gikk fint med hun som ble smittet mens hun var gravid. Mediene blåser nok dette veldig opp, og gjør oss urolige. Selv om jeg ikke liker å være på jobb nå, har jeg ikke samvittighet til å være hjemme så lenge jeg er frisk og rask. Får heller ringe legen og høre hva han anbefaler, dersom flere barn blir syke.
Takk for svar, og lykke til dere som skal på ferie.
Så får vi vaske og sprite hendene godt, enten vi er på jobb eller utenlandstur

Jeg skjønner godt at dere er bekymret men det som er viktigst er jo å være nøye med hygienen. Det tror jeg vi er [:)]. Ellers så er det kanskje en trøst at vanlig influensa er mer dødelig enn denne svineinfluensaen. Man skal ta kontakt med legen med en gang man kjenner symptomene som også er på vanlig influensa.

husk også på at hvor heldige vi er.. selv i amerika får ikke alle som trenger det legehjelp.. vi får medisiner og sykehus hjelp om vi trenger.. det har masse å si[:)]

jeg er HELT enig med stinesin.
her til lands er vi som gravide førsteprioritet om vi blir smittet. dette gjelder også ellers i europa. har du god forsikring får man også priv sykehus i utlandet. de er ofte gode.
i usa er det mange som ikke har helseforsikring og spess pga finanskrisen har mange ikke lengre råd til lege.
i usa er legen skam dyr.

min søster var der i fjor sommer, hun betalte 800 kr for en legesjekk. hvor legen ikke tørte tai henne siden ho hadde utslett, pluss han ikke visste hva d var. og alikevel betaler ho 800 kr.
skjønner godt de ikke har råd til å gå til lege da.

her i norge har vi jo d, og vi får hjelp med en gang.
har heller ikke hørt om noen i europa som har død av svineinfluensa som gravid.

nå er d snart like "arlig" å være i norge som resten av europa.
så lenge vi ikke får penger igjen om vi avbestiller så er d heller ikke frarådet av helsemyndighetene å reise.

Tror man trenger flere tråder som dette- der ikke frykten tar overhånd

Jeg mener at man skal ta alle forhåndsregler, som f.eks håndvask, ikke ta seg i ansiktet etter å ha håndhilst på noen, og unngå klemmer av folk som kan være smittet, men allikevel leve livet "som normalt"..

Tror ikke det er noe bedre for den lille i magen at vi mødre stresser og er bekymret over noe som kanskje ikke kommer til å anfekte oss i det hele tatt slik media blåser det opp.

Alt i alt så håper jeg at alle vi her klarer å unngå influensaen [:)]

så tenker jeg liksom.. her sitter vi i norge og er rimelig redd for en liten influensa som ikke tar livet av oss med mindre vi er veldig uheldig.. vi har det vi trenger og er verdens rikeste land og så klager vi over en liten svineinfluensa.. for det første er det ikke mange land hvor man blir like lite syk av den som her i norge og hvor man får like mye lege hjelp som i norge, og for det andre så har vi ikke noe å klage over.. det sitter trossalt fult av barn og voksne med malaria og andre farlie sykdommer på andre siden av kloden som ikke har nok til mat så de blir mett eller medisiner så de slipper å lide..
syns vi er heldige jeg, er takknemlig for at jeg og barna mine er norske og takke Gud for det.. selvsagt så er det ikke noe gøy med den influensaen, men vi er faktisk verdens heldigste mennesker, tenk på det 

ORIGINAL: Nåssåbjønn

ORIGINAL: Stine 71

Jeg jobber på småbarnsavdeling i barnehage. Et av barna på min avdeling er nå hjemme med feber. Foreldrene tror det kan være svineinfluensa, men vet ikke sikkert, da det ikke blir tatt prøver. Hadde bestemt meg for å ikke tenke så mye på dette, og bare være veldig nøye med håndvask på jobb. Så leser jeg overskriften på nettet i dag da, om at influensaen er aller farligst for gravide. Blir jo litt urolig. Samtidig tenker jeg at hadde det vært så farlig, måtte vel vi som jobber i utsatte yrker som barnehage blitt sykemeldt. Andre som jobber i barnehage eller helsevesenet som tenker på dette?

Link??

Det er ikke aller farligst for gravide, men gravide er i èn av de 9 risikogruppene som risikerer flere komplikasjoner enn "den vanlige mannen i gata"....

Ja, vi er nok bare en av flere risikogrupper. Nå finner jeg ikke linken igjen, men det som gjorde meg redd da jeg gikk inn på nettet i formiddag var overskriften "Svineinfluensa farligst for gravide". Videre sto det om de utenlanske kvinnene det hadde gått galt med. Skrev ikke innlegget for å uroe noen unødig, men lurte på om andre hadde erfaring med jobb i barnehage der en ofte er i kontakt med syke barn.
Men føler meg mye tryggere etter å ha lest svarene fra mange av dere. Og er selvsagt glad for at vi bor i et land der vi får best mulig helsehjelp. Så takk igjen for positive svar :)

Ja, tusen takk! Har selv vært litt egstelig, men tenker innerst inne at jeg ikke må tenke så mye på det.. lettere sagt enn gjort.. [&:]
Jeg jobber i hjemmetjenesten og er også litt engselig for at noen av brukerne skal få det, så jeg er glad jeg bare har ei uke igjen på jobb også er det fire uker ferie [:)]

You must log in or register to reply here.
Back
Topp