Influensa?

Smiila

Flørter med forumet
Sensommerbarna 2016
Har hatt hodeverk i 4 dager uten at d gir seg. Nå ligger jeg å fryser så jeg skjelver og hoster til jrg får blodsmak i munnen. Kjenner ut som alt løsner nedn til. Så spm mitt er: hvor mye paracet kan vi spise uten at d er skadelig? Er 13 uker.

Du må følge anvisningen på pakningsvedlegget. Du må ikke ta mer enn det som er angitt der.

Okei. Tenkte om d var andre grenser når man er gravid!:)

Det står nok noe om bruk under graviditet der også. Har ikke noen foran meg akkurat nå, men se etter info der. Uansett skal du ikke bruke paracet i veldig mange dager sammenhengende så har du tatt det i fire dager ville jeg nok snart tatt en tur til legen.

Okei. Tenkte om d var andre grenser når man er gravid!:)

Sakset fra pakningsvedlegget

"Rådfør deg med lege eller apotek før du tar dette legemidlet dersom du er gravid eller ammer, tror at du kan være gravid eller planlegger å bli gravid.
Lang erfaring med bruk av Paracet under graviditet har ikke vist skadelige effekter. Rådfør deg likevel med lege før bruk av Paracet dersom du er gravid.
Går over i morsmelk, men virkning på barn som ammes er ikke sannsynlig. Rådfør deg med lege ved bruk av Paracet under amming."

Det kan altså brukes men bør snakke med legen din, spesielt hvis du trenger å ta det ofte eller i flere dager i strekk

Jeg hadde influensa, og tok to den ene dagen og tre en dag da feberen var som verst.(spredt gjennom dagen). Sa det til legen, og hun sa det var ikke noe farlig. Bare man ikke tar ibuprofen. Det kan visst være skadelig. Jeg tenkte som så at det måtte være verre for fostret at jeg var så innmari dårlig.

Det er mye farligere å feks. ha høy feber når man er gravid, enn å ta paracet hvis man trenger det. Paracet kan være dårlig hvis man tar mye over lang tid. Normalt bruk innenfor normale doser er ufarlig så lenge man ikke har noen kompliserende sykdommer i feks leveren.

Les mer her;

http://www.janusinfo.se/Beslutsstod/Lakemedel-och-fosterpaverkan/?docid=1958

Under 2014 har en studie på möss och två epidemiologiska studier indikerat att paracetamolanvändning under graviditet skulle kunna påverka barns neuropsykiatriska utveckling. Undersökningarna har fått stort utrymme i medier. Studierna har dock brister och den europeiska läkemedelsmyndigheten, EMA, har bedömt att de inte har tillräckligt bevisvärde för att ändra rekommendationerna för paracetamol.

Back
Topp