Influensa vaksinen

Gs_

Andre møte med forumet
Hei!
Er så usikker på om jeg skal høre på anbefaling eller ikke. Jeg har termin 10/10, legen anbefaler å følge retningslinjer mht influensa vaksinasjon. Men burde jeg egentlig ta dette så tett opp til fødsel om jeg ev sku ende å bli dårlig etter vaksinen? Noen tanker og erfaringer rundt dette? Noen som har tatt vaksinen så tett opp til fødsel? Grunnen jeg selvfølgelig ikke har kunnet tatt før er jo nemmelig fordi den ikke er kommet før nå.

Føler på samme usikkerhet. Men har ingen erfaring. Har ikke tatt den før. Men kikhostevaksinen hadde jeg ikke så god erfaring med, så var ikke så sugen på ei ny vaksine…

• Liker
Reactions: Gs_
Har dessverre ingen erfaring med å ta vaksine rett før fødsel, så det kan jeg ikke svare deg på. Men om du velger å ikke ta den så er du nok ikke alene om det. Jeg har i utgangspunktet ikke tenkt å ta den, fornyet har aldri pleid å ta den før heller, så tenker liksom hvorfor skulle jeg gjøre det nå? Jeg har også fått innkallelse bare noen dager før termin, så jeg er veldig usikker… men lener mest mot å la være å ta den…

• Liker
Har du tatt influensavaksinen før og blitt dårlig?

Jeg fikk tatt vaksinen nå 1 dag før keisersnitt, og syns det var helt tipp topp, men det er opp til hver enkelt hva de velger tenker jeg. Jeg tar den hvert år og har ikke blitt dårlig av den før.

• Omsorg
Har tatt den mange ganger tidligere, og aldri blitt dårlig. Skal ringe i morgen for å få bestilt time.

• Omsorg
Har ikke erfaring med vaksine rett før fødsel men hadde jeg selv fått tilbud om vaksine med termin rett rundt hjørnet hadde jeg stått over. Har ikke vært snakk om vaksine tidligere graviditeter og pleier heller ikke å ta den årlige influensavaksinen, så å ta den på tidspunkt rett rundt fødsel hadde ikke falt meg naturlig. Da hadde jeg heller vært ekstra påpasselig med håndvask etc for å unngå å bli syk.

• Liker
Jeg tok vaksinen for noen timer siden, men har ikke termin før 28. oktober, så litt annerledes situasjon. Uansett ikke merket noe særlig med bivirkninger ennå.

Tok den nå nettopp. Termin om litt over 2 uker, så regner med det går fint. Erfaring fra tidligere er at jeg får øm arm bare

Tok den i går. Termin 29.10. Satser på at ho holder seg inne i 2 uker i alle fall. Litt feber og hodepine i natt, ellers er formen grei.

Tar vaksinen nå etter fødsel, så håper ungen får litt beskyttelse gjennom morsmelka. De sa det tok to uker fra mor får vaksinen til den passerer morkaka, så hjelper ikke ungen i magen å ta den like før fødsel. Men hjelper jo mor eventuelt :) her er det søsken i barnehage så kommer til å ta vaksina så man kanskje unngår å bli så syk selv allefall. Hadde jeg født senere hadde jeg tatt den som gravid.

Tok vaksinen 1 uke før termin og merket bare en øm arm. Hadde hoste og sår hals, men dette ble bedre etter vaksinen (sikkert tilfeldig) :laughing002

Har tenkt å ta den, men nå har jo jeg født, så svarer kanskje ikke helt på spørsmålet ditt. Den var ikke tilgjengelig mens jeg fortsatt var gravid, da var det for tidlig.

Back
Topp