Indusert fødsel for 2. gang

Aa3

Blir kjent med forumet
Første fødsel ble igangsatt pga overtid på dag 12, ser ut som det kan skje denne gangen og da jeg er en uke over termin allerede og ingen tegn på fødsel ennå. Jordmor sier at det vil gå fortere for andregangsfødende uansett, men jeg vet ikke om jeg tørr tro på det, gruer meg som bare det nå, noen som har blitt satt i gang begge gangene og kan fortelle om eventuelle forskjeller?

Første fødsel ble igangsatt pga overtid på dag 12, ser ut som det kan skje denne gangen og da jeg er en uke over termin allerede og ingen tegn på fødsel ennå. Jordmor sier at det vil gå fortere for andregangsfødende uansett, men jeg vet ikke om jeg tørr tro på det, gruer meg som bare det nå, noen som har blitt satt i gang begge gangene og kan fortelle om eventuelle forskjeller?

Blitt indusert 3 ganger
1. uke 27 (dødfødsel) så kroppen var veldig klar for å få igang en fødsel. Indusert med vaginal tablett, begynte å få rier 3 timer senere. Babyen var veldig liten så derfor trengte jeg ikke så stor åpning før babyen kom ut, hadde rier i ca 6-7 timer. Smerte og lengdemessig en god fødselsopplevelse.
2. gang, første terminstore baby, uke 38, 2cm åpning men lang livmorhals. Indusert mer ballong, som fallt ut etter 22 timer. Deretter rier ganske regelmessig noen timer etterpå, de gjorde veldig vondt helt fra start men var ikke veldig effektive. Fikk epidural som ikke virket særlig, drypp og mye forskjellig. Ble totalt 18t aktiv fødsel før klipp og vakuum. Ikke noen god fødselsopplevelse selv om det ikke var traumatiserende heller. Brukte mange uker på å få energi tilbake.

3. gang, igangsatt i uke 38. Ingen åpning og så umoden livmorhals som du kan oppdrive. Igangsatt med tablettkur i stedet for ballong. Fikk mye maserier av tablettene, men de var overkommelig vonde. Begynte tabletter ca 11 på tirsdag, fikk vondere rier rundt 18:00 på onsdag, men uregelmessig og bare sånn passe vondt. Fikk fødsestue litt senere og tok vannet for å få fortgang rundt 20:30. Fikk skikkelig vonde rier rundt 22 kanskje og baby født rett før 02. Mener det ble rundt 5 timer aktiv fødsel og jeg synes jeg hadde kontroll hele veien, hadde ikke ineffektive rier slik som siste. Raskt oppe på beina og følte meg pigg for etterpå.

For meg var denne tredje fødselen den beste opplevelsen, det var andre fødsel hvor jeg skulle føde et terminstort barn så legene regnet det som en slags andregangsfødse

Lykke til :) ❤️

• Liker
Reactions: Aa3
Blitt indusert 3 ganger
1. uke 27 (dødfødsel) så kroppen var veldig klar for å få igang en fødsel. Indusert med vaginal tablett, begynte å få rier 3 timer senere. Babyen var veldig liten så derfor trengte jeg ikke så stor åpning før babyen kom ut, hadde rier i ca 6-7 timer. Smerte og lengdemessig en god fødselsopplevelse.
2. gang, første terminstore baby, uke 38, 2cm åpning men lang livmorhals. Indusert mer ballong, som fallt ut etter 22 timer. Deretter rier ganske regelmessig noen timer etterpå, de gjorde veldig vondt helt fra start men var ikke veldig effektive. Fikk epidural som ikke virket særlig, drypp og mye forskjellig. Ble totalt 18t aktiv fødsel før klipp og vakuum. Ikke noen god fødselsopplevelse selv om det ikke var traumatiserende heller. Brukte mange uker på å få energi tilbake.

3. gang, igangsatt i uke 38. Ingen åpning og så umoden livmorhals som du kan oppdrive. Igangsatt med tablettkur i stedet for ballong. Fikk mye maserier av tablettene, men de var overkommelig vonde. Begynte tabletter ca 11 på tirsdag, fikk vondere rier rundt 18:00 på onsdag, men uregelmessig og bare sånn passe vondt. Fikk fødsestue litt senere og tok vannet for å få fortgang rundt 20:30. Fikk skikkelig vonde rier rundt 22 kanskje og baby født rett før 02. Mener det ble rundt 5 timer aktiv fødsel og jeg synes jeg hadde kontroll hele veien, hadde ikke ineffektive rier slik som siste. Raskt oppe på beina og følte meg pigg for etterpå.

For meg var denne tredje fødselen den beste opplevelsen, det var andre fødsel hvor jeg skulle føde et terminstort barn så legene regnet det som en slags andregangsfødse

Lykke til :) ❤️
Å så godt å høre! Da er det gjerne håp for andre gangen da, og uke 38 er jo ganske tidlig så bra at kroppen likevel fikk det bra til til tross igangsettelse :) før førstemann hadde jeg en MA så jeg tok liksom «hintet» om at fødsel det er ikke noe kroppen min vil starte i gang med selv, men om det så blir igangsettelse nå også så hjelper det jo på om det er en mer effektiv fødsel, med forrige gikk det 1,5 døgn fra igangsettelse til han var ute, var helt ødelagt etter det så håper på bedring denne gangen

Jordmor sier at det vil gå fortere for andregangsfødende uansett
Dette her ble jeg fortalt også, og det gjorde bare vondt verre. Det er bare tull, og jeg forstår ikke at de fortsatt sier dette. Det KAN skje, men det kan også ikke skje. Her har det gått tregere og tregere for hvert svangerskap, og jeg har 3. Jeg ble utrolig skuffa da jeg ble igangsatt på dag 12 med andremann, etter at alle hadde sagt "Nr. 2 kommer gjerne før". Jeg er forøvrig igangsatt 3 ganger, men 3. endte i akutt keisersnitt da jeg ble igangsatt for sent(fostervannet var forsvunnet slik at navlesnor trolig kom i klem).

Dette her ble jeg fortalt også, og det gjorde bare vondt verre. Det er bare tull, og jeg forstår ikke at de fortsatt sier dette. Det KAN skje, men det kan også ikke skje. Her har det gått tregere og tregere for hvert svangerskap, og jeg har 3. Jeg ble utrolig skuffa da jeg ble igangsatt på dag 12 med andremann, etter at alle hadde sagt "Nr. 2 kommer gjerne før". Jeg er forøvrig igangsatt 3 ganger, men 3. endte i akutt keisersnitt da jeg ble igangsatt for sent(fostervannet var forsvunnet slik at navlesnor trolig kom i klem).

Trodde kanskje hun mente at selve fødselen og å sette den igang kunne gå raskere med andremann?

Til ts så har det tatt like lang tid fra igangsettelse til aktiv fødsel med min 2. og 3., men fødslen var jo mye raskere.

Måtte ha starthjelp alle 3 gangene. Første gikk vannet og fikk tablett dagen etter da jeg ikke fikk rier. Fikk to tabletter å svelge og riene startet rundt 12, hun var ute kvart på 17.

Nr2 fikk jeg ballong på morgenen rund 10 (satt og ventet på lege etc) og den datt ut noen timer etterpå rundt 13-14 tiden. Fikk en tablett vaginalt og så var det murringer som tok seg opp. Han var ute kl 1 på natta.

Nr3 tja var nok den lengste, men også den raskeste på et vis. De ville ikke sette ballong da han hadde ligget i seteleie lenge og ble snudd dagen før (2 dager etter termin ble han snudd!) Så fikk max antall tabletter. Startet tirsdagen og ungen var ute torsdag. Da tok de vannet på morgenen kl 8, ikke moden litt mer en da de sjekket tirsdag og de kunne strekke til 2cm. De slet litt med å ta vannet, men fikk det til. Ingenting skjedde så kl 12 satte de drypp og han var ute litt før kl16.

Trodde kanskje hun mente at selve fødselen og å sette den igang kunne gå raskere med andremann?

Til ts så har det tatt like lang tid fra igangsettelse til aktiv fødsel med min 2. og 3., men fødslen var jo mye raskere.
Det kan hende, men det stemmer uansett for meg :bag:. Jeg ble nok bare veldig provosert av uttalelsen fra jordmor. Fødslene i seg selv ble heller ikke kortere for meg, men første og andre var ganske gjevne i lengde. 3. fikk jeg første ri på 1 1/2 døgn etter at ballong var satt, men jeg rakk 5 rier før det ble akutt keisersnitt isteden, så vet ikke hvor lang tid det ville tatt.

Håper du har født nå da :)
Men min igangsatte fødsel nr 2 tok utrolig kortere tid enn nr 1. første tok 3 døgn kickstart. 12 timer aktiv fødsel (fra 3 cm). Nr 2 var 24 timer kickstart og 50 min aktiv fødsel :hilarious:
Nr 3 var lik nr 2 men 3 timer aktiv fødsel. Var passe demotivert da kan du si haha..

Første fødsel startet av seg selv og var lang, ca 36 timer.

Andre fødsel var igangsatt i uke 35, fra ballongen ble satt in til ungen var ute tok det 12 timer. 50 min i aktiv fødsel da jeg bestemte meg for å sove litt på natta uten å gi beskjed om at ballongen falt ut. Når jeg ha beskjed så tok de vannet og satte meg på drypp. Og da gikk det kun 50 min.

Nr 3 tok det 4 timer fra ballongen ble satt inn til den falt ut. Så var det mange timer med bare venting da han bestemte seg for å legge seg i sete og tverrleie. De kunne ikke gi drypp for å få riene igang og de kunne ikke ta vannet. Etter et vellykket vendingsforsøk og de tok vannet tok det 20 min. Dette var også i uke 35

Ble satt i gang begge gangene :)

1. 15 dager på overtid. Fødte to dager etter at jeg ble satt i gang. Veldig slitsom og lang fødsel.

2. ble «satt i gang» 2 dager før termin pga angst for dødfødsel etter mye tull knyttet til termin med første. Satte inn ballong, ble sendt hjem og hadde time på sykehuset tidlig dagen etterpå. Ballongen datt ut etter 1 time, så jeg ringte sykehuset og de ba meg slappe av hjemme og så komme inn tidligere på sykehuset dagen etterpå. Ingenting skjedde, dro på sykehuset dagen etterpå og ble sjekket. Hadde 3 cm åpning, babyen på langt nede og vi bestemte at vannet mitt skulle tas når det ble ledig føderom (antageligvis ved lunsjtider). Jeg fikk et rom jeg kunne slappe av på. Men det ble aldri noe av pga mange fødsler den dagen. Så jeg skulle sove på sykehuset til dagen etterpå og så ta vannet da. Den kvelden fikk jeg litt maserier, men sov godt hele natten. Våknet på morgenen med milde rier med 10 min mellomrom. Da vannet mitt ble tatt så fødte jeg 2 timer og 15 min senere. Var en veldig rask og fin fødsel :)

Back
Topp