Imponert på Apoteket i dag

TonjeJenta

Forumet er livet
VIP

emoticon

Jeg vet at man ofte får svada svar ang produkter som selges på apotek og sånn. Men skulle kjøpe solkrem til mini i dag og visste at Cosmica sin for barn 30 var blant best i siste test hos Grønn Hverdag. 

Kom ei blid ekspeditrise bort bort og lurte på om jeg trengte hjelp.. så jeg sa at jeg visste at Cosmica barn 30 var nettopp blitt best i test, men lurte på forskjellen fra den og til barn men med 50. (det er jo faktoren i rabatt på solkrem om dagen :-) ).
Og hun kunne fortelle at det kun var naturlige eller no sånt stoffer i den med 30.. men for å få så høy beskyttelse som 50 var det brukt noen kunstige ett-eller-annet jeg ikke husker hva var nå... som de da ikke visste helt hvordan påvirket barna pr nå. Derfor anbefalte hun den med 30, for der gikk ikke noe rare greier inn i huden på barnet. 

Jeg ble rett og slett imponert at hun faktisk visste at det var den med 30 som var best i test og ikke den med 50... og så at det faktisk var forksjell. Og jeg lærte noe. 
Jeg var kjempefornøyd med kjøpet da jeg gikk ut igjen.

jeg var å skulel kjøpe den cosmica sf30 her om dagen. Hadde egentlig bestemt meg for den, men spurte likevel dama i kassa om den var grei til en baby på 5mnd.
Det svaret jeg fikk rystet meg litt: "Du trenger da ikke solkrem til en baby på 5mnd. barn under 1 år skal ikke være i sola."
"Jo skjønner det, men vil gjerne smøre han likevel, fordi uv strålene er jo der, pluss at det er umulig å holde han 100% borte fra sola. Kommer jo alltid litt sol når vi triller, bærer han til og fra bil osv" sa jeg.
Hun så bare rart på meg og sa: jaja om du mener det så...

Jeg fikk faktisk akkurat samme svaret på apoteket igår da jeg skulle kjøpe solkrem.
Hun anbefalte cosmica 30, og ikke den med 50 i solfaktor. :)

Flott med folk som har peiling på det de selger!

Hvilket apotek var dette? Har fått med meg at det er ett apotek som har faktoren i rabatt, men husker ikke hvilket apotek det er :-) Og gjelder tilbudet neste uke også?

Jeg ble anbefalt den med 50 på apoteket så den vi har.
Da skal jeg jammen kjøpe den med 30 istedet:/ (Tydligvis ikke alle som kan jobben sin).

Funker visst ikke å sitere eller svare direkte til folk for meg igjen... hehe... Nye forumet er fornøyelig...

testomania: Nei, jeg var i Torvbyen faktisk. Så det er jo kjempebra at flere kan det samme.

Lille*Tigergutt: Jeg var på Vitus.

2x24 november: Jeg syns du fikk et riktig og bra svar jeg da. Så små barn skal ikke være i sola, det er jo riktig, så det er jo bra at de faktisk sier i fra :). Og de blir ikke solbrente av å gå gå gjennom solfyllt område eller når man snur på vogna eller ut og inn av bil. Man trenger ikke smøre for sånt egentlig. 

Jammen solkremene er ikke testet i forhold til solbeskyttelse. Jeg vil at de skal teste begge deler! Hjelper lite at en krem har lite skadelige stoffer hvis de ikke fungerer som annet enn bodylotion. Den som kom veldig dårlig ut i årets test (Vichy) vant på beskyttelse i fjor. Da kjøper jeg heller en med litt mye perfymestoffer, men som beskytter mot solen...

TonjeJenta skrev:

Funker visst ikke å sitere eller svare direkte til folk for meg igjen... hehe... Nye forumet er fornøyelig...

testomania: Nei, jeg var i Torvbyen faktisk. Så det er jo kjempebra at flere kan det samme.

Lille*Tigergutt: Jeg var på Vitus.

2x24 november: Jeg syns du fikk et riktig og bra svar jeg da. Så små barn skal ikke være i sola, det er jo riktig, så det er jo bra at de faktisk sier i fra :). Og de blir ikke solbrente av å gå gå gjennom solfyllt område eller når man snur på vogna eller ut og inn av bil. Man trenger ikke smøre for sånt egentlig. 

Sitter og kjeder meg og leser eldre innlegg, hadde ikke tenkt å svare men måtte bare :-)

Barn under 1 år skal ikke være direkte i sollys nei, men det er lurt å smøre de med solfaktor likevel for det er uv-stråler hvorenn vi går, selv om det er overskyet også. Det er ikke bare direkte sollys som stråler men også refleksjonene, f.eks. fra vann.

Hvis de små ikke skal utsettes for uv-stråler må de holdes inne, og da smører jeg heller med den faktor 30 med naturlige stoffer :-)

Joda Tweak, det er helt rett. Og gjorde det selv og da jenta mi var 8-9mnd. Men dette var snakk om å smøre en baby på 5mnd...  det syns jeg var bittelitt tidlig.

Fru Riskorn skrev:
Jammen solkremene er ikke testet i forhold til solbeskyttelse. Jeg vil at de skal teste begge deler! Hjelper lite at en krem har lite skadelige stoffer hvis de ikke fungerer som annet enn bodylotion. Den som kom veldig dårlig ut i årets test (Vichy) vant på beskyttelse i fjor. Da kjøper jeg heller en med litt mye perfymestoffer, men som beskytter mot solen...

Veldig enig, og har derfor kjøpt Vichy sin vi også. Den har vi brukt to år på rad og er veldig fornøyd.

Så hvor finner man tester som viser beskyttelse mot sola da?
Dette blir veldig komplisert. Vi kan ikke bruke kremer med mye shit i pga hudsykdom vi alle har... men skulle gjerne hatt bra beskyttelse i TILLEGG. Kanskje man skulle kjøpt den med 50 da? Den er det jo minimalt med farlig i..

Men trodde det var krav i Norge til beskyttelse for at man skal kunne merke et produkt med solfaktor 20, 30 og 50 osv?

det jeg lærte når det gjelder solkremer til barn at 50 blir for mye...den er for konsentrert og egentlig skal bare enkelte bruke den. for barn flest er 20-25 den beste faktoren...eller 30 hvis det er rette merke.

problemet nå til dags er st folk smører for lite lag med solkrem og for skjelden...etter at sprayflaskene kom på marketet har det blitt dårligere... de sprayer for dårlig og ugjevnt...

så den beste bekytelsen for barn er smør ofte og et tykt lag...med faktor 20-30...

Jeg fikk også samme svar som deg og kjøpte derfor cosmica med solfaktor 20 til min 3 åring. for det ble skrevet i en artikkel om att uansett så behøver man egentlig ikke mer enn solfaktor 15 på barn og voksene, for du skal jo smøre en gang hver 2 time, så da holder det mer enn nok=)=)

Srålende fornøyd med denne solkremen og den er ikke klissete og lett å smøre ut=)

Back
Topp