Immunforsvar

Catski

Forumet er livet
Tenkte jeg skulle høre litt om dette med babyer og immunforsvaret[:D] Noen som vet hvordan det er med babyer som er så små som 4 mnd og hvor godt utviklet immunforsvar de har. Har nemlig hørt at når de er så små så har de ikke eget immunforsvar, og dermed danner de heller ikke antistoffer mot enkelte sykdommer.

Og her kommer altså det store spørsmålet mitt da[:D]. Gutten min på 4 mnd har nå fått vannkopper av storebroren sin, og vil han med det få vannkopper senere, eller blir det kun med denne gangen? Da med tanke på om de ikke danner antistoffer mot vannkoppene. Vet ikke om det ble vanskelig å skjønne helt hva jeg mener[:D][:D]

Come on da

Ja da går jeg ut fra at det er absolutt INGEN som vet noe om dette[;)]

det dannes jo antistoffer etterhvert som de vokser og det er derfor morsmelka er unik.. for barnet får antistoffer i melka og er dermed beskyttet mot smitten som moren også er beskyttet mot.. uten at barnet må bli sykt for å bli immun.. om du skjønner hva jeg mener?

Immunforsvar kan deles opp i to:

Sterkt immunforsvar, og
Bredt immunforsvar.

Antigener/antistoffer står for bredden på immunsforsvaret, noe som vokser gjennom hele livet. I den forstand blir aldri bredden på immunforsvaret fullt utviklet. På ekstremen kan man si at immunforsvarets manglende evne til å skape antistoffer mot oksygen er det som dreper oss til syvende og sist.

Enzymer, antall celler, aktive proteiner er det som står for styrken på immunforsvaret, og det kan variere hele livet og variere sterkt fra person til person. Man kan ha et veldig smalt immunforsvar i form av at man har dannet antigen mot få skadelige bakterier/virus, men at man allikevel har så sterk protein/enzym-aktivitet og så stort antall celler at man er bedre rustet mot ukjente og skadelige bakterier/virus.
Slik sett kan en baby ha like godt eller bedre immunforsvar enn en 30-åring. Dette går på genetisk arvelighet, kosthold og omgivelser.

I dette tilfellet mener jeg at gutten min vil fullt mulig kunne få barnesykdommen vannkopper senere også etter denne gangen. Siden han er så liten at han ikke har ferdigutviklet immunforsvaret sitt, så vil han heller ikke danne antistoffer mot vannkoppene som han har nå, og dermed blir det nesten som om denne omgangen med vannkopper ikke har eksistert hos han, siden han igjen ikke danner antistoffer mot vannkopper.[:D] Ble litt rot

Hvis de ikke danner antistoffer, hvorfor da vaksinere fra 3 mnders alder?[8|]

tommelfingerregelen med vannkopper er at når du først har hatt det så får du det ikke igjen - selvfølgelig med unntak

immunforsvaret utvikles jo etterhvert som barnet eksponeres.. det er jo logisk at når barnet er 0 mnd så har det ikke vært eksponert for noe, og det må følgelig eksponeres for sykdom for å bli immun mot sykdom.
det er sånn immunforsvaret fungerer.  det "lagrer" sykdommens "oppskrift" i cellene, slik at om man får smitten i seg en annen gang, så husker immunforsvaret denne sykdommen og immunforsvaret slår ut på et tidligere tidspunkt og dreper inntrengerne før man blir syk.

og det gjelder fra man er nyfødt [;)] så jo - barnet ditt blir immun mot vannkopper.. men selvfølgelig, det finnes unntak og det finnes noen som har fått vannkopper 2 ganger..

ORIGINAL: Dollface

tommelfingerregelen med vannkopper er at når du først har hatt det så får du det ikke igjen - selvfølgelig med unntak

immunforsvaret utvikles jo etterhvert som barnet eksponeres.. det er jo logisk at når barnet er 0 mnd så har det ikke vært eksponert for noe, og det må følgelig eksponeres for sykdom for å bli immun mot sykdom.
det er sånn immunforsvaret fungerer.  det "lagrer" sykdommens "oppskrift" i cellene, slik at om man får smitten i seg en annen gang, så husker immunforsvaret denne sykdommen og immunforsvaret slår ut på et tidligere tidspunkt og dreper inntrengerne før man blir syk.

og det gjelder fra man er nyfødt [;)] så jo - barnet ditt blir immun mot vannkopper.. men selvfølgelig, det finnes unntak og det finnes noen som har fått vannkopper 2 ganger..

Takk [:D] Satser på at det blir med denne gangen[:D]

Back
Topp