Immun mot vannkopper?

• Trådstarter Trådstarter søteste
  • Opprettet Opprettet
S

søteste

Guest
Nå går det vannkopper i barnehagen og jeg tenker at lillemann kan få dette enda engang. Lillemann hadde det når han var 3 månder, men fikk aldri mer enn 7 prikker:) Så hva skal til for at man blir immun? Bør jeg regne med vannkopper denne gang? Han lekte senest i dag med en som fikk vannkopper nå i kveld:)

Har hørt at om man får det før 1 år, og veldig svakt, så er det fare for at man ikke er immun mot det. Så ville nok ikke følt meg helt trygg på at han ikke kunne få det igjen.

|Frosken| skrev:
Har hørt at om man får det før 1 år, og veldig svakt, så er det fare for at man ikke er immun mot det. Så ville nok ikke følt meg helt trygg på at han ikke kunne få det igjen.

Ja, har hørt noe om det. Prøvd å Google litt men finner ikke så mye om akkuratt det. Jeg har hatt det iallefall. Tror det bare var rubella jeg ikke var immun mot. Så da er iallefall jeg og den i magen sikret:)

jeg fikk vannkopper da jeg gikk i barnehagen og smittet samtidig lillebroren min (regner med at det var jeg som smittet han) han var da under året, fikk masse prikker.. MEN han fikk det igjen da han var eldre.. så han ble ikke immun mot det ihvertfall.. hva som er vanlig vet jeg ikke, kan kun snakke fra erfaring ;)

så muligheten for en ny runde er nok der ja.. :/

Datteren min hadde det da hun var 7 mnd.. Hun fikk mye over hele kroppen.. 

De har hatt flere omganger med vannkopper i bhg, men hun har ikke fått det igjen! =) 

Har man det før man har blitt 1 år er ikke immunforsvaret utviklet nok til at man danner antistoffer mot vannkoppene. Unntak vil det selvsagt være, men grunnet dette gis det ikke vannkoppvaksine til barn under 1 år. Ja det finnes vaksine mot vannkopper men den er ikke inkludert i vaksineprogrammet og man må betale den selv om man vil ha den.

Back
Topp