Ikke-vennlig babymat

Har du opplevd at noen vil gi babyen mat du ikke vil den skal ha?

  • Ja

    Votes: 27 87,1%
  • Nei

    Votes: 4 12,9%

  • Antall som har svart
    31
Honning er farlig uansett om det er varmet eller ikke. Det finnes ikke en kjent temperatur som ufarliggjør den bakterien som gjør honning farlig for de minste, derav totalforbudet mot honning før fylte ett år.
Det var honning i hele kaka forøvrig (honningkake).


Og videre: Clostridium botulinum-sporer ødelegges kun ved kraftig varmebehandling, f. eks. en indre temperatur i maten på minst 121 °C i mer enn 12 sekunder eller 100 °C i 25 minutter. I og med at man ikke kjenner produksjonsmetodene til alle produkter, bør spedbarn heller ikke gis varmebehandlet mat som inneholder honning.
 
Honning er farlig uansett om det er varmet eller ikke. Det finnes ikke en kjent temperatur som ufarliggjør den bakterien som gjør honning farlig for de minste, derav totalforbudet mot honning før fylte ett år.
Det var honning i hele kaka forøvrig (honningkake).
Honning er trygt når det er varmebehandlet. Leste masse om det da min daværende 8 mnd baby fikk i seg honning. Matportalen gir tid og temperatur for at det skal være trygt. :)
 
Lille på 9 måneder har fått både pommes frittes, krokodille (gummi-godis) og smakt kjærlighet og saft-is uten min velsignelse. Men det er eldre søsken som har ment å være snille og dele med henne, så jeg har ikke blitt sint for det. Bare gitt en påminnelse
 
Åh, masse mas om kake og diverse lenge før han fylte ett år. Jeg holdt igjen og holdt igjen, men han fikk litt kake på ettårsdagen sin. Og så igjen tre måneder senere da pappaen hadde bursdag tenkte jeg han kunne få en smak. Problemet da er at «alle» (les svigers) skal gi og ikke bare litt, men HELE tiden! Jeg er ikke livredd for kaker og sukker lenger(han er over 2), men det irriterer meg at det skal overdrives sånn når man først gir. Og svigermor gir jo is nesten hver gang de ses (og det er ca hver dag siden de bor i 1.etg :rolleyes:) Jeg sa ifra nå for ett par uker siden så hun har heldigvis strammet inn litt.. men ja.. sukk :meh:
 
Mange historier her!

Nå har maset begynt igjen nå som det nærmer seg jul... Risengrynsgrøt? Nei. Riskrem? Nei!

Må finne noen alternativer for å komme dem i forkjøpet:eek:
 
Var mye mas med førstemann, «han bør få vaffel med syltetøy, alle andre får det» (6 mnd gammel).. med andremann har det ikke vært så mange rare forslag ennå..
 
Back
Topp