Ikke-vennlig babymat

Har du opplevd at noen vil gi babyen mat du ikke vil den skal ha?

  • Ja

    Votes: 27 87,1%
  • Nei

    Votes: 4 12,9%

  • Antall som har svart
    31

Blessed_palms

En gang må være den første...
*MIA*
VIP
Himmelbarn
Febbisbebbis'18
Hei alle sammen,

Overskriften er "Ikke-vennlig babymat." Noen som kjenner seg igjen i dette?

Jeg fikk akkurat stoppet noen fra å gi babyen sjokoladekake, da 7 mnd.

Andre i familien ville gi henne melisglasur, kransekake osv. da hun var 8 mnd.

Dessverre var det noen som ga henne soyayoghurt nå nylig uten at jeg var tilstede.
 
Last edited:
Haha ja. For det første mye mas om mat før 6 mnd «vi kan jo kjøpe smoothiepose?» nei, dere kan egentlig drite i det, vi fullammer enda og vil det! Deretter et evig mas om godteri og snop. Svigerfar dyttert inn en skje med sjokoladesaus mens jeg sto med ryggen til en gang. Blir bare så oppgitt.. nei, det er jo ingen som dør av det, men hvorfor må de holde på å gå imot våre ønsker hvert minutt de får muligheten liksom
 
Tror mini var 9 måneder når noen gav han honningkake... på babysang av alle steder.

Blir fortsatt sint når jeg tenker på det. Ikke bare gav ett fremmed menneske ungen hans første bit kake, men det var en han kunne blitt alvorlig syk av!
 
Svigemor har spurt sikkert 7 ganger om hun ikke kunne fått litt is snart :hilarious:
Begynte ved 3 mnd å mase, men nå ved 10 mnd er svaret fortsatt nei ;)
 
Min eldste var vel 4 mnd når han ble forsøkt gitt fløteis!

Ellers har vi sluppet unna press før seks mnd, fullammet. Men derfra har det tidvis vært noen drypp ja.
 
Svigermor ville st lille skulle smake is og krem lenge før han var 3 mnd
 
For en sjokkerende lesing denne tråden var da! Ene verre enn den andre! Har bare fått høre 1 gang ca 2 uker før hun ble 6 mnd at jeg var alt for sen med å starte fast føde, av svigermor (eneste gangen hun har brydd seg, og hun var overbevist at det ville gi sovebabyen mer søvn bare fordi hun ble overstimulert og vi hadde problemer med legging, noe som ellers aldri har skjedd). Heldigvis ingen som har gitt noe mot min vilje. Tror jeg hadde klikka!
 
Det verste var en på et spisested som ga lille på 5,5 mnd klubbe. :wideyed: Var snar å røske den vekk. Og ja, jeg protesterte da han kom med den. Djiis.

Og ellers er det fryktelig mye press om mat før 6 mnd, og at alle visst gleder seg til han kan få is, kake og sånt. :facepalm:
 
Har heldighvis sluppet unna press. Har vært klar og tydelig overfor besteforeldre og det har blitt akseptert. Har ikke opplevd at noen andre har prøvd å gi barna mat.
 
Har aldri opplevd press, ei heller at noen har forsøkt sneket i dem noe. De spør alltid før de evt gir ungene noe, selv nå som eldste er over tre år. Veldig glad for det, da begge har/hadde matallergier som babyer. Eneste gangen jeg måtte stoppe noen, var etter operasjon av falske mandler på eldste, da kom sykepleier inn med is som inneholdt melkeprotein...selv om det stod klart og tydelig i papirene hennes at hun hadde melkeallergi :stop:
 
Mange som har villet gi henne masse, men jeg gir klar beskjed at hun ikke skal ha. Blir spennende å se hvordan det blir i julen, om folk skal prøve å la henne smake diverse småkaker, brus, osv. som de mener hun MÅ smake på selv om hun bare er 11 mnd. De vet min og samboeren sin mening om det, og kommer til å få høre det igjen hvis de prøver seg. Har ingen behov for å proppe henne full av søtsaker, når hun er like glad for vann (som hun elsker) og søtt i form av fersk frukt.
 
Sjokolade før året er typisk. Eller pepsi max fra overivrige besteforeldre.
 
Svigers har tullet mye med at de skal gi mini is når hun er alene hos dem.
Deres andre barnebarn fikk lenge før hun var 1år, med mors ok da vell å merke.

Nå er hun over 10mnd, og kan få smake på alt. Ifølge helsesøster, så jeg tar ikke så tungt på det lengre.
Men sist hun var hos svigers fikk jeg denne beskjeden: "Om det er krise med maten, så har vi funnet ut at ferdigsmurt lefse går ned. Den likte hun veldig godt."
:shifty: Ja, selvfølgelig likte hun det. Den er jo proppfull av sukker. Ikke farlig, men totalt unødvendig å gi henne. Hun er kjempeglad i banen, klementiner og maispuffer. Som jeg skrev på lapp til de. Så hvorfor prøve noe annet da? :shifty:
 
Har heldigvis ikke opplevd det, men har måttet passe ekstra på da begge har hatt melkeallergi og ene hadde soyaallergi. Er barnet ditt også allergisk mot soya ettersom du sier "dessverre"?
 
Tror mini var 9 måneder når noen gav han honningkake... på babysang av alle steder.

Blir fortsatt sint når jeg tenker på det. Ikke bare gav ett fremmed menneske ungen hans første bit kake, men det var en han kunne blitt alvorlig syk av!
Var det honning i glasuren? Om den var varmet opp er det jo ikke ansett som farlig.Men ufint uansett.
 
Svigers ville gi guttungen kake i dåpen hans. Da var han 3,5 mnd. Var jo synd på han som ikke fikk smake kake i sin egen dåp :shifty:
 
En som ville gi minste cola og krem is da hun var 4 mnder..
 
Var det honning i glasuren? Om den var varmet opp er det jo ikke ansett som farlig.Men ufint uansett.
Honning er farlig uansett om det er varmet eller ikke. Det finnes ikke en kjent temperatur som ufarliggjør den bakterien som gjør honning farlig for de minste, derav totalforbudet mot honning før fylte ett år.
Det var honning i hele kaka forøvrig (honningkake).
 
Svigers har tullet mye med at de skal gi mini is når hun er alene hos dem.
Deres andre barnebarn fikk lenge før hun var 1år, med mors ok da vell å merke.

Nå er hun over 10mnd, og kan få smake på alt. Ifølge helsesøster, så jeg tar ikke så tungt på det lengre.
Men sist hun var hos svigers fikk jeg denne beskjeden: "Om det er krise med maten, så har vi funnet ut at ferdigsmurt lefse går ned. Den likte hun veldig godt."
:shifty: Ja, selvfølgelig likte hun det. Den er jo proppfull av sukker. Ikke farlig, men totalt unødvendig å gi henne. Hun er kjempeglad i banen, klementiner og maispuffer. Som jeg skrev på lapp til de. Så hvorfor prøve noe annet da? :shifty:

Fy søren, jeg hadde blitt forbanna, iallfall på mannen.. (Siden det var hans foreldre - logikk)


Jeg nekta sukker på førstemann før han var ett år, og fikk sååå mange kommentarer på det, blant annet ble svigers nesten fornærma da jeg bakte sukkerfri bananmuffins til 1-års dag.. Men det er ikke som om han ikke har spist nok sukker seinere, så jeg syns ikke det er vits i å starte tidlig med. Skal prøve på det med nummer to og, må bare passe på at jeg er veldig tydelig på det.

Og sånn generelt, hva f**n feiler det folk som skal dytte i spedbarn og babyer usunn mat?
 
Honning er farlig uansett om det er varmet eller ikke. Det finnes ikke en kjent temperatur som ufarliggjør den bakterien som gjør honning farlig for de minste, derav totalforbudet mot honning før fylte ett år.
Det var honning i hele kaka forøvrig (honningkake).


http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/spedbarn/

Se under det som står om honning,honning i bakverk er ingen fare. Oppvarming har nok noe å si. Men honning eller ikke,så skal jo ikke folk gi babyer masse rart å spise uten foreldrenes samtykke.
 
Back
Topp