Ikke vært det FNUGG bekymret men nå....

EmVee

Glad i forumet
Junilykke 2020 ♡
Jeg har egentlig en avslappet holdning til meste i verden, inkl svangerskap. Ikke ofret en eneste tanke hittil om at noe er galt.

Det er absolutt ingenting som indikerer på at noe er galt nå heller, men jeg har sett for mye TV og er nå livredd. Har en seriemaraton med Greys og der er det fader meg syke/døde babyer og syke gravide eller kvinner i barsel som dør i hver eneste episode nå! Og ikke nok med det, i går på God Morgen Norge var det også ei som holdt på å dø i barsel.

Jeg kan bare ikke tro jeg fortjener enda et friskt barn og nå er jeg overbevist om at noe er galt. Enten er baby syk eller så skjer det noe med meg under eller etter fødsel.

Altså... Hva ER dette da? Jeg vet jo jeg er helt idiot
 
Jeg har egentlig en avslappet holdning til meste i verden, inkl svangerskap. Ikke ofret en eneste tanke hittil om at noe er galt.

Det er absolutt ingenting som indikerer på at noe er galt nå heller, men jeg har sett for mye TV og er nå livredd. Har en seriemaraton med Greys og der er det fader meg syke/døde babyer og syke gravide eller kvinner i barsel som dør i hver eneste episode nå! Og ikke nok med det, i går på God Morgen Norge var det også ei som holdt på å dø i barsel.

Jeg kan bare ikke tro jeg fortjener enda et friskt barn og nå er jeg overbevist om at noe er galt. Enten er baby syk eller så skjer det noe med meg under eller etter fødsel.

Altså... Hva ER dette da? Jeg vet jo jeg er helt idiot

Tenk hvor kjedelig Greys Anatomy ville blitt om vi fikk se et helt vanlig utvalg med pasienter, der er nok alt tatt til det ekstreme. Og du har vel vært uheldig og havnet i en del av serien hvor de har fokus på en av de som jobber med gravide/nyfødte, så da blir det kanskje litt mer av det i en periode. Det samme med God Morgen Norge, det blir nok ikke mye til sak om man inviterer inn en av de mange mange som har helt normale svangerskap og fødsler.

Men vi mennesker er vel laget litt for å legge merke til alt det som kan skje, og glemme litt at det mest sannsynlig går helt fint. Er ikke dette kanskje et tilfelle at det som kalles confirmation bias? At man kun fokuserer på informasjon og opplysninger som støtter nåværende oppfatning, så om du først ble redd for at noe galt skulle skje så samler du bare på annen informasjon som støtter det og da blir bekymringen bare verre? Kanskje du kan få snakket om dette med jordmor så du slipper å gå rundt med alle bekymringene? For i de fleste tilfeller går det jo helt fint med både mamma og baby :Heartred.
 
Jeg blir veldig «katastrofetenker» når jeg går gravid, helt grusomt! Klem ❤️
 
3barnssyndromet fikk jeg beskjed om da jeg gikk gravid med nr 3 og var skikkelig redd.. aldri vert det i de to første sv.skapene, men da var jeg plutselig overbevist om at noe ville være eller gå galt! JM sa at ofte er det slik at jo flere barn man har, dess mer vanlige g er det at man har slike tanker. Hvorfor skal jeg være så heldig at alt går bra? 2-3-4-5 friske barn?! Mens andre ikke får et eneste et?
Med nr 3 var jeg skikkelig redd og nå med nr 4 sliter jeg litt med å knytte meg og bli glad i babyen, mulig litt redd for å bli glad i og deretter miste den, selv om alt ser veldig fint ut, også på ul i dag :)
 
Jeg føler alle går litt i krise når de er gravide. Selv tar jeg det meste med ro og tenker at det som skjer det skjer av en grunn. Føler jeg er en av få som ikke har tatt tul, og som ikke stresser over SA, MA eller andre ting. Jeg spiser og koser meg, og tenker at vi har vært gravide siden tidenes morgen. Det er mindre dødfødte og barnedødelighet nå enn tidligere så det er klart at vi gjør de riktige tingene, men tenker også at å lytte med doppler hver dag og betale flerfoldige tusen i privat tul ikke vil endre det faktum at barnet eller deg selv faktisk kan dø før, under eller etter fødsel. Dette hørtes krast ut, det er ikke meningen. Vil bare si at det å være bekymret ikke gjør ting bedre :)
 
Back
Topp