Ikke startet med folsyre før graviditet

Fjellrev

Flørter med forumet
Jeg er planlagt gravid med mitt første barn, men jeg tok ikke folsyre før jeg ble gravid, jeg startet dagen jeg fant ut at jeg var gravid. Legen min spurte om jeg startet før jeg ble gravid og jeg måtte bare svare nei. Jeg er helsepersonell selv og er så utrolig skuffet over meg selv for at jeg ikke startet før! Hadde ikke satt meg godt nok inni det og synes det var litt skummelt med graviditet så tenkte ikke på det.. Er så livredd noe er galt med fosteret pga. at jeg ikke startet før, kan ikke tilgi meg selv hvis det er min skyld :sad010

Jeg er planlagt gravid med mitt første barn, men jeg tok ikke folsyre før jeg ble gravid, jeg startet dagen jeg fant ut at jeg var gravid. Legen min spurte om jeg startet før jeg ble gravid og jeg måtte bare svare nei. Jeg er helsepersonell selv og er så utrolig skuffet over meg selv for at jeg ikke startet før! Hadde ikke satt meg godt nok inni det og synes det var litt skummelt med graviditet så tenkte ikke på det.. Er så livredd noe er galt med fosteret pga. at jeg ikke startet før, kan ikke tilgi meg selv hvis det er min skyld :sad010
Jeg skjønner at du er bekymret, men tenk på alle som blir uplanlagt gravide! Sannsynligheten for at ditt barn skal få nerverørsbrokk er jo heldigvis liten. Skjønner godt at du ikke klarer legge dette fra deg, bare prøv å husk på at du startet så tidlig som du kunne når du ble klar over det.

De aller fleste rundt omkring i verden går ikke på folsyre før svangerskapet. Jeg har heller ikke gjort det ved 2 av 3 svangerskap, da de ikke var planlagte. Det pleier gå veldig bra. Folsyren er bare en ekstra forsikring, spesielt mot gane/leppespalte, hvis jeg husker riktig. Mine 2 folsyrefrie svangerskap ga friske barn :)

Back
Topp