Ikke sov på ryggen

Persillebrille

Elsker forumet
Assistert-jentene
Himmelbarn
Septemberbarna 2019
Novemberbarna 2021
Når gjelder den «regelen» fra?

Det er gode argumenter for at gravide skal legge seg til å sove på siden. Noen har vena cava syndrom der de får kraftig blodtrykksfall når livmor presser på hovedåren i ryggen, det merkes ved at man blir kvalm og svimmel. Men nå leste jeg at det er like stor sannsynlighet for fosterdød hos ryggsovere som ikke har vena cava syndrom.

Jeg er bare 10 uker på vei og syns det er ubehag i magen allerede nå hvis jeg ligger lenge på ryggen. Det blir en slags kløaktig følelse. Livmoren min er bakovervendt så det kan ha noe med det å gjøre. Men når er livmor så tung at den presser mot vena cava?
 
Tror dette gjelder fra tredje trimester, men er ikke sikker. Før jeg ble gravid sov jeg aldri på ryggen, liker best å sove på venstre side. Men helt siden jeg ble gravid har jeg pleid å snu meg i søvne til å ligge på rygg hver natt. Håper ikke dette fortsetter i tredje trimester :rolleyes:
 
Tror dette gjelder fra tredje trimester, men er ikke sikker. Før jeg ble gravid sov jeg aldri på ryggen, liker best å sove på venstre side. Men helt siden jeg ble gravid har jeg pleid å snu meg i søvne til å ligge på rygg hver natt. Håper ikke dette fortsetter i tredje trimester :rolleyes:
Leste at det er best å sove på venstre side for best blodsirkulasjon. Det er visst best for oss når vi ikke er gravide også. Kanskje du kan dandere med puter bak ryggen? Gravidpute eks?
 
Jeg sov på ryggen til jeg ikke kunne mer... Man merker fort når ungen er så stor at den presser på blodåra for å si det sånn :p (Verden begynner å gå rundt)
 
Dette visste jeg ingenting om, og dette skal jeg ta med meg. ❤️ Jeg har alltid bare tilpasset meg til hva som var komfortabelt for å få best mulig søvn i siste trimester. ;)
 
Det er ikke sikkert dette stemmer, men når jeg spurte lege/jordmor (husker ikke hvem) så fikk jeg til svar at det ikke var farlig om man ikke ble dårlig av deto_O kansje det ikke stemmer...?
Fortige gang kunne heg våkne på ryggen noen ganger, og ble aldri dårlig. Men når jeg var på ultralyder og de presset på magen samtidig som jeg lå litt på rygg, ble jeg kjempe kvalm og ville kaste opp! Dette gjaldt etter jeg var hallveis i sv.skapet da:rolleyes:
Men aldri dårlig ol jeg våknet på ryggen i sengen!
 
Det er ikke sikkert dette stemmer, men når jeg spurte lege/jordmor (husker ikke hvem) så fikk jeg til svar at det ikke var farlig om man ikke ble dårlig av deto_O kansje det ikke stemmer...?
Fortige gang kunne heg våkne på ryggen noen ganger, og ble aldri dårlig. Men når jeg var på ultralyder og de presset på magen samtidig som jeg lå litt på rygg, ble jeg kjempe kvalm og ville kaste opp! Dette gjaldt etter jeg var hallveis i sv.skapet da:rolleyes:
Men aldri dårlig ol jeg våknet på ryggen i sengen!

ikke alltid jordmor eller særlig lege har oppdatert seg til den aller nyeste forskningen

«Ny forskning viser en sammenheng mellom mors sovestilling og økt risiko for dødfødsel.

Risikoen er svært liten, men forskningen er viktig fordi den kan belyse hvorfor noen fostre som tilsynelatende er friske likevel dør.»
https://www.helsenett.no/195-sykdom...tet/19171-mors-sovestilling-og-dodfodsel.html

«I mars i år ble en oversiktsstudie om sovestilling og dødfødsel publisert i det anerkjente tidsskriftet The Lancet. Forskerne har vurdert seks forskningsstudier og konkluderer med at det er tryggest for kvinner å legge seg til å sove på siden mot slutten av svangerskapet, fra svangerskapsuke 28»



https://www.lub.no/tema/forebygging/–-sov-gjerne-på-siden
 
Back
Topp