De fleste jeg kjenner som har hatt barn, har faktisk ikke likt permisjonen noe særlig.
Jeg hatet å være i permisjon, og syntes det var himmelen å få gå tilbake på jobb igjen. Jeg gruer meg som en hund til min permisjon som begynner i februar.
Jeg er ikke skapt for å få så lite stimuli som man får når man går med en baby hele dagen. Sist hadde jeg en high-need-baby, med kolikk og store amme problemer og ekstremgulping på toppen, så jeg fikk jo aldri satt meg ned eller gjort noe som helst. Det gjorde ikke tingene bedre..
Men selv om jeg altså aldri hadde et sekund fred, kjedet jeg meg så grusomt. Det er noen som tror at det å ha det travelt = ikke kjede seg, men sånn er det ikke for meg. Jeg trenger stimuli.
Jeg er veldig matematisk-logisk av meg, og jobber til daglig med noe som krever mye tung logisk tenkning, masse gode problemer å bryne hjernen på. Det er noe heeeelt annet enn å gå hele dagen og være opptatt med å tørke gulp, skifte klær, leke tittei, bære bære bære rundt i stuen, og ikke få brukt hjernen sin i det hele tatt..
Jeg følte meg helt kvalt og fanget, og forferdelig ensom (selv om jeg til vanlig er "ekstremintrovert" og ikke er så glad i å være sosial). Det var bare dritt, rett og slett, og jeg talte sekundene til mannen kom hjem fra jobb, og taklet dårlig om han skulle ut om ettermiddagene... For da var jeg helt desperat etter avveksling og voksenkontakt, og fanget hjemme av en baby med kveldsuro som bare skulle ha pupp. Gah..
Jeg hadde lyst til å myrde alle som sa "nyyyyyt det, dette er en fantastisk og magisk tid, du får den aldri igjen!!!"... Og ser fremdeles rødt når jeg hører folk si sånt.. Det ga meg bare en voldsom følelse av skam og sorg, over at nå gikk jeg liksom glipp av noe fantastisk som "alle andre" liksom nøøøøt.. Når jeg fikk snakket med folk, viste det seg at jeg var veldig langt ifra om å være alene om å overhode ikke nyte det i det hele tatt, men det er det visst veldig tabu å si..
Det er nok godt å få snakket med noen, men du er nok ikke unormal - og langt ifra uskikket til mammarollen bare fordi du ikke synes den intense hjemme-med-baby-tilværelsen er toppen.