ikke sitte i vippestol?

¤Woolfmother¤

Forumet er livet
det visste ikke jeg[X(]
Når kom det frem?

Joda, man kan sitte i vippestol.
(Hvis det er deg selv du mener, så bør du vel passe på at den er solid nok[8D])

Greia er vel at man ikke skal bli sittende = bli inaktiv.

Alt med måte sier nå jeg[:)] mini elsker vippestolen sin, og ja jeg lar han sitte i den! Sitter der når han får grøt også, han er 5 1/2 mnd. Selføgelig ikke mer enn en 20 min av gangen[;)]

Unnskyld uttykket, ikke legg så mye i det for det er ikke personlig ice, men den der "altmedmåte" kan kysse meg i rævva.

Når ble det kjent at det er skadelig for babyen å sitte i vippestol lurer jeg på[:)]
Jeg ante ikke det. Begge mine satt litt i vippestol da de var babyer. Hvis det er skadelig så vil ikke jeg være den som går rundt til andre nybakte mamma`er å sier "vippestol er kjekt å ha"

ORIGINAL: ¤Woolfmother¤

Unnskyld uttykket, ikke legg så mye i det for det er ikke personlig ice, men den der "altmedmåte" kan kysse meg i rævva.

Når ble det kjent at det er skadelig for babyen å sitte i vippestol lurer jeg på[:)]
Jeg ante ikke det. Begge mine satt litt i vippestol da de var babyer. Hvis det er skadelig så vil ikke jeg være den som går rundt til andre nybakte mamma`er å sier "vippestol er kjekt å ha"

Som jeg prøvde å si([8D]) greia er ikke at det er skadelig. Men at babyen blir ganske passiv/inaktiv av å sitte oppi der - så da er det bedre at h*n får ligge på gulvet.[:)]

Så akkurat her syns jeg faktisk "alt med måte" passer ganske bra![:D]

noen vippestiler er slik at de "henger" i det soffet som er mellom bena på samme måte som i hoppenhuske/gåstol og det blir feil belastning på hoftene. Og så er det samme greia som med bilstol at de sitter for mye, de skal ligge. Kjøp en vippestol som kan legges helt bakover...at hoften får en knekk (om vippestolen ikke kan rettes heeelt ut) så lenge de ligger med hovedtyngden på ryggen går helt fint.

den andre grunnen er at de kan bli inaktive. legg ungen på gulvet heller der den kan rulle og bevege seg. mye på magen slik at de får trent ryggen.

Vi brukte sånn som kan legges helt ned, og vi brukte den veldig mye... En stund var det den eneste måten å få han til å sovne. Ante ikke at det skulle være skadelig[&o]

Når det er sagt har han vært veldig tidlig ute med alt. Tok sine første skritt 8,5 mnd og gikk stødig da han var 9,5 mnd.

ORIGINAL: ©Smartass

Som jeg prøvde å si([8D]) greia er ikke at det er skadelig. Men at babyen blir ganske passiv/inaktiv av å sitte oppi der - så da er det bedre at h*n får ligge på gulvet.[:)]

Så akkurat her syns jeg faktisk "alt med måte" passer ganske bra![:D]

Og på den annen side så må vi mødre av og til passifisere ungene våre for en timinutters tid fordi vi er nødt til å gjøre nødvendige ting samtidig som vi må vite at ungene er trygge der de er. F.eks sitte i en vippestol og se på mammaen som dusjer og den slags...

Og så tenker jeg på en annen ting også... Må jo være forskjell på hvor "skadelig" det er med vippestol for en liten en på tre mnd fremfor en unge på ni mnd f.eks.....

vi hadde snuppa vår i vippestol, hun elsket å ligge og sitte i den [:D] man sitter ikke rett opp og ned i den, kan legges heeelt tilbake [;)]

hva er det som IKKE er skadelig i disse dager,da?????faen, vi må spise banan mens det er sunt[&:][8D]

det er vel farlig det og som ALT anna.. vippestolen var en FANTASTISK barnvakt her ihvertfall[;)]

okei. da er det skadelig hvis det er sånn reopprygg da![8D]
Ble litt tatt på senga her, vet at de ikke skal sitte i den leeenge osv. det gjorde ikke mine heller. Fikk beskjed på HS og av fysio om det faktisk. Til og med da storesøster var baby! for, tenk 5 ÅR siden!!

Jeg trodde at det var snakk om at det var skadelig å BRUKE vippestol, sånn uansett jeg[:)]

Takk for oppklaringen folkens

Dette  forklarte jeg i en av de andre trådene.
Fikk beskjed om at det var bedre og bruke vanlig høystol, bumbo stol eller gåstol ved måltider isteden for vippestol, på grunn av nakken.
I vippestolene så halvligger dem, og "hviler" nakken mot stolen, selv om dem halvsitter. Dette gjør fort at dem feilbelaster nakken og kan få svakere muskler i ene siden av nakken.
I de andre stolene hvor de sitter mere opp så må dem selv holde opp hodet og bruker da musklene på riktig måte.
Nå forutsetter jeg da at barnet er 4 - 6 mnd før man setter dem i det siden det er først da dem trenger og sitte i noe, siden det er da dem begynner med fast føde.
Barn som blir lagt i vippestolen føre den tid har mye bedre av og bli lagt på et pledd på gulvet, for der slipper man også det problemet med at nakken feilbelastes. (legg merke til at nakken blir like feilbelastet når dem ligger ned i vippestolen også, selv med full liggestilling. Forskjellen på full liggestilling i foreksempel, vogn, seng, gulvet o.s.v og vippestolen er at vippestolen er av stoff og derfor ikke har et like fast underlag. Samme problemet med nakken blir også i babybilstolen.)

Så der var forklaringen på hvorfor jeg har skrevet at vippestol heller ikke er bra. Dette er ikke noe jeg har "funnet på selv" og jeg vet ikke mer om det enn det jeg allerede har skrevet, og orker heller ikke sitte og diskutere det videre ikveld. [:)] Men da fikk du hvertfall forklaringen som jeg har fått av min datters fysioterapeuter.

ORIGINAL: Babyfacepsycho

Fikk beskjed om at det var bedre og bruke vanlig høystol, bumbo stol eller gåstol ved måltider isteden for vippestol, på grunn av nakken.
I vippestolene så halvligger dem, og "hviler" nakken mot stolen, selv om dem halvsitter. Dette gjør fort at dem feilbelaster nakken og kan få svakere muskler i ene siden av nakken.
I de andre stolene hvor de sitter mere opp så må dem selv holde opp hodet og bruker da musklene på riktig måte.
Nå forutsetter jeg da at barnet er 4 - 6 mnd før man setter dem i det siden det er først da dem trenger og sitte i noe, siden det er da dem begynner med fast føde.
Barn som blir lagt i vippestolen føre den tid har mye bedre av og bli lagt på et pledd på gulvet, for der slipper man også det problemet med at nakken feilbelastes.

Så der var forklaringen på hvorfor jeg har skrevet at vippestol heller ikke er bra. Dette er ikke noe jeg har "funnet på selv" og jeg vet ikke mer om det enn det jeg allerede har skrevet, og orker heller ikke sitte og diskutere det videre ikveld. [:)] Men da fikk du hvertfall forklaringen som jeg har fått av min datters fysioterapeuter.

oki. Mine satt ikke da de var 4-5 mnd. Tror eldste begynte å sitte selv da hun var nesten 6 mnd, mens minsten var treg og begynte ikke før etter det. Før de var 6 mnd satt jeg de i allefall IKKE i stol hvor de måtte belaste ryggen. Anbefalinger fra fysio.

Men dette fikk jeg litt lyst til å sjekke opp, for jeg syns jo det høres rart ut at det anbefales gåstol fremfor vippestol da! I allefall på babyer så små som 4-5 mnd!

Men du sier jo bare det du har fått beskjed om [;)]

ORIGINAL: Babyfacepsycho

Barn som blir lagt i vippestolen føre den tid har mye bedre av og bli lagt på et pledd på gulvet, for der slipper man også det problemet med at nakken feilbelastes.

oki. Mine satt ikke da de var 4-5 mnd. Tror eldste begynte å sitte selv da hun var nesten 6 mnd, mens minsten var treg og begynte ikke før etter det. Før de var 6 mnd satt jeg de i allefall IKKE i stol hvor de måtte belaste ryggen. Anbefalinger fra fysio.

Men dette fikk jeg litt lyst til å sjekke opp, for jeg syns jo det høres rart ut at det anbefales gåstol fremfor vippestol da! I allefall på babyer så små som 4-5 mnd!

Men du sier jo bare det du har fått beskjed om [;)]

Jo men da var jo det kun ved måltider det var snakk om, så ikke akkurat løpe rundt i gåstol liksom. [;)]

I følge helsesøster og fysio så anbefalte de ikke vippestol til annet enn evntuelt mating. Ungen har det mye bedre med å ligge på gulvet og vil utvikle seg raskere motorisk hvis den ligger på gulvet enn hvis den tilbringer mye tid i vippestolen.

Jeg fikk beskjed om at 10 min var greit i løpet av en dag. Ikke noe mer[;)] Dere må jo følge anbefalinger folkens.

ORIGINAL: KrokkoMamma

det er vel farlig det og som ALT anna.. vippestolen var en FANTASTISK barnvakt her ihvertfall[;)]

samma her...

Hadde gutten myyye i vippestol jeg...kjekt når jeg gjorde rent, fast føde når den tid kom, når han sov, når jeg dusja, osv osv...
Han gikk når han var 9mnd og har aldri hatt problemer med noe hofter eller noe...
Nå satt han ikke rett opp og ned i denne vippestolen...lå men ikke RETT UT...
AAAALT er jo farlig i dag!!!!!![8|]

ORIGINAL: Søtnos*

Jeg fikk beskjed om at 10 min var greit i løpet av en dag. Ikke noe mer[;)] Dere må jo følge anbefalinger folkens.

nei altså NÅ syns du fremstår som en smule overhysterisk altså!

[8D]

fysio sa at vi ikke trengte vippestol siden det ikke er bra for dem[:)]
Vi kjøpte likevel en når hun var 3-4mnd som vi bruker under mating, og det syntes jeg var greit for den kan brukes til hun er 3år og etter hvert er det jo ikke skadelig lenger[:D] jeg ville ikke latt en liten baby ligge i vippestol[:)]

Back
Topp