Ikke så oppmuntrende lesning...

*LilleMy*

Flørter med forumet
Jeg synes det er så mange som bruker 5-6 forsøk (ordinært og frys) og flere enn det for å bli gravide..

Så det virker ganske håpløst hele prosessen.

Nå venter jeg bare på dagen jeg kan teste for det betyr at jeg kommer i gang med neste forsøk. Siden jeg vet at nesten ingen får positivt på første forsøk, så har jeg gått utifra at det skal et mirakel til for å få positivt. Det er sånn jeg tenker. Haffff...

Sent from my iPhone using BV Forum

kjære deg...

Jeg forstår deg så godt, jeg har akkurat de samme tankene, nettopp fordi jeg leser om alle her som er igjennom ett helt hav av forsøk før det lykkes, det er fryktelig demotiverende.
Egentlig skulle vi hatt forbud mot å sitte på slike forum og lese om alle som ikke lykkes, det skaper ingenting annet enn fortvilelse og oppgitthet for oss førstegangsprøvere.

Det vi må huske på er at grunnen til at vi ser alle som har både 3,4,5,6,7 (og flere) forsøk bak seg,de leser vi om fordi de fremdeles er her.
De som blir gravide på 1 og 2 forsøk, de er jo over i "gravidforum" for sine måneder og årstall, der inne er jo ikke vi.

Så her sitter vi og leser om alle som har en million forsøk, tusen komplikasjoner og en vei mot målet som er helt vannvittig...
Det tar fra oss håp og styrke og vi tror at det GARANTERT vil bli slik for oss også.
Men vi må huske på at det faktisk er svært sjelden det tar så mye mer enn 3 forsøk å bli gravid.
Greia er bare det at de som bruker lengere tid og opplever mer, de har behov for å skrive om det (naturlig nok) og i den fasen vi er i nå så er vi sårbare og suger det til oss som bare det.
Veldig synd, men sånn er vi nå en gang laget.

Prøv å huske på at det overhode ikke er mange som trenger SÅ mange forsøk, husk på at de fleste som har klart dette ser vi ikke mer til :)

Dette skal gå kjempe fint, både for meg og deg (og mange flere her inne) det er jeg helt sikker på:)

Når har du testdag?
Jeg skal teste 9.11 :)

Takk for oppmuntringen:). Det hjalp:).

Jeg satt inn 30.10. Hvis det er 14 dager etter innsett, blir det vel 13.11 da?

Det er jo ikke mer enn ca 30% sjanse pr forsøk. Så kanskje ikke så rart at det er mange som trenger flere forsøk for å bli gravide..? Husker at jeg tenkte det samme som dere. Jeg skal i gang på siste forsøk, så er ikke lett!!

Dette avhenger mellom klinikkene, altså hva statistikk angår.

Selv er jeg på Klinikk Hausken, her er det 50% sannsynlighet for å bli gravid på forste forsøk.

Man må huske på at det er mye som spiller inn om man lykkes eller ikke, alt fra om du har en god eller dårlig syklus akkurat den måneden prøveforsøket er, hvordan fysisk form du er i (undervektig,overvektig osv), livsstil, alder,diagnoser,årsaker til infertilitet osvosv.

Det er aldeles ikke rart man gjerne trenger mer enn ett forsøk, men det å måtte gjennom mer enn 3 forsøk for å komme i mål,det er ikke vanlig. (75% lykkes på 3 forsøk. det sier sitt)
De som bruker mer enn 3 forsøk er ofte (jeg sier ofte,ikke alltid) de som har mange utfordringer rellatert til diagnoser for infertilitet, eller andre store utfordringer som kan gjøre det hele vanskeligere enn "normalt".

Lett?
Nei, absolutt ikke.
Men tingene har en tendens til å bli svartmalt når man leser alle som trenger ett hav av forsøk, eller leser om at de sier man bare må smøre seg med tolmodighet fordi det er vanlig med vannvittig mange forsøk,på bakgrunn av at de selv har måttet ha dobbelt så mange forsøk som normalt for å lykkes.

Se på statistikkene, snakk med din klinikk, se litt på hele situasjonen til deg og mannen, somsagt vil det i 75% av gangene lykkes etter 3 forsøk :)

Det gjelder å holde haken hevet og ryggen rett, dette skal vi klare :)

Det er uten tvil tøft å gå gjennom assistert befruktning, og det kan oppleves som en berg og dalbane hva følelser angår. Jeg tror det er lurt å prøve å tenke positivt og beholde håpet, samtidig som det er greit å være litt realistisk ift at en del trenger flere forsøk før man lykkes. Det verserer ulike statistikker rundt omkring, men hva jeg har lest i ulike forskningsartikler så ser det ut til at man har ca 30 % sjanse for å bli gravid pr forsøk. Prosenten kan variere noe utifra alder, diagnose ol.
Klinikk Hausken har fått noe kritikk for hvordan de legger frem prosentsjansene. Det er nemlig ulike måter å legge frem slik statistikk. Noe av grunnen til at de opererer med slike høye tall er også fordi de er en privat klinikk. Ergo har en del av pasientene allerede vært gjennom sine 3 forsøk i det private og vet da mye om hvordan kroppen responderer på de ulike medisinene osv. Dette gjør at Hausken har et bedre utgangspunkt for å lykkes.

Hva vil jeg med dette? Det er ikke meningen å ta fra noen positiviteten og håpet om å lykkes. Jeg har selv "bare" vært gjennom ett forsøk. og har fortsatt tro på at vi en dag skal lykkes. Samtidig lærte jeg mye av vårt første forsøk, og jeg er ydmyk ift at vi kanskje må gjennom flere runder og at slik er det for mange. Samtidig er det jo noen som også er så heldig å være av de 30 % som lykkes raskt!
Det er som atu sier stor sjans for å lykkes i løpet av tre forsøk(70 %), så det er bare å stå på!

Det er uten tvil tøft å gå gjennom assistert befruktning, og det kan oppleves som en berg og dalbane hva følelser angår. Jeg tror det er lurt å prøve å tenke positivt og beholde håpet, samtidig som det er greit å være litt realistisk ift at en del trenger flere forsøk før man lykkes. Det verserer ulike statistikker rundt omkring, men hva jeg har lest i ulike forskningsartikler så ser det ut til at man har ca 30 % sjanse for å bli gravid pr forsøk. Prosenten kan variere noe utifra alder, diagnose ol.
Klinikk Hausken har fått noe kritikk for hvordan de legger frem prosentsjansene. Det er nemlig ulike måter å legge frem slik statistikk. Noe av grunnen til at de opererer med slike høye tall er også fordi de er en privat klinikk. Ergo har en del av pasientene allerede vært gjennom sine 3 forsøk i det private og vet da mye om hvordan kroppen responderer på de ulike medisinene osv. Dette gjør at Hausken har et bedre utgangspunkt for å lykkes.

Hva vil jeg med dette? Det er ikke meningen å ta fra noen positiviteten og håpet om å lykkes. Jeg har selv "bare" vært gjennom ett forsøk. og har fortsatt tro på at vi en dag skal lykkes. Samtidig lærte jeg mye av vårt første forsøk, og jeg er ydmyk ift at vi kanskje må gjennom flere runder og at slik er det for mange. Samtidig er det jo noen som også er så heldig å være av de 30 % som lykkes raskt!
Det er som atu sier stor sjans for å lykkes i løpet av tre forsøk(70 %), så det er bare å stå på!

brukt opp sine 3 forsøk i det offentlige skulle det stå...

Atu, det er ikke særlig oppmuntrende å lese dette innlegget. Du velger helt selv om du vil lese her inne. Trist å høre at vi er så demotiverende for deg!

Jeg kan ikke forstå den reaksjonen til Atu sin melding. Personlig så jeg ingen negativitet i den. Bare at hun sa hva som er realiteten

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Greit nok det. Jeg bare skriver hva som er realiteten for meg.

Men, kjære deg Tiks!
Det er da aldeles ikke ment slik at dere er demotiverende!
Vi er på en arena hvor man bevist går innunder feltet "assistert befruktning", da må man også ta høyde for at det vil være innlegg fra de som har hatt MANGE forsøk, og de som har hatt 1 eller 2 og lykkes.

Det jeg syns er trist er at mange tror det de leser under slike forum er realiteten og slik det er, vel, det er det aldeles ikke og det er viktig å tenke på!
70-75% av alle som gjennomgår ICSI/IVF blir gravide iløpetav 3 forsøk, det vil si at det kun er 25-30% igjen som trenger flere forsøk enn dette.
Selvsag er det de man leser om, de er her lengst og har gjerne stort behov for å dele tanker og følelser (noe jeg igjen presiserer at jeg forstår) dermed blir det superlett for oss andre som er i startfasen og henge oss helt opp i dette,fordi vi er i en svært sårbar posisjon.
Vi tror det er slik det er,og glemmer at det faktisk er så lite som 25% av alle IVF/ICSI prøvere som trenger over 3 forsøk.

Her velger man absolutt hva man vil lese selv, men jeg tror vi førstegangsprøvere må være litt flinkere å huske på det jeg skrev over,så ikke vi går inn på "assistert befruktning" og blir slått sønder og sammen og mister alt håp, det er det ingen som er tjent med.

Det er selvfølgelig viktig å håpe at man blir gravid. Det er ikke det jeg mener. Jeg har selv hatt to forsøk på under 5 mnd som har vært negative, så man havner der veldig fort. Spesielt når det ikke blir frys! Håper dere som har første og andre forsøk blir gravide, slik at dere slipper flere omganger. Jeg håper også at vi ligger i de 70% som blir gravide i løpet av 3 forsøk. De har alltid vært så positive mot oss, siden vi har et barn fra før på naturligvis. Jeg leste også en del på forumet før første uttak, så jeg forstår at man blir litt dratt ned.

Jeg ble gravid på 1.forsøk, og fikk en nydelig jente!!! Så krysser fingrene for deg :)
Jeg slutta å henge her når jeg ble gravid, som noen sa lenger oppe i tråden, men nå er jeg tilbake, da vi er igang med søskenforsøk! Frys denne gang, så er spent på om det går like fort denne gang!

Det er selvfølgelig viktig å håpe at man blir gravid. Det er ikke det jeg mener. Jeg har selv hatt to forsøk på under 5 mnd som har vært negative, så man havner der veldig fort. Spesielt når det ikke blir frys! Håper dere som har første og andre forsøk blir gravide, slik at dere slipper flere omganger. Jeg håper også at vi ligger i de 70% som blir gravide i løpet av 3 forsøk. De har alltid vært så positive mot oss, siden vi har et barn fra før på naturligvis. Jeg leste også en del på forumet før første uttak, så jeg forstår at man blir litt dratt ned.

ser at du sier du har et barn fra før av...hvor lenge har dere prøvd? skal begynne på forsøk etterhvet nå jeg også....og har ei fra før av...

Jeg ble gravid på 1.forsøk, og fikk en nydelig jente!!! Så krysser fingrene for deg :)
Jeg slutta å henge her når jeg ble gravid, som noen sa lenger oppe i tråden, men nå er jeg tilbake, da vi er igang med søskenforsøk! Frys denne gang, så er spent på om det går like fort denne gang!
Tusen takk for det :-) Håper det går på første forsøk for dere denne gangen også :-)

ser at du sier du har et barn fra før av...hvor lenge har dere prøvd? skal begynne på forsøk etterhvet nå jeg også....og har ei fra før av...
Vi har en gutt på 4 år, og vi har prøvd i 2 1/2 år snart. Viser seg at mannen min har dårlig kvalitet, så vi har ICSI forsøk. Har dere prøvd lenge? Var første barn med ivf?

Vi har en gutt på 4 år, og vi har prøvd i 2 1/2 år snart. Viser seg at mannen min har dårlig kvalitet, så vi har ICSI forsøk. Har dere prøvd lenge? Var første barn med ivf?

Første var ikke med IVF, men klarte vi av oss selv på bare 8 mnd... Nå har vi prøvd i over 3 år, siden hun ble 1 år. Så skal på forsamtale nå på torsdag. Første deres var med ICSI?

Sent from my iPad using BV Forum mobile app

Back
Topp