Ikke rør brystvorta!

Terne

Rugeklar!!
*MIA*
Maiblomstene 2016
Novemberlykke 2018
jeg fikk en kraftig preken av barnepleier på Kk da jeg fikk jenta mini 2014, og det var å ikke røre brystvorta. Kun baby sin munn og helt rene ammeinnlegg. Helst ikke ammeinnlegg heller, men det er jo ikke mulig.

Da skulle jeg være max uheldig om jeg fikk betennelse.

Slapp unna betennelse!

Fikk dere et slikt råd?

Nei, følte 'alle' halte og dro i brystvorta mi første tida (barnepleierne, jordmødre ol) Og så skal man jo smøre inn med litt melk etterpå for ikke å bli sår, vanskelig å unngå å klasse litt da

Nei, fikk generelt lite info om amming og slikt.

Nei. Det tipset har jeg aldri hørt. Men fikk betennelser 2 ganger da. Men pga tilstoppede melkeganger begge gangene

Nei. Men en skal være ren på hendene når man skal ta i de.

På barsel dro folk i brystvortene mine mens de hjalp meg å amme. ;)

Aldri hatt problemer med brystene i ammeperioden.

Yes! Fikk samme beskjed. Ikke rør på selve vorta de første ukene. Folk dro i brystet mitt på barsel, men aldri nære vorta. Hadde jo åpne sår den første uka, så det er et godt råd.

Jeg fikk råd om å rulle på vorta om baby ikke fikk tak i den når jeg skulle amme...
Ellers fikk jeg vel kun råd om å holde de varme sånn med tanke på betennelse.
Har gått veldig fint:)

Nei. Men en skal være ren på hendene når man skal ta i de.

På barsel dro folk i brystvortene mine mens de hjalp meg å amme. ;)

Aldri hatt problemer med brystene i ammeperioden.

Kan ikke være fintfølende på barsel nei....

Yes! Fikk samme beskjed. Ikke rør på selve vorta de første ukene. Folk dro i brystet mitt på barsel, men aldri nære vorta. Hadde jo åpne sår den første uka, så det er et godt råd.

Her var det snakk om hele ammeperioden. Bakterier kan kravle oppover melkekjertelgsngene.

Men i hvertfall helt rene hender, som en nevnte over her.

Nei, fikk generelt lite info om amming og slikt.

Ja jeg også, bortsett fra denne litt eldre pleieren.

Hun tipset også om å bruke bleier med varmt vann i som varmeflaske over brystene for å lette utdrivningen første tiden

Så føler meg godt beredt til forsøk nr. 2! Jeg og jenta mi fikk det ikke helt til, og når jeg endelig fikk det til så mista hu interessa.

Og så skal man jo smøre inn med litt melk etterpå for ikke å bli sår, vanskelig å unngå å klasse litt da

Du trenger ikke smøre ekstra! Etter amming har jo brystknoppen nettopp vært dekket av melk I barnets munn, bare la den fuktigheten som sitter igjen lufttørke.

... ikke røre brystvorta. Kun baby sin munn og helt rene ammeinnlegg. Helst ikke ammeinnlegg heller, men det er jo ikke mulig.
Hun tipset også om å bruke bleier med varmt vann i som varmeflaske over brystene for å lette utdrivningen første tiden

Klok dame! Takk for at du deler tipsene.

Jeg fikk også et nyttig tips på KK i år: BHen min ble for liten når vi var innlagt et økedøgn, men en singlet med et belte rett under puppene ga OK hold frem til lillemann ble utskrevet og jeg fikk handlet.

Nja, fikk vagt beskjed om det på sykehuset, men fulgte det ikke... dog vasket og vasker jeg hendene ofte, men på 4 mnd med amming å ikke fått betennelse enda, kun tette melkeganger... auu:O

Du trenger ikke smøre ekstra! Etter amming har jo brystknoppen nettopp vært dekket av melk I barnets munn, bare la den fuktigheten som sitter igjen lufttørke.

Klok dame! Takk for at du deler tipsene.

Jeg fikk også et nyttig tips på KK i år: BHen min ble for liten når vi var innlagt et økedøgn, men en singlet med et belte rett under puppene ga OK hold frem til lillemann ble utskrevet og jeg fikk handlet.

Se det ja! Hehe, klinte melk på i flere uker jeg :p

Fikk høre både det ene og det andre på barsel - men skulle i alle fall ha rene hender dersom jeg skulle være borti (på samme måte som jeg fikk beskjed om å trykke litt på puppen så lille skulle få puste av den ene og streng beskjed om å ikke gjøre det av nestemann)

Fikk vel ingen råd. Ikke at jeg var der så lenge heller. Og ingen betennelser med nr 2.

Med nr 1 derimot, var jeg uforsiktig med kulden ute :inpain:

Fikk utdelt spritflaske og beskjed om å vaske hender før jeg tok på brystene iallefall. Endte med brystbetennelse fordi mini bestemte seg for å sove en hel natt. Melkespreng så det holdt!
Kommer til å gjøre alt for å unngå brystbetennelse denne gangen for det var helt j@@&€+$^~

Aldri hørt om..

Back
Topp