Ikke råd til ferie...

• Trådstarter Trådstarter Redaktør Karine
  • Opprettet Opprettet
R

Redaktør Karine

Guest
Hei! Leste dere om familien som låner bort hus og bil til en familie som selv ikke har råd til ferie i sommer? Det er jo en fantastisk ting å gjøre!

Det fikk meg til å tenke på oss selv - det er jo vi voksne som skaper forventningspress blant barna når det gjelder ferie. Jeg tror ikke det er selve reisen, men opplevelsene som er viktige for barn. Og da er det det samme om de er på Mallorca eller hos mormor.

Ingen barn skal måtte møte vennene sine etter ferien med en klump i magen!

http://www.babyverden.no/blogg/Sjefredaktor-Karine-Nass-Frafjord/Hvor-har-du-vart-pa-ferie/

Hva tenker dere?

Vi reiste aldri utenlands når jeg var liten og hadde heller aldri hytte, men var så heldig å tilbringe tid i campingvogn. Det var først når jeg kom på ungdomsskolen jeg følte noe som helst flauhet over det. Jeg satte fortsatt stor pris på friheten på campingferie, men forsto at de andre barna så på dette som 'harry'. For meg er sommerferiene fylt av gode minner der jeg fritt kunne løpe rundt med vennene mine og tilbringe tid med å spille kort/bade osv med foreldrene og søsknene mine. Slik planlegger jeg også å ha feriene med mitt kommende barn og ferien kan like godt tilbringes med
å sove i telt i sverige eller på gjesterommet til svigers som å skulle dra på sydentur.

Vi dro alltid på syden-ferie når jeg var liten og frem til jeg ble voksen. Jeg har alltid satt pris på det selv, for jeg føler det er fra feriene mange av barndomsminnene mine er. Men jeg tror nok det viktigste er å finne på noe som en familie! Uansett om det er på en hytte, biltur i norge/sverige eller utenlands-tur. Det er nok ikke lommeboken som bestemmer hvor gode ferieminnene skal være.

Kan jo føye til at jeg tror det jeg husker best fra mine hjemme-sommere ikke bare var det at jeg ikke fikk dra på sydenturer osv som jeg hadde sååå lyst til, men også at vi kjedet oss mye fordi vennene våre ikke var hjemme. Så det viktigste tror jeg er at man fyller dagene med noe, det ble nok gjort lite hos oss.

Vi dro alltid på sydentur en gang i året. Jeg sybs det var gøy, men misunnet de som gjorde mye annet i løpet av året istedet (camping, telttur, hytte++)

Sent from my GT-I8190N using BV Forum mobile app

Vi dro ALDRI på utenlandsferie da jeg var barn, ikke fordi vi ikke hadde råd, men fordi pappa som sjømann var utenlands 6 mnd i året og ikke orket tanken på utenlandsferie når han først var hjemme. :p

Mamma tok ofte med oss jentene på besøk til familien i sør-Sverige en tur.
Før søster'n ble født hadde vi ei lita hytte ved sjøen i Norge, hvor pappa vokste opp (i hytta, det var en toroms fiskebu og MYE større og finere enn det falleferdige skuret de bodde i før), etter at hun kom til bygget vi hus der og bosatte oss bokstavelig 10 meter fra vannkanten.
Så for oss var det aldri noe poeng å reise VEKK - vi BODDE jo på stranda, med sandstrand og langgrunt og brygge til å stupe fra. :)
Etterhvert ble det kortere båtferier også.

(Min første sydentur var som 35- eller 36-åring, og det var kjekt nok det - men jeg foretrekker helt klart Gran Canaria i januar (ca. 20 grader, god norsk sommer til lands og til vanns), jeg tåler jo ikke varme og skjønner ikke helt vitsen med syden om sommeren med mindre norsk sommer uteblir helt.)

For de fleste av oss er nærmeste by full av opplevelser vi aldri tar oss tid til - lekeparker, utstillinger, bibliotek, gratistilstelninger her og der, som ikke trenger å koste noe særlig, langt flere om vi har noen kroner å avse. Jeg tenker alltid at jeg skal benytte ferien til å oppdage noen glemte perler sammen med junior, men vi gjør sjelden alvor av det - aaaalt for late. ;)

For min del handler det også litt om at barn SKAL få kjede seg - sommeren skal ikke være et endeløst jag etter foreldrestyrte opplevelser, men tid til å sløve, ikke se på verken klokka eller kalenderen, og kanskje si "jeg har INGENTING å finne på!" noen ganger - så kanskje man får et spark i fantasien, eller finner ut at det ikke er så ille å komme tilbake på skolen etter ferien. ;)

Så, for å konkludere: Man trenger ikke dra til syden for å ha en fullverdig ferie. Men man trenger å ha noen opplevelser utenom det vanlige, og noen deilige sløvedager, og noen kjedelige sløvedager. :)

Ser ut som om fellesnevneren er at det vi har satt pris på med sommerferiene, syden eller ikke, er tid med familien. Skape tradisjoner og minner kan gjøres hvor som helst:)

Det er jo forresten også et viktig poeng å finne ut hva man kan gjøre i lokalmiljøet. Her jeg bor er det masse turstier både på fjell og i lavere mark pluss langs vei, vi har badevann og hav tilgjengelig, så vi kan gå på turer og leke i fjæra og bade og grille osv. Det finnes også akvarium og et par museer i kjøreavstand, hvis man klarer å skrape sammen noen kroner så kan man sette av tid til slikt. Men noen å leke med er også viktig, kan være greit å for eksempel lage en facebook-gruppe for bygda eller barnehagen hvor man kan spørre hvem som er hjemme dersom man ønsker å avtale leketid med noen. :)

Forresten så var det slik etter en sommer husker jeg at den historien som fikk mest oppmerksomhet av barna i klassen var om faren som snubla på vei ut på terrassen med en kasserolle med en eller annen slags suppe/stuing og grisa overalt.. Grei påminnelse om at opplevelser skapes overalt..;)

Da jeg var liten var vi enten hos besteforeldrene våre på et lite småbruk 1 times kjøring nord for Kongsberg eller så var vi på feriehjemmet der vi leide hytte igjennom jobben til foreldra mine, men var aldri i utlandet utenom københavn da :) jeg klager ikke på ferieminnene fra jeg var liten :)

Mine barndomsferier var tre uker i campingvogn ved barndomshjemmet til pappa, 1,5 time hjemmefra. Det samme hver sommer... Men var alltid veldig stas! :) Har passert 30 og fremdeles ikke vært i syden. Føler forsåvidt ingen behov for det heller....

Da jeg var liten hadde ikke mine foreldre så mye ekstra, men de var superflinke og kreative. Jeg forsto aldri at det var sparsomt med penger i det hele tatt! Vi reiste på sykkelturer i Norge og Danmark, massevis av teltturer og vi padlet Telemarkskanalen i kano (med eget seil på). Vi var med hele familien og jeg storkoste meg og har massevis av gode minner fra feriene. Må ikke sydenturer til for å ha masse å snakke om når skolen begynner igjen....selv om syden er veldig digg det også ;-)

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Jeg var i syden en eneste gang i barndommen og husker jeg hata det!:-0 så det ble ikke sett på som noe stas for meg hvertfall! Vi var mye hjemme tror jeg, og reiste også litt på hytter rundt om i Norge! Kan ikke huske at det var noe press om å ha de beste og mest spennende opplevelsene om sommeren, men jeg var kjempefornøyd med mine ferier uansett! Litt enig med hun som sier at sommerferie handler litt om å roe ned og kjenne på å ha god tid:) og kanskje til og med kjede seg litt! kanskje spesielt viktig for dagens barn og ungdom!

Det kommer ann på hva men legger i ordet ferie. Telttur er også ferie!

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Var aldri på ferie som lita jeg heller, vi hadde ikke råd. Men var innimellom på bilturer rundt om i MidtNorge. Enten dagsturer eller evt en overnatting på camping.
Var ikke mye hos besteforeldre heller siden farmor bodde på gården hos oss :-P

Men jeg har egentlig aldri savnet å reise noe sted heller, ikke nå i voksen alder heller.
Aldri vært i Syden, og jeg takler varmen dårlig, så er ikke noe must ;-)

Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3

Det minner meg om den historien om faren og sønnen som skulle i dyreparken. Faren forteller sønnen om alle dyrene som er i dyreparken, at det er jo ulver og løver der. Og at det skal bli så gøy.

Så spør sønnen hans etter en stund; du pappa..er det maur der?

Poenget er at det er vi voksne som legger lista høyt. Barn er fornøyde med det helt enkle (som feks en telttur, besøke venner i campingvogn osv)

Prøvde å spørre mine gutter hva de ville gjøre i sommerferien. Hva de hadde aller mest lyst til. om det var reise eller hva som helst. Mine ville da veldig gjerne i svømmehallen. ;)

va aldri i syden som barn.
Er oppvokst på ei lita Øy , lite hvitmalt hus med egen brygge.

Minnes å pante flasker og plukke solbær for å kjøpe is.
Spionere på "byguttene" på nærbutikken
ligge timevis på brygga og høre på walkmanen :)

av og til kjørte vi på campingferie rundt i Norge -
:-D

<3

Vi var aldri på syden ferie, ganske enkelt for at vi var 7 stk i familien, og det hadde blitt for dyrt. Men vi tok campingvogn og telt og dro på tur, ut på sjøen eller oppi et fjellvann og fiske. Det er mine ferie minner fra da jeg var liten, og det var kjempe koselig, elsker og dra på camping og det gjør sambo og storebror og, og lillesøster følger med dit vi drar :)

Sent from my GT-N7105 using BV Forum mobile app

Back
Topp