Ikke mulig med tilrettelegging

Sitrus95

Andre møte med forumet
Hei. Jobber i barnehage og der er det ikke mulighet til tilrettelegging. Sliter veldig med bekkenløsning og blir veldig stresset på jobb. Kjenner da når jeg skal slappe av at jeg får vondt nederst i magen. Er dette kynnere? Har også et barn på 2 år som trenger oppmerksomhet. Har jeg krav på svangerskapspenger? Er umulig for meg å jobbe som jeg gjør. Jobber 50% men med fulle dager. Jordmor anbefalte korte dager hverdag. Men ikke mulig
 
Jobben skal tilrettelegge, også er det svangerskapspenger hvis jobbene er farlig for fosteret og det ukke kan tilrettelegges for ikke farlig arbeidssituasjon. I ditt tilfelle er det litt gråsone trooor jeg, for problemer er jo en kombinasjon av at du er dårlig og at jobben ikke er rolig og stillesittende. Men ikke egentlig farlig for babyen hvis du skjønner, mer at du i utgangspunktet er for syk til å jobbe.
Hør med lege og jordmor, jeg vil ikke være for bastant. Det finnes mange tilfeller hvor det gis svangerskapspenger :)
Det vonde i magen vil jeg tenke er ligamentsmerter/bekke løsning. Ved kynnere strammer hele magen seg også blir den slapp igjen. Som rier men uten smertene.
 
Jeg har fått sykemelding når jobben ikke har kunnet tilrettelegge. Det fikk jeg også under koronapandemien. Jeg er lærer på barneskole. Det blir litt det samme, men inne helt. Da jeg fikk sykemelding i koronaperioden var det delvis begrunnet med at legen ikke ønsket at jeg skulle stå i jobb og ende opp med å føde med korona. Det kunne vel vært svangerskapspenger, men det ble gitt som sykemelding.

Vi blir en del av den dystre statistikken av kvinner som oftere er sykemeldt, men det finnes jo ingen alternativ.
Uansett, bekkenløsning er grusomt. Det er vondt å sitte på gulvet, det er mange ting man bør unngå (eks: løfting, mye ståing) det er gode grunner til å redusere litt. Her sier mannen: husk at våre barn er viktigere for oss enn andres barn. Joda, men neida. Uansett, du får sykemelding, om legen skriver det som svangerskapspenger kan dere jo diskutere. Ellers kan du jo kontakte bedriftsjordmor, hun (oftest dame), kommer til jobbe og snakker med deg, sammen med en i ledelsen og finner ut hva som skal til for å tilrettelegge best mulig.

Lykke til!
 
Det spørs litt på formuleringene, men.. høyt stressnivå og ugunstige arbeidsstillinger har gitt meg svangerskapspenger..
 
Jeg har vært totalt gravid 6 ganger. I noen tilfeller slet jeg med plager. Da var det sykepenger. Men i noen tilfeller kunne ikke jobben tilrettelegge særlig. Og da var det svangerskaps penger
 
Hei alle sammen. Vært hos jordmor å snakket og hun skreiv svangerskaps søknad med meg. Da fikk jeg svar på alt jeg lurte på. Nå er det jo bare å vente på svar. Og sjefen min kan ikke noe om dette så har vært litt surr med sjef og nav :smiley-ashamed004 Men håper det er ordna nå.
 
Back
Topp