Ikke mulig med tilrettelegging (nattjobbing)

Akimdai

Elsker forumet
Himmelbarn
Skuddårsspirene 2024
Flere som jobber steder det ikke er mulig med tilrettelegging?

Jeg jobber døgnvakter, og det er ikke mulig med tilrettelegging om det blir behov for det.
Så er jo da svangerskapspenger som er alternativet.

Jobber tidvis på natt, men dette varierer. Sover på natt når det er rolig og kan ellers også sove på dagtid hvis det er behov/mulighet.
Så foreløpig er det ikke noe problem.

Hva anbefaler deres lege/jordmor med tanke på nattjobbing? Såvidt jeg kan se er det litt sprikende anbefalinger.

Jeg jobber døgnvakter, og det er ikke mulig med tilrettelegging om det blir behov for det.

Jobber tidvis på natt, men dette varierer. Sover på natt når det er rolig og kan ellers også sove på dagtid hvis det er behov/mulighet.

Hva anbefaler deres lege/jordmor med tanke på nattjobbing? Såvidt jeg kan se er det litt sprikende anbefalinger.
Nattevakter øker faren for spontanabort og man skal ikke jobbe natt som gravid. Da skal arbeidsgiver legge til rette slik at du jobber kun kveld og dag. Hvis de ikke kan gjøre det så tar du ut svangerskapspenger de nettene.

Sikker kilde.

Nattevakter øker faren for spontanabort og man skal ikke jobbe natt som gravid. Da skal arbeidsgiver legge til rette slik at du jobber kun kveld og dag. Hvis de ikke kan gjøre det så tar du ut svangerskapspenger de nettene.

Sikker kilde.

Dette er ikke snakk om ren nattjobbing. Har hvilende vakt som utgangspunkt. Men kan få noen timer jobbing iløpet av natta.
Min lege sa at dette ikke er et problem (med tanke på risiko) så lenge jeg får hvilt godt. Noe jeg gjør foreløpig.
Som sagt ikke mulig med tilrettelegging for å kun jobbe dag/aften.

Problemet er jo at de ikke kan garantere at det blir rolig på natt for deg… hvorfor kan du ikke få tilrettelegging? Har dere ikke todelte eller tredelte skift?

Dette er ikke snakk om ren nattjobbing. Har hvilende vakt som utgangspunkt. Men kan få noen timer jobbing iløpet av natta.
Min lege sa at dette ikke er et problem (med tanke på risiko) så lenge jeg får hvilt godt. Noe jeg gjør foreløpig.
Som sagt ikke mulig med tilrettelegging for å kun jobbe dag/aften.

da har du jo bestemt deg for å jobbe på natta da. Er jo nattarbeid selvom det ikke er hele natta. Er jo helt opp til deg selv om du vil følge generelle råd for gravide eller ikke.

da har du jo bestemt deg for å jobbe på natta da. Er jo nattarbeid selvom det ikke er hele natta. Er jo helt opp til deg selv om du vil følge generelle råd for gravide eller ikke.
Wow, du virker nesten irritert uten at jeg skjønner helt hvorfor?
Jeg følger rådene til legen min. Har ikke bestemt meg for noe som helst. Var ute etter å høre andres erfaring og hvilke råd de har fått.

Alle som har vært/er gravide på min arbeidsplass har jobbet vanlige vakter så lenge formen har vært ok. Så er jo ikke sånn at jeg går motstrøms her og ikke følger rådene jeg får fra helsepersonellet jeg forholder meg til.

Wow, du virker nesten irritert uten at jeg skjønner helt hvorfor?
Jeg følger rådene til legen min. Har ikke bestemt meg for noe som helst. Var ute etter å høre andres erfaring og hvilke råd de har fått.

Alle som har vært/er gravide på min arbeidsplass har jobbet vanlige vakter så lenge formen har vært ok. Så er jo ikke sånn at jeg går motstrøms her og ikke følger rådene jeg får fra helsepersonellet jeg forholder meg til.

Irritert? Nei bare ikke flink til å sugarcoate. Er jo at man jobber på natta og at kroppen da skiller ut mindre melatonin som trolig ikke er bra. Da er det jo ikke heldig selvom det er noen timer også. På min avd. Er det helt vanlig å slutte å jobbe natt som gravid. Min lege sier jeg ikke skal jobbe natt. Det jeg vil gjøre et poeng av er at selvom legen sier og «alle andre» gjorde det, så betyr det ikke at du absolutt skal. Vil du ikke jobbe netter så skal de tilrettelegge, evt svangerskapspenger. Men om du vil jobbe natt så jobber du jo selvfølgelig natt.

Last edited:

Sikker kilde.
Det er lite forskning på dette. Generelt er anbefalingen det som er det beste for den gravide. For noen føles det bedre å jobbe natt.

Det er lite forskning på dette. Generelt er anbefalingen det som er det beste for den gravide. For noen føles det bedre å jobbe natt.

Det er nå bevist at sjangsen for spontanabort er markant høyere ved nattevakter. En studie fra 2019 viser at man har 32% større sjangs for spontanabort etter uke 8 om man jobber 2 netter eller mer i uka. Hvorfor det er en økende risiko vet de derimot ikke.

Jobber også døgn, og BHT har laget et krysskjema utarbeidet for arbeidsmåte og risiko, så får man en score ut i fra det og videre da en anbefaling. Kan finne det frem og legge det ut her i helgen :happy:

Det er nå bevist at sjangsen for spontanabort er markant høyere ved nattevakter. En studie fra 2019 viser at man har 32% større sjangs for spontanabort etter uke 8 om man jobber 2 netter eller mer i uka. Hvorfor det er en økende risiko vet de derimot ikke.
Det er én studie. Man vil trenge flere studier på samme tema for å konkludere, selv om det er mange deltakere i den studien.

Det er én studie. Man vil trenge flere studier på samme tema for å konkludere, selv om det er mange deltakere i den studien.

Her er en studie som har sett på 62 forskjellige studier om emnet fra 33 forskjellige land; konklusjonen er at det er forhøyet risiko.

Poenget mitt er at det er bevist. Det betyr ikke at man ikke kan jobbe natt, men at du har forskning på din side om du vil ha tilrettelegging/svangerskapspenger om man ikke ønsker det lenger. Det er helt opp til den gravide hva hun selv synes er best.

Last edited:

Hei! Jeg jobber kun natt og ble anbefalt av JM og lege om å ikke gjøre det. Vi er bare 2 stk på natt så mye uforutsigbarhet ift dopause, mat, hvile og også fordi ved nattarbeid så utsetter man seg for lys på nattestid og da kan melatonin produksjon gå ned, noe som kan være uheldig for fosteret. Jeg har gått på svangerskapspenger i begge mine svangerskap. I første sv.skap hadde jeg mye kynnere på natt, d ble d slutt på når jeg fikk sykemelding. Men det er jo helt opp til en selv tenker jeg. Hvis du føler det fungerer så er jo det flott! For min del føltes det helt riktig og ikke jobbe natt. Mitt arb.sted kunne ikke tilrettelegge på natt.

Back
Topp