Ikke mammapermisjon i USA ?

Måtte vare spørre en slektning som bor i USA nå.. de får ikke mammaperm. Må tilbake på jobb med en gang. Men hun sier at de fleste tar mammaperm i 6 uker etter fødsel uten lønn.

De får ikke en krone fra staten
 
Måtte vare spørre en slektning som bor i USA nå.. de får ikke mammaperm. Må tilbake på jobb med en gang. Men hun sier at de fleste tar mammaperm i 6 uker etter fødsel uten lønn.

De får ikke en krone fra staten
Jippi, 6 uker liksom....
 
Helt enig.
Bare det å gå tilbake i jobb etter 3 dager? Hadde jeg ikke klart.. en greier jo ikke utføre en jobb noen dager etter en fødsel.
Regner med at det er lite fokus på amming da barna må i bhg med en gang.

Fy sørn så godt vi har det her i Norge

Ikke jeg heller.

Men så er det også en grunn for at de fleste er hjemmeværende mødre uten lønn. De færreste klarer vel å gå tilbake op jobb med en gang, både for babyen og sin egen del.

Lurer på hvordan lønningene og utgiftene der er mtp å ha en som har inntekt pr familie. Her er jo alt basert på at man skal være to. De som er enslige har jo ikke råd til å ha et sted å bo nesten.
 
Ikke jeg heller.

Men så er det også en grunn for at de fleste er hjemmeværende mødre uten lønn. De færreste klarer vel å gå tilbake op jobb med en gang, både for babyen og sin egen del.

Lurer på hvordan lønningene og utgiftene der er mtp å ha en som har inntekt pr familie. Her er jo alt basert på at man skal være to. De som er enslige har jo ikke råd til å ha et sted å bo nesten.

Jeg ser på en serie som heter «my 600ln life» . Det handler om ekstremt overvektige i USA. I en episode var det ei som hadde sine to voksne døttre med barna deres boene hos seg. Stusset litt over det. Men når det er slik at du må velge mellom å få være med babyen din eller ha hus, skjønner jeg valget.

For et land! Får så vondt av systemet. Og det går sikkert mest ut over de med lavlønna arbeide (feks vaskedamer og servitører). De har ikke råd til å være hjemme med babyen sin.

Jeg mener også jeg elste er sted at i USA kan en sjef sparke en gravid ansatt om de ønsker. gravide er fritt vildt liksom
 
Ikke jeg heller.

Men så er det også en grunn for at de fleste er hjemmeværende mødre uten lønn. De færreste klarer vel å gå tilbake op jobb med en gang, både for babyen og sin egen del.

Lurer på hvordan lønningene og utgiftene der er mtp å ha en som har inntekt pr familie. Her er jo alt basert på at man skal være to. De som er enslige har jo ikke råd til å ha et sted å bo nesten.

Fortalte dette til 10 åringen vår.. så sa han: oiii... da får ikke mødrene bli kjent med babyen sin. Det er jo ikke bra.
 
Jeg ser på en serie som heter «my 600ln life» . Det handler om ekstremt overvektige i USA. I en episode var det ei som hadde sine to voksne døttre med barna deres boene hos seg. Stusset litt over det. Men når det er slik at du må velge mellom å få være med babyen din eller ha hus, skjønner jeg valget.

For et land! Får så vondt av systemet. Og det går sikkert mest ut over de med lavlønna arbeide (feks vaskedamer og servitører). De har ikke råd til å være hjemme med babyen sin.

Jeg mener også jeg elste er sted at i USA kan en sjef sparke en gravid ansatt om de ønsker. gravide er fritt vildt liksom

Helt sykt. Tenker at det er ikke slik at vi skal tenke at vi er så heldige. Jeg tenker at det burde være en selvfølge. At det de driver med der borte er helt på tryne :(
 
Fortalte dette til 10 åringen vår.. så sa han: oiii... da får ikke mødrene bli kjent med babyen sin. Det er jo ikke bra.

Ja det er jo sant! Må jo påvirke psyken til mødrene noe sinnsykt å bli adskilt babyene sine så tidlig, det er jo totalt naturstridig. Kan ikke skjønne noe annet enn at det er mange av de som er utbrent og med depresjon?
 
Helt sykt. Tenker at det er ikke slik at vi skal tenke at vi er så heldige. Jeg tenker at det burde være en selvfølge. At det de driver med der borte er helt på tryne :(

Vår velferdsstat er ingen selvfølge, det er mennesker som har jobbet og ofret masse for at vi skal få det slik vi har det i dag. Og det er mennesker som ønsker det endret, så vi bør sette pris på godene vi har. Det er ikke sikkert barna våre har de samme om vi ikke tar å kjemper for de samme rettighetene.
 
Vår velferdsstat er ingen selvfølge, det er mennesker som har jobbet og ofret masse for at vi skal få det slik vi har det i dag. Og det er mennesker som ønsker det endret, så vi bør sette pris på godene vi har. Det er ikke sikkert barna våre har de samme om vi ikke tar å kjemper for de samme rettighetene.

Ikke nødvendigvis velferdsstaten, men det burde være en selvfølge at mødre og babyer er sammen!!! At samfunnet på en eller annen måte er bygget opp slik at mødre og babyer er sammen. De skal være det. Vi er flokkdyr som lever på ulike måter rundt om i verden. Selv i land der det ikke er den samme velferden så ordnes det på andre måter. Storfamilier, eller nabolag som går i samarbeid osv. Eller bare at det går an å leve godt uten at begge foreldre jobber fullt hele tida. Eller at jobbsituasjonen er slik at det kan kombineres med baby. Eller hva som helst.

Å skille mor og baby er bare feil - hos alle pattedyr. Jeg synes det burde være en selvfølge å kunne overleve uten å gå fra ungene sine. Hvertfall i I-land.
 
"Den amerikanske drømmen" uttrykket forstår ikke jeg. Vi som ser usa fra utsiden ser jo hvor håpløst det er. Ser dem ikke det selv? Og likevel ansetter de Trump?
 
Lønnsgapet mellom menn og kvinner er stort, og det verste er at det på en måte gir mening, hvis det ofte er slik at kvinnene uansett slutter å jobbe etter fødsel og de bare har mannens inntekt å forsørge familien med.

Vi er utrolig heldige som lever i en godt etablert velferdsstat, der så godt som alle har et ordentlig sikkerhetsnett i alle situasjoner. Det er greit å være klar over i dagens politiske klima, der det både privatiseres og skapes større forskjeller. Når noen blir rikere blir andre fattigere...
 
"Den amerikanske drømmen" uttrykket forstår ikke jeg. Vi som ser usa fra utsiden ser jo hvor håpløst det er. Ser dem ikke det selv? Og likevel ansetter de Trump?

Jeg ser heller ikke drømmen :(jeg tror også det er vanlig med lange jobbvakter på 12 timer istedenfor 8. Og at de kun har 2 uker ferie i året. Oppå det hele må de holde seg friske og i arbeid for å ikke miste helseforsikringen sin.
For et slit!
 
"Den amerikanske drømmen" uttrykket forstår ikke jeg. Vi som ser usa fra utsiden ser jo hvor håpløst det er. Ser dem ikke det selv? Og likevel ansetter de Trump?
"Den amerikanske drøm" er et uttrykk som henger igjen fra den gang man reiste fra en enorm fattigdom i Europa til drømmenes land. Navnet kommer fra drømmen, ikke hva som skjedde med de som reiste over, de fleste vet jeg at det ikke gikk så godt med.
Min familie var heldige, de klarte faktisk å komme seg hjem igjen...
De fleste fikk samme kår der borte, bare i et ukjent land hvor de ikke kjente noen
 
Ikke nødvendigvis velferdsstaten, men det burde være en selvfølge at mødre og babyer er sammen!!! At samfunnet på en eller annen måte er bygget opp slik at mødre og babyer er sammen. De skal være det. Vi er flokkdyr som lever på ulike måter rundt om i verden. Selv i land der det ikke er den samme velferden så ordnes det på andre måter. Storfamilier, eller nabolag som går i samarbeid osv. Eller bare at det går an å leve godt uten at begge foreldre jobber fullt hele tida. Eller at jobbsituasjonen er slik at det kan kombineres med baby. Eller hva som helst.

Å skille mor og baby er bare feil - hos alle pattedyr. Jeg synes det burde være en selvfølge å kunne overleve uten å gå fra ungene sine. Hvertfall i I-land.

Amerikanerne skiller da ikke mor og barn etter fødsel, det er mødrenes valg om man kan si det slik, i amerika har de rett på permisjon, men ikke med lønn slik vi er så heldige å ha. Mange av de som får barn i usa planlegger godt og hjemmet er ofte bygget på at en er hjemmeværende og en jobber så det er ikke slik at alle amerikasnske babyer blir dratt fra moren sin med tvang rett etter fødsel fordi hun skal tilbake i jobb. Er man derimot alene, som mange er pga høyt antall tenåringsgraviditeter bl.annet blir man «tvunget» til å bo hos slektninger eller gå tilbake i jobb raskt pga behovet for inntekt, disse får ofte sosialhjelp så det ordner seg ofte der også.

Amerikanerne har en helt annen kultur enn oss og mange mødre velger ofte å gå tilbake i jobb raskt, bare se på kjendiser, der er ungene hos barnevakt etter ca 6uker, det er normalen der borte, også for vanlige folk uten at de tvinges på noen måte.

Verden er tøff utenfor norge og amerika er langt fra eneste landet med slike regler og de er langt fra værst, gratis helsehjel bl.annet er vi i norge bare en av få land som har (sett i verdensammenheng). Jeg syns ikke vi skal ta godene våre som en selvfølge men være takknemmelige og tenke at dette har vi jobbet for, hele velferden vår er jo et spleiselag.
 
Ikke nødvendigvis velferdsstaten, men det burde være en selvfølge at mødre og babyer er sammen!!! At samfunnet på en eller annen måte er bygget opp slik at mødre og babyer er sammen. De skal være det. Vi er flokkdyr som lever på ulike måter rundt om i verden. Selv i land der det ikke er den samme velferden så ordnes det på andre måter. Storfamilier, eller nabolag som går i samarbeid osv. Eller bare at det går an å leve godt uten at begge foreldre jobber fullt hele tida. Eller at jobbsituasjonen er slik at det kan kombineres med baby. Eller hva som helst.

Å skille mor og baby er bare feil - hos alle pattedyr. Jeg synes det burde være en selvfølge å kunne overleve uten å gå fra ungene sine. Hvertfall i I-land.

Det er jo slik vi hadde det før vi fikk rettigheter også. Mange som ikke hadde råd til å gå hjemme med barnet plasserte barnet hos bestemor, dagmamma ol.
Det er pga opparbeidet rettigheter vi har det slik vi har det i dag og jo det er pga velferdstaten mødre og babyer er sammen.
 
Mangel på betalt permisjon så mødre går raskt tilbake til jobb, og få barn blir ammet er vel kanskje en av grunnene til at amming i offentligheten er så tabu der borte?
 
Back
Topp