Ikke mammapermisjon i USA ?

Aicelain

Elsker forumet
Marsboerne 20 18
Oktoberlykke 2019
Leste på TV 2 at 3 spedbarn i alderen 3 dager til 1 måned gammel var knivstukket i en barnehage i USA :( barnehagen tilbydde i overnatting. helt grusomt at noen knivstikker hjelpeløse babyer :mad: håper det går bra med de stakkars små.

Har ikke USA foreldrepermisjon :eek:? Noe som vet noe om dette?
Den yngste var 3 dager gammel, og var allered ei barnehage med overnatting :nailbiting: Det er jo ikke bra.

Her er artikkelen
https://www.tv2.no/nyheter/10093706/
 
Tror de har rett på 3 uker betalt permisjon, 3 uker uten betaling og dersom de spør om mer kan de få sparken, og tror det kun er dersom man jobber offentlig.
USA er vel det vestlige landet som har dårligst permisjonsordninger..
 
Nei, de har å komme seg på jobb igjen i USA. Permisjon har de ikke. Tror jeg leste en plass at de må i jobb igjen etter 3 dager.
 
Det varierer hvor mye permisjon foreldre i USA får, men generelt er det lite. Det er vel såvidt jeg husker ingen offentlig betalt permisjon, så det går på hvor heldig du er med jobben din - om du har jobb. Rike er gjerne hjemme lenge, fattige kan derimot risikere å omtrent gå fra fødestua og tilbake på jobb

Her er en artikkel fra 2016 som beskriver litt tilstanden i USA https://www.klikk.no/kvinneguiden/jobb/jubler-for-seks-ukers-foreldrepermisjon-2267575

Og her er tilstandene litt nærmere oss i Europa https://www.nrk.no/urix/lang-fodselspermisjon-utenkelig-1.12407703
 
Herregud :nailbiting: det er helt sykt. Jeg trodde USA var et moderne land. Men det er jl helt høl i hodet at spedbarn skal i barnehage. Mor trenger å komme seg etter fødsel også. Hjertet blør. Stakkars babyer og stakkars foreldre

Glad jeg bor i Norge og at lillegutt ikke skal i barnehage før august 2019, da er han 1,5 år. Likevel gjør det vondt i mammahjertet «å gi slipp på han» , ser for meg sorgen for mødrene som må sende spedbarna sine i barnehage. Jeg hadde blirt helt knust
 
Derav er svært mange mødre i USA hjemmeværende. De slutter å jobbe når de får barn. Om de har råd. Fordi alternativet er bhg fea de er bittesmå
 
Derav er svært mange mødre i USA hjemmeværende. De slutter å jobbe når de får barn. Om de har råd. Fordi alternativet er bhg fea de er bittesmå
Mange er også hjemmeværende siden barnehage heller ikke er substituert, slik at ofte koster barnehagen mer enn hva mammaen tjener.
Og ja, lønnsforskjellene mellom mann og kvinne er mye større over dammen...
 
Mange er også hjemmeværende siden barnehage heller ikke er substituert, slik at ofte koster barnehagen mer enn hva mammaen tjener.
Og ja, lønnsforskjellene mellom mann og kvinne er mye større over dammen...
Jepp. Det er rett og slett ganske tøffe forhold.
 
Er en grunn til at de har fått massiv kritikk av WHO.
Dette har selvfølgelig resultert i at bare 5% ammer (dersom jeg ikke husker feil)
Det er svært mange som går rett på flaske og få som ammer lenge i alle fall og nesten ingen et halvt år
 
Aha nå forstår jeg hvorfor alle gir flaske på føden ..huff så leit.

Vi er veldig her i Norge. Det er horribelt ....og trist ...
 
Helt tragisk! :(
Det tror jeg de blir skadet for livet for!
Og for mødrenes del så burde de jo få sykemelding i 6 uker hvertfall etter fødsel. Og 10-12 etter ks. Hva pokker får arbeidsgiver ut av en kvinne ett døgn eller tre etter å ha fått barn? V
 
Bare Obama hadde fått lov til å være litt lenger. Han prøvde å ordne opp i (deler av) dette. Han fjotten som de har valgt inn nå gjør meg kvalm, spesielt som kvinne og mor..
 
Helt tragisk! :(
Det tror jeg de blir skadet for livet for!
Og for mødrenes del så burde de jo få sykemelding i 6 uker hvertfall etter fødsel. Og 10-12 etter ks. Hva pokker får arbeidsgiver ut av en kvinne ett døgn eller tre etter å ha fått barn? V
Og andelen KS er vel også mye høyere der...
 
Nei de har ikke noe særlig rettigheter der dessverre, noe å tenke på når man hyler over uker her hjemme i norge[emoji85]
 
Mammahjertet blør. [emoji25] Tre dager etter fødsel skal man være trygg hos mamma, ikke i barnehage.

Helt enig.
Bare det å gå tilbake i jobb etter 3 dager? Hadde jeg ikke klart.. en greier jo ikke utføre en jobb noen dager etter en fødsel.
Regner med at det er lite fokus på amming da barna må i bhg med en gang.

Fy sørn så godt vi har det her i Norge
 
Back
Topp