Ikke lystgass i Drammen!

Nutte87

Forumet er livet
Desemberskatter 2016
Hørt noe om at Drammen sykehus ikke har lystgass, så spurte om dette i dag og det har dem ikke :( jeg fødte på AHUS sist og de har, men fikk aldri tilbud om å bruke den. Så jeg tenkte at denne gangen skal jeg ha lystgass så lenge jeg klarer, så ty til epidural om det blir for ille. Kjente jeg ble en del skuffa over det! Hva annet kan man prøve å bruke da uten å måtte gå rett på epidural?

Hørt noe om at Drammen sykehus ikke har lystgass, så spurte om dette i dag og det har dem ikke :( jeg fødte på AHUS sist og de har, men fikk aldri tilbud om å bruke den. Så jeg tenkte at denne gangen skal jeg ha lystgass så lenge jeg klarer, så ty til epidural om det blir for ille. Kjente jeg ble en del skuffa over det! Hva annet kan man prøve å bruke da uten å måtte gå rett på epidural?

Vet, det er en av grunnene til at vi ikke planlegger å føde i Drammen. Vi skal til Tønsberg - der har de lystgass, badekar, barneavd m/nyfødtintensiv (i tilfellet...i motsetning til bærum) og flere familierom :) nå er jeg førstegangs da men hva med å bruke badekar (de har ett i drammen) el dusj om du skal føde i Drammen

Vet, det er en av grunnene til at vi ikke planlegger å føde i Drammen. Vi skal til Tønsberg - der har de lystgass, badekar, barneavd m/nyfødtintensiv (i tilfellet...i motsetning til bærum) og flere familierom :) nå er jeg førstegangs da men hva med å bruke badekar (de har ett i drammen) el dusj om du skal føde i Drammen
Ja jeg skal på samtale og omvisning der på torsdag! Så da skal jeg ta det opp :) tror de har badekar og akupunktur der. Så vil snakke med de om alternativer til lystgass. Men jeg fikk som sagt ikke noe tilbud om lystgass på Ahus. Så jeg vet ikke helt hva jeg går glipp av :p

Her ble det ihvertfall nevnt akupunktur, badekar og massasje i tillegg til lystgass.

Det er en god del man kan gjøre i stedet for lystgass :) Dem har ikke lystgass på Kongsberg heller. Man kan få akupunktur og steriltvannspapler for eksempel. Og dem har et badekar i Drammen som man kan bruke som smertelindring før fødsel. Varmt vann skal visst lindre masse! :) Så har dem nok mange andre tips til hva som kan funke, alle er jo forskjellige :)

Ja jeg er med på det meste hehehe! Varmt vann høres deilig ut :)

Åh da hadde jeg blitt litt stressa. Det og vann var eneste lindring sist og satser på det samme denne gang. Men nå skal det sies at jeg heller ikke prøvde noe annet sist heller, så mye funker nok

Jeg spurte jordmora om jeg ikke kunne alliere meg med en tannlege og ta med egen lystgass. Fekk desverre ikke lov. Så jeg satser på badekaret og å øve på pusteteknikker.
Sprøyteskrekken lever godt hos meg. Så sitter fryktelig langt inne å spørre om epudural.

Jeg spurte jordmora om jeg ikke kunne alliere meg med en tannlege og ta med egen lystgass. Fekk desverre ikke lov. Så jeg satser på badekaret og å øve på pusteteknikker.
Sprøyteskrekken lever godt hos meg. Så sitter fryktelig langt inne å spørre om epudural.
Uff! Jeg har ikke sprøyte skrekk og gikk epidural sist, så planen er å ta det denne gangen også. Men hadde tenkt å prøve uten og da med lystgass. Men da får vi legge en plan med det andre de har :)

Grunnen for at dem ikke har lystgass er pga at kravene for lufting og ventilering ikke er tilstrekkelige. Så da hjelper det ikke å ha med egen heller nei :)

Vannpapeler er veldig effektivt :) akupunktur kan man prøve, om de har badekar kan man jo prøve det. Jeg syns lystgass var fælt. Ble kjempe kvalm og kasta opp.
De har noen forskjellige ting de kan gi som lindrer litt/tar toppene på riene.

Hva er det de ikke har i Bærum?
Jeg har søkt om - og fått fødeplass der nettopp for å få lystgass som ikke tilbys i Oslo. Jeg har født 3 ganger før (på Vestlandet) og vet at lystgassen gir god lindring for meg.

Hva er det de ikke har i Bærum?
Jeg har søkt om - og fått fødeplass der nettopp for å få lystgass som ikke tilbys i Oslo. Jeg har født 3 ganger før (på Vestlandet) og vet at lystgassen gir god lindring for meg.

Barneavdeling og nyfødtintensiv - det er jo oftest ikke behov for det mn jeg stresser sånn med alt at jeg vil være et sted som har "alt" i tilfellet. Så bra du har god erfaring med lystgass, håper jeg går prøvd det!

Sniker..:)
Jeg fødte i Drammen i september og fikk akupunktur - det syns jeg fungerte, savnet ikke lystgassen selv om jeg trodde jeg skulle gjøre det (hadde det med nr en på et annet sykehus)

Men de er så utrolig flinke både jordmødrene og barnepleierne i Drammen, så veldig bra sykehus å føde på :)

Sniker..:)
Jeg fødte i Drammen i september og fikk akupunktur - det syns jeg fungerte, savnet ikke lystgassen selv om jeg trodde jeg skulle gjøre det (hadde det med nr en på et annet sykehus)

Men de er så utrolig flinke både jordmødrene og barnepleierne i Drammen, så veldig bra sykehus å føde på :)
Så godt å høre :D

Heller ikke lystgass i Bergen. Mega kjipt! Vil prøve å unngå epidural jeg også. Tenker å prøve varmebehandling i vann og vannpapler kanskje.

Syns faktisk vannpaplene høres værre ut enn epidural :p tørr ikke ta dem, men tok epidural sist Hahaha!

Back
Topp