Ikke lov å klage?!?

Linnsi86

Glad i forumet
Noen andre som har følelsen av å ikke kunne klage.
Om jeg klager på kvalme eller hodepine,så jeg ofte beskjed fra familie og venner at dette har du ønsket deg lenge?!! Det er din egen feil!? Osv.. Har vi med ivf ikke lov å klage..?!?

Noen andre som har følelsen av å ikke kunne klage.
Om jeg klager på kvalme eller hodepine,så jeg ofte beskjed fra familie og venner at dette har du ønsket deg lenge?!! Det er din egen feil!? Osv.. Har vi med ivf ikke lov å klage..?!?
Selvfølgelig har du lov til å klage!! Syntes det er en skikkelig ufin tilbakemelding fra familie og venner, de som egentlig skal være der som støtte. Som om ikke prosessen i seg selv er tøff, de aner jo ikke hva vi faktisk går igjennom for å få de etterlengtede babyene... Kjente jeg ble mektig provosert på dine vegne!
Klag i vei du, og si klart ifra til de som måtte slenge med leppa (hvis du orker)!
Stor klem til deg

Selvfølgelig har du lov til å klage!! Syntes det er en skikkelig ufin tilbakemelding fra familie og venner, de som egentlig skal være der som støtte. Som om ikke prosessen i seg selv er tøff, de aner jo ikke hva vi faktisk går igjennom for å få de etterlengtede babyene... Kjente jeg ble mektig provosert på dine vegne!
Klag i vei du, og si klart ifra til de som måtte slenge med leppa (hvis du orker)!
Stor klem til deg
Takk..
Jeg skal bite fra meg neste gang

Tenker om meg selv at jeg ikke skal klage, siden det er så ønsket! Men samtidig har vi ønsket oss graviditet og baby, ikke alle plagene. Jeg kaster opp opptil 15 ganger pr dag og klager! Er så lei av det! Og jeg vet jo at mange har det mye verre.

Men å lufte tanker og si at man ikke har det så greit nå, det må være ok. Man kan ikke forutse alt. Hadde det vært opp til oss hadde vi hverken hatt ivf eller svangerskapsplager :-)

Kjære vene! Det er klart man skal kunne klage! Man vet aldri hvordan et svangerskap blir! Noen er jo topp form hele svangerskapet mens noen (deriblant meg) blir skikkelig dårlig svangerskapet igjennom. Selv om vi hadde prøvd 4,5 år før det fikk på første ivf så var det meget tøft å bli SÅ dårlig. For oss med ivf har kroppen også vært igjennom en enorm belastning før svangerskapet - noe som gjør svangerskapet enda tøffere. I mitt tilfelle fikk jeg bl.a høre fra jordmor at kroppen hentet seg inn fordi jeg hadde kjørt på uten sykmld og tid til å la kroppen komme seg selv om jeg hadde 4 Sa og 1 exu på disse 4 årene... Jeg tålte ingebting under svangerskapet og var helt eller delvis sykmld hele svangerskapet

Selvfølgelig har man lov til å klage selv om babyen er etterlengtet! Selve graviditeten er jo ikke målet??? Jeg hadde hyperemesis da jeg var gravid sist, og visste at det var høy risiko for å få det igjen. Så jeg har gruet meg til å bli gravid, men det er jo samtidig det eneste jeg har ønsket meg, siden jeg vil ha barn - og jeg ville helst ha barn på denne måten. Graviditeten er ikke målet mitt, men det er veien til målet. Om man er heldig og har et svangerskap uten plager så kan man jo selvfølgelige glede seg over graviditeten som en tilstand også, det kan dessverre ikke jeg. Både familie og venner som vet at vi har prøvd lenge har likevel all sympati med meg nå som jeg er syk!

Jeg synes det er dårlig gjort at de ikke kan forstå at dette er fysisk belastende for deg, og egentlig bare verre når du har ventet lenge på det og virkelig ønsket deg det som skal komme. :( Du får full støtte fra meg hvert fall. ❤️

Man kan jo si det samme om alle utfordringer som dukker uventet opp når man har ønsket seg noe. Det er ikke spesielt empatisk.

Klart vi også skal få lov til å klage hvis vi kaster opp, har vondter og er slitne. Og vi skal få lov til å syntes det er slitsomt med spebarn, det er dumt å ikke være ærlig om akkurat det. Vår graviditet og barselperiode er akkurat så slitsomt som for alle andre. Syntes det er frekt å si at man ikke skal kunne si hvordan man faktisk har det, selv om vi har ønsket oss barn lenger enn mange andre hvor det klaffer med en gang. For det første skal vi gjennomgå en slitsom prosess, masse følelser og kanskje mange nederlag før vi når målet, og så skal vi ikke ha lov til å klage litt heller. Jeg tror kanskje graviditeten kan være litt ekstra slitsom for oss som har vært igjennom ivf, fordi vi er litt følelsesmessig slitne allerede før graviditeten.

Vi er ikke noe mer supermennesker enn andre, det er viktig at vi er ærlige om at vi er slitne, også når barnet kommer. Vi som har vært gjennom ivf kan også bruke tid på å få morsfølelsen, og oppleve fødselsdepresjon. Det er derfor farlig å dekke over hvis man ikke har det helt topp. Vær ærlige og ikke tenk at man må være flinkere eller tåle mer selv om vi har vært gjennom ivf, vi har allerede tålt mye mer enn mange andre!

Du har like mye grunn å klage som. Alle andre:) husk at alle som klager over andre ting kan også vris om til at det er dems feil. :) og IVF burde få kunne klage litt mer for det er litt av en prosess :)

Takk for støtte jenter.. Det var godt å lufte hodet litt og få gode meld tilbake... I morgen er jeg 12 uker.. 6 års kamp der ut til å være over..
Veldig lykkelig og kvalm

Ønsker dere alle en fin kveld.

Det er lov å klage:) så godt å høre at det gått bra med deg så langt.

Selvfølgelig har du lov å klage! Graviditet er tungt på kropp og sjel uavhengig hvordan du ble gravid eller hvor mye du ønsket det.
Ikke la folk snakke sånn til deg! Føler du deg dårlig, har du lov å si i fra om det!

det er ingen som sier at selv om barnet er ønsket, planlagt, og mor og far har vært igjennom en stor berg og dalbane for å bli gravide og få en liten en, ikke har lov å klage over plager en får. det er trossalt ikek selve graviditeten som er målet, men det som kommer etter graviditeten...

Det er helt lov å klage.

Personlig prøver jeg å la være. For meg blir ingenting bedre av å klage eller være negativ.

Back
Topp