Ikke ligge på rygg?

Sulemu

Forelsket i forumet
Januarhula 2014
Jeg mener jeg har lest noe om at man ikke bør ligge på rygg under graviditeten etterhvert som man får mage, pga at babyen kan klemme over en blodåre i buken (eller noe sånt). Stemmer det?

Jeg legger meg alltid bevisst på siden, men hver gang jeg våkner så ligger jeg på rygg... :/ Er så redd for at det kan være farlig! Har ikke kjempestor mage, men litt er det jo! Er 31+3

Sent from my GT-I9105P using BV Forum mobile app

Du merker det selv dersom du ikke tåler å ligge på rygg! Var hos jordmor og lå på den harde benken (på rygg)...kjentes ubehagelig for meg og vi kunne høre babyens hjerteslag gå ned mens jeg hadde det ubehagelig...ho fikk meg derfor over på siden og babyens hjerteslag tok seg opp igjen. Men, ho var veldig klar på at jeg ikke måtte få panikk dersom jeg våkna på rygg i senga...mykere underlag, og at dersom jeg selv ikke opplever ubehag (som kvalme/svimmelhet) er det ingen fare for at baby har det dårlig der inne:-)

Det har jeg lest også.. men leste også at de aller fleste som havner på ryggen snur seg av seg selv før det blir farlig. Kanskje det er derfor du våkner? Kroppen sier ifra at du ikke skal ligge sånn. Aner ikke hvor farlig det er. Før jeg ble gravid trodde jeg at man bare kunne sove på magen.. litt forvirrende egentlig:p

Sent from my HTC One SV using BV Forum mobile app

Jeg spurte jordmor om dette jeg og veldig tidlig i svangerskapet, før jeg begynte å merke noe ubehag med det selv, hennes svar var at kroppen merker det lenge før det gjør noe at du ikke skal ligge på ryggen. Og tro meg - dere merker det om dere ikke kan det! Jeg kan ligge på ryggen i et sted mellom 20 sek og 2 min nå før jeg får et ekkelt ubehag i hele meg, blir svimmel og uggen... Så dere blir ikke liggende sånn lenge for å si det sånn :p Jordmor sa man våkner eller snur seg før det blir ille om man skulle klemme på den blodåren det er snakk om.

Den første gangen det skjedde med meg skjønte jeg ikke noe, jeg var på gravid yoga og vi hadde avspenning før timen, vi fikk masse puter å bygge opp med og jeg hadde ikke merket noe problem med å ligge på ryggen før og la meg godt til rette. Jeg skjønte som sagt ikke noe, ble uggen og rar, svimmel og etterhvert duret og peip det i ørene mine (jeg trodde først det var noe utenfor rommet som bråkte), men da det med ett ble helt stille og jeg ikke hørte stemmen til yoga instruktøren mer skjønte jeg at noe var galt. Jeg åpnet øynene og så omtrent ikke noe, da ble jeg redd og jeg fikk kava meg opp til sittende stilling. Det hjalp ganske fort, men det var kjempe ekkelt og vondt i kroppen. Så - dere MERKER det! Merker dere det ikke skal det ikke være noe fare å ligge på ryggen.

Jeg kan IKKE ligge på ryggen i det hele tatt. 2 sekunder max. Du merker helt selv om du klarer å ligge på ryggen.

Men det skal også sies at du ikke skal stole 100% på det heller. Min søster kunne ligge på ryggen helt uten problemer, plutselig var hun på sykehuset fordi hun hadde besvimt og falt av sengen! Hun lå med litt høyde i ryggen, så derfor klarte hun å dette utfor sengen. Ingen forvarsel.

Shitt! Det høres ikke no godt ut! Skjønner virkelig ikke hvorfor jeg har hørt at man bare kan ligge på ryggen når man er gravid!! Når det er SÅ feil!! Flere av venninnene mine trodde også det! Veldig merkelig myte som er heelt feil!

Sent from my HTC One SV using BV Forum mobile app

Ligger masse på rygg og gjorde det hele forrige svangerskap. Det er ikke alle som plages med dette. Dersom du føler de uvel bør du ikke gjøre det, men hvis ikke går det helt greit.

Da jeg var innlagt på sykehuset pga sf fikk jeg beskjed om å ligge på rygg for da var gjennomstrømningen i navlestrengen best (aner ikke hvorfor). Man ligger jo på rygg når man blir undersøkt på kontroller og ul og ofte i fødsel også. Det er nok ikke livsfarlig og som de andre sier så vil du merke det og snu deg.

Selv er det ryggleie som hjelper meg når jeg er kvalm, så ligger mye på rygg til kvalmen gir seg.

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg våknet i dag tidlig at jeg lå på ryggen og bebisen turnet inne i magen. Jeg har det veldig opp og ned. Noen ganger blir jeg uvel av å ligge på ryggen, andre ganger blir jeg uvel av alt annet enn å ligge på ryggen.

Jeg mener jeg har lest noe om at man ikke bør ligge på rygg under graviditeten etterhvert som man får mage, pga at babyen kan klemme over en blodåre i buken (eller noe sånt). Stemmer det?

Jeg legger meg alltid bevisst på siden, men hver gang jeg våkner så ligger jeg på rygg... :/ Er så redd for at det kan være farlig! Har ikke kjempestor mage, men litt er det jo! Er 31+3

Sent from my GT-I9105P using BV Forum mobile app

Jeg kan godt ligge på rygg en stund uten å merke ubehag, men er selvsagt best å ligge på sidene:-)

www.malenefossum.com

Jeg elsker å ligge på ryggen, og merker ingen ubehag.. Må jeg slutte med det da?
Våkner om nettene for at jeg har kjempe vondt i hoftene når jeg ligger på sidene, kommer dette av bekkenløsningen?

Sendt fra iphone via bv forums app

Jeg elsker å ligge på ryggen, og merker ingen ubehag.. Må jeg slutte med det da?
Våkner om nettene for at jeg har kjempe vondt i hoftene når jeg ligger på sidene, kommer dette av bekkenløsningen?

Neida, du blir uvel lenge før bebisen merker noe til det - som de sier over her. Jeg ligger ikke godt på ryggen i dette svangerskapet, men det gikk helt fint med de to andre. Det er når tyngden vi har på magen klemmer sammen blodårene i magen at det blir sånn.

Neida, du blir uvel lenge før bebisen merker noe til det - som de sier over her. Jeg ligger ikke godt på ryggen i dette svangerskapet, men det gikk helt fint med de to andre. Det er når tyngden vi har på magen klemmer sammen blodårene i magen at det blir sånn.
Åååja :)
Takk for svar :)

Man kan ligge i alle slags stillinger - så lenge det ikke fører med seg ubehag.

Jeg var på ul idag, og plutselig ble jeg kvalm, grusomt kvalm, svimmel og jeg ble helt susete og det tetnet seg rundt ørene. Det var helt forferdelg, så jeg snudde meg på siden en stund og da gikk det over.

Så ja, man merker om man ikke kan/bør ligge på rygg!

Back
Topp