Ikke lett å være barn i dag..

M

My heart

Guest
ang 6 års reformen da barna skal inn i skolen som 5-6 åringer.. det skulle være lek og læring første året, men det er det jo ikke. Det er skole og lekse fra første dag.
Når barna går ut fra barnehagen er de selvtillit og tro på seg selv. I det de kommer inn i skolen blir det satt krav og en blir satt i bås. Målprøver og læreren står med stoppeklokke. Det minste lille avvik og de som er utenfor A4 blir inn i ppt systemet. Selvtilliten blir brutalt revet ned ved skolestart for mange.
Mye ekstra bekymring for foreldrene.

I tillegg er det nynorsken. Hvorfor skal barn som sliter på skolen, eller barn generelt som har mye krav og press og egentlig har nok med å lære seg å skrive, bli presset inn i den nynorsken?

På fritiden er det lekser, mye lekser. Lesing og repetisjoner. Slitne barn som må fortsette arbeidsdagen sin hjemme. Så er det trening, turn og fritidsaktiviteter.. der skal de også prestere, passe inn og være god.

Å være foreldre er ikke lett i dag.
En skal være flink i jobben sin, engasjert og prestere. Mer og mer krav. En skal være flink mor, passe på at barna er flinke og mestrer utfordringer. Være en god kone, ha et bra sexliv, være en hyggelig venninne som folk har lyst å tilbringe tid sammen med, og ha et fint hjem.

Det er krav hele veien.

Dette vokser barna opp i.. det er ikke nok å bare være lenger. En skal være flink både på skolen, sosialt, aktiviteter, lekser og skal føle mestring.

Forskning viser at flere og flere gutter faller ut fra VGS. Ferre og ferre gutter tar høyere utdanning.
Gutter generelt er mindre moden enn jenter til skolestart. Hvorfor ikke vente et år ekstra for guttene?
Ofte ser jeg barn som sier de er sliten.

Ordet sliten visste ikke jeg hva var da jeg var barn, dette var et ord som aldri ble brukt. Vi visste ikke hva sliten var.

Samfunnet utvikler seg i helt feil retning.

Dagens
 
Hva kan vi gjøre? Feks det å ha besøk mens huset ikke er så presentabelt som jeg skulle ønske, er å gå imot dette presset, eller kanskje mitt eget press? Men små endringer kan gjøre mye positivt, kanskje det hjelper andre også å senke skuldrene?

Gruer meg til barna mine skal begynne på skolen, liker ikke at alle skal være like og inn i samme mal :bored:
 
Veldig enig i det du skriver!!!
 
Så enig. Barna hadde trengt 1 år til i bhg. Presset er vanvittig stort og jeg skjønner ikke de som klarer alt. Holder så vidt hodet over vannet her og vi har det enklere enn mange andre og rotete er det ( har litt med str her å gjøre også. Litt lite.)
 
Enig!! Ikke bra.. for ikke å snakke om alt barn UTSETTES FOR i form av påvirkning fra samfunnet. Jeg tenker da på russen, ekle tv-programmer, forsider på avisen.. Nye perverst
 
Det er veldig forskjellig fra skole til skole hvor mye lek det er i første klasse. Her var det en turdag i uka. Og de hadde 20-30 minutter friminutt istedenfor 10 og en hel time langfri. Læreren var flink til å gjøre timene engasjerende og interessante. Fem-seksåringer er jo nysgjerrige og kunnskapssøkende og lærelystne - og absolutt klar for å lære. Det handler bare om på hvilken måte læringen skjer.

Alle barn er forskjellige. Min eldste begynte på skolen som 5 åringene og i tillegg var han gutt og født sent på året - noe som skulle gjort han til en taper pga umodenhet. Men det var tvert i mot. Lå langt foran faglig og gjør det fremdeles. I tillegg var han mer klar enn de fleste på andre områder ift overgang til skole. Nå er datteren min bare 4 år så umulig å si hvordan skolestart vil være for henne. Men hun er født tidlig på året og har alle forutsetninger for å klare det greit. Men tror faktisk hun blir en av de mest umodne om det fortsetter i samme stilen som nå. Jeg tror individuell tilpasning er riktig her - uansett når de begynner. For noen vil det være riktig å begynne når de er 5 år, for andre når de er 7 år. Men det må liksom være likt for alle. Hva med heller mer ressurser i skolen? :)

Hvordan det er i barnehagen er også veldig forskjellig fra bhg til barnehage (og fra foreldre til foreldre mtp hvordan de vokser opp). Men det er ikke nødvendigvis veldig stor skille mellom barnehage og skole - det skal det heller ikle være. Det blir (forhåpentligvis) satt krav til barna i barnehagen også. At de skal oppføre seg fint mot andre, være til en viss grad selvstendig, at de skal kunne være litt i ro og konsentrere seg, vente på tur osv. Siste året i bhg og første år på skole (skal) handler om mye av det samme.

Hvor lang og slitsom dagen blir for ungene må faktisk foreldrene ta ansvar for. Hvorfor skal ungene sitte sent på kvelden når de er trøtte og sliten å prøve å konsentrere seg om lekser, fordi foreldrene ikke har tid til å gjøre det før? Ungene må ikke på fritidsaktiviteter. Og jeg tror faktisk de fleste foreldre klarer å ha fokus på glede istedenfor prestasjoner i aktiviteter.

Ang foreldre så skulle jeg ønske lønningene var slik som før - at man kunne leve på 1 eller 1,5. Når damene ville ut i arbeid var det jo også ønske om å få mennene mer hjem. Istedet har familiene bare fått dobbelt så mye å gjøre.

Det er mange som har fokus på å være en motvekt til dette samfunnet. Men da må man aktivt ta grep. Ta valg for sitt liv som gjør det bedre. Hvilke valg man har mulighet til å ta varierer fra familie til familie, men eksempler er: Velge å jobbe deltid. Velge en jobb med større fleksibilitet, mindre reisevei osv. Velge å ikke skulle gjøre så mye av egenrealisering. Velge bort jobber og egentid mens barna er små og krever mye. Velge bort organiserte fritidsaktiviteter. Velge bort sfo og heller ta resten av kontordagen hjemme når ungene er i seng. Velge å ha lavere levestandard med lavere inntekt. Velge å gå glipp av mindre viktige ting. Velge å ta billigere ferier. Velge å legge seg tidlig for å ikke ha stress på morgenen. Sikkert mange andre løsninger jeg ikke kommer på. Mange mellomtinger fram til det ekstreme med de som flytter til ei trehytte liksom.

Viktige ting å reflektere over!:)
Vi sier vi ikke har tid og har dårlig tid. Alle har fått like mye tid, hva velger man å bruke tiden på? Jeg kjenner jeg har veldig lyst til å omprioritere litt og det er ikke lett.
 
ang 6 års reformen da barna skal inn i skolen som 5-6 åringer.. det skulle være lek og læring første året, men det er det jo ikke. Det er skole og lekse fra første dag.
Når barna går ut fra barnehagen er de selvtillit og tro på seg selv. I det de kommer inn i skolen blir det satt krav og en blir satt i bås. Målprøver og læreren står med stoppeklokke. Det minste lille avvik og de som er utenfor A4 blir inn i ppt systemet. Selvtilliten blir brutalt revet ned ved skolestart for mange.
Mye ekstra bekymring for foreldrene.

I tillegg er det nynorsken. Hvorfor skal barn som sliter på skolen, eller barn generelt som har mye krav og press og egentlig har nok med å lære seg å skrive, bli presset inn i den nynorsken?

På fritiden er det lekser, mye lekser. Lesing og repetisjoner. Slitne barn som må fortsette arbeidsdagen sin hjemme. Så er det trening, turn og fritidsaktiviteter.. der skal de også prestere, passe inn og være god.

Å være foreldre er ikke lett i dag.
En skal være flink i jobben sin, engasjert og prestere. Mer og mer krav. En skal være flink mor, passe på at barna er flinke og mestrer utfordringer. Være en god kone, ha et bra sexliv, være en hyggelig venninne som folk har lyst å tilbringe tid sammen med, og ha et fint hjem.

Det er krav hele veien.

Dette vokser barna opp i.. det er ikke nok å bare være lenger. En skal være flink både på skolen, sosialt, aktiviteter, lekser og skal føle mestring.

Forskning viser at flere og flere gutter faller ut fra VGS. Ferre og ferre gutter tar høyere utdanning.
Gutter generelt er mindre moden enn jenter til skolestart. Hvorfor ikke vente et år ekstra for guttene?
Ofte ser jeg barn som sier de er sliten.

Ordet sliten visste ikke jeg hva var da jeg var barn, dette var et ord som aldri ble brukt. Vi visste ikke hva sliten var.

Samfunnet utvikler seg i helt feil retning.

Dagens
Sykt bra skrevet !!
 
Det er veldig forskjellig fra skole til skole hvor mye lek det er i første klasse. Her var det en turdag i uka. Og de hadde 20-30 minutter friminutt istedenfor 10 og en hel time langfri. Læreren var flink til å gjøre timene engasjerende og interessante. Fem-seksåringer er jo nysgjerrige og kunnskapssøkende og lærelystne - og absolutt klar for å lære. Det handler bare om på hvilken måte læringen skjer.

Alle barn er forskjellige. Min eldste begynte på skolen som 5 åringene og i tillegg var han gutt og født sent på året - noe som skulle gjort han til en taper pga umodenhet. Men det var tvert i mot. Lå langt foran faglig og gjør det fremdeles. I tillegg var han mer klar enn de fleste på andre områder ift overgang til skole. Nå er datteren min bare 4 år så umulig å si hvordan skolestart vil være for henne. Men hun er født tidlig på året og har alle forutsetninger for å klare det greit. Men tror faktisk hun blir en av de mest umodne om det fortsetter i samme stilen som nå. Jeg tror individuell tilpasning er riktig her - uansett når de begynner. For noen vil det være riktig å begynne når de er 5 år, for andre når de er 7 år. Men det må liksom være likt for alle. Hva med heller mer ressurser i skolen? :)

Hvordan det er i barnehagen er også veldig forskjellig fra bhg til barnehage (og fra foreldre til foreldre mtp hvordan de vokser opp). Men det er ikke nødvendigvis veldig stor skille mellom barnehage og skole - det skal det heller ikle være. Det blir (forhåpentligvis) satt krav til barna i barnehagen også. At de skal oppføre seg fint mot andre, være til en viss grad selvstendig, at de skal kunne være litt i ro og konsentrere seg, vente på tur osv. Siste året i bhg og første år på skole (skal) handler om mye av det samme.

Hvor lang og slitsom dagen blir for ungene må faktisk foreldrene ta ansvar for. Hvorfor skal ungene sitte sent på kvelden når de er trøtte og sliten å prøve å konsentrere seg om lekser, fordi foreldrene ikke har tid til å gjøre det før? Ungene må ikke på fritidsaktiviteter. Og jeg tror faktisk de fleste foreldre klarer å ha fokus på glede istedenfor prestasjoner i aktiviteter.

Ang foreldre så skulle jeg ønske lønningene var slik som før - at man kunne leve på 1 eller 1,5. Når damene ville ut i arbeid var det jo også ønske om å få mennene mer hjem. Istedet har familiene bare fått dobbelt så mye å gjøre.

Det er mange som har fokus på å være en motvekt til dette samfunnet. Men da må man aktivt ta grep. Ta valg for sitt liv som gjør det bedre. Hvilke valg man har mulighet til å ta varierer fra familie til familie, men eksempler er: Velge å jobbe deltid. Velge en jobb med større fleksibilitet, mindre reisevei osv. Velge å ikke skulle gjøre så mye av egenrealisering. Velge bort jobber og egentid mens barna er små og krever mye. Velge bort organiserte fritidsaktiviteter. Velge bort sfo og heller ta resten av kontordagen hjemme når ungene er i seng. Velge å ha lavere levestandard med lavere inntekt. Velge å gå glipp av mindre viktige ting. Velge å ta billigere ferier. Velge å legge seg tidlig for å ikke ha stress på morgenen. Sikkert mange andre løsninger jeg ikke kommer på. Mange mellomtinger fram til det ekstreme med de som flytter til ei trehytte liksom.

Viktige ting å reflektere over!:)
Vi sier vi ikke har tid og har dårlig tid. Alle har fått like mye tid, hva velger man å bruke tiden på? Jeg kjenner jeg har veldig lyst til å omprioritere litt og det er ikke lett.

6 åringene er klare for skole, skolen derimot er ikke klare for 6 åringene.
Å stille krav at en 6 åring skal sitte helt i ro, ikke si noe, rekke opp hånden skole fra 0830-14, hjem å gjøre lekser 1-1,5 time er ikke skole for en 6 åring. De er små barn enda og har behov for lek, sosialisering og at voksene følger barnas nysgjerrighet. Jeg har en 5 åring som kan deler av gangetabellen, leser og skriver, elsket å lære. Men er ikke klar for å sitte i ro i så mange timer som det vil kreves og vil mest sannsynlig være ett barn som ikke passer inn.
Turdag en dag i uken er ikke nok, og første klasse er ikke slik det var ment det skulle være. Få førskolelærere inn i skolen, la de ha 6 åringene for unnskyld for at jeg sier de men de er mer egnet.
Mye enig med deg, men jeg er en del uenig også. Hjelper ikke at jeg jobber redusert når barna mine er tidligst hjemme 14 og senest 15, lange dager for små barn mener jeg og jeg vet at det er det normale rundt her.
 
6 åringene er klare for skole, skolen derimot er ikke klare for 6 åringene.
Å stille krav at en 6 åring skal sitte helt i ro, ikke si noe, rekke opp hånden skole fra 0830-14, hjem å gjøre lekser 1-1,5 time er ikke skole for en 6 åring. De er små barn enda og har behov for lek, sosialisering og at voksene følger barnas nysgjerrighet. Jeg har en 5 åring som kan deler av gangetabellen, leser og skriver, elsket å lære. Men er ikke klar for å sitte i ro i så mange timer som det vil kreves og vil mest sannsynlig være ett barn som ikke passer inn.
Turdag en dag i uken er ikke nok, og første klasse er ikke slik det var ment det skulle være. Få førskolelærere inn i skolen, la de ha 6 åringene for unnskyld for at jeg sier de men de er mer egnet.
Mye enig med deg, men jeg er en del uenig også. Hjelper ikke at jeg jobber redusert når barna mine er tidligst hjemme 14 og senest 15, lange dager for små barn mener jeg og jeg vet at det er det normale rundt her.

Det var bra sagt. Ungene er klar for skolen, men skolen er ikke tilrettelagt nok! :)

Ja altså det var ikke bare turdagen en dag i uka. De hadde gjerne halvparten av hver eneste skoletime til lek:) De hadde også bare en dag i uken fra 8:30-14. Resten var til 12 eller fra 10. Ikke hadde de 1-1,5 timer med lekser heller. Tok 10-30 min Max (de som slet fikk beskjed om å jobbe Max 30 min og prioritere lesing).
Så det går an å legge til rette:)
 
Det var bra sagt. Ungene er klar for skolen, men skolen er ikke tilrettelagt nok! :)

Ja altså det var ikke bare turdagen en dag i uka. De hadde gjerne halvparten av hver eneste skoletime til lek:) De hadde også bare en dag i uken fra 8:30-14. Resten var til 12 eller fra 10. Ikke hadde de 1-1,5 timer med lekser heller. Tok 10-30 min Max (de som slet fikk beskjed om å jobbe Max 30 min og prioritere lesing).
Så det går an å legge til rette:)

Men det gjøres ikke på de fleste skoler, fleste skoler er mer tradisjonelle å krever at barna skal sitte i ro, lukke munn og følge med.
Hadde de fleste hvert slik du beskriver så hadde det vært perfekt, dessverre så er ikke det virkeligheten for de fleste barna :(
Jeg ønsker meg en annen skole til våre små barn, jeg mener skolesystemet vårt er utdatert og på høytid at det gjøres noe. Jeg føler også med lærerne som får 30 6 åring, ingen av de har ro i rompa, noen må hjelpes på do, andre må hjelpes på med klær og de alle er nysgjerrig, men læreren strekker ikke til.
Det burde vært minst tre stykk på de 30 barna, jeg tenker også at da vil vi få bedre resultater også. Men det er mine tanker :)
 
6 åringene er klare for skole, skolen derimot er ikke klare for 6 åringene.
Å stille krav at en 6 åring skal sitte helt i ro, ikke si noe, rekke opp hånden skole fra 0830-14, hjem å gjøre lekser 1-1,5 time er ikke skole for en 6 åring. De er små barn enda og har behov for lek, sosialisering og at voksene følger barnas nysgjerrighet. Jeg har en 5 åring som kan deler av gangetabellen, leser og skriver, elsket å lære. Men er ikke klar for å sitte i ro i så mange timer som det vil kreves og vil mest sannsynlig være ett barn som ikke passer inn.
Turdag en dag i uken er ikke nok, og første klasse er ikke slik det var ment det skulle være. Få førskolelærere inn i skolen, la de ha 6 åringene for unnskyld for at jeg sier de men de er mer egnet.
Mye enig med deg, men jeg er en del uenig også. Hjelper ikke at jeg jobber redusert når barna mine er tidligst hjemme 14 og senest 15, lange dager for små barn mener jeg og jeg vet at det er det normale rundt her.

Enig! De fleste har ikke kontorjobb.. de fleste har faste arbeidstimer hvor de må være på jobb. Noen få kan kutte ut SFO for å ha kortere dager på jobb, og ta kontortid hjemme. Er du frisør, butikkansatt, jobber i helsevesenet, barnehage osv. Kan en ikke ta med jobben hjem.. Samfunnet stiller bare høyere og høyere sosiale krav til både barn og foreldre. Klart er det enkelt barn som klarer seg fint selv om de er født sist på året, men forskning viser til at flertallet sliter.
 
Det var bra sagt. Ungene er klar for skolen, men skolen er ikke tilrettelagt nok! :)

Ja altså det var ikke bare turdagen en dag i uka. De hadde gjerne halvparten av hver eneste skoletime til lek:) De hadde også bare en dag i uken fra 8:30-14. Resten var til 12 eller fra 10. Ikke hadde de 1-1,5 timer med lekser heller. Tok 10-30 min Max (de som slet fikk beskjed om å jobbe Max 30 min og prioritere lesing).
Så det går an å legge til rette:)

Ett spørsmål til. De har kanskje ikke så mye busselever? Her er vel nærmere 70% busselever eller taxi og da slutter de ganske likt alle sammen for å spare penger vil jeg tro[emoji57]
 
Men det gjøres ikke på de fleste skoler, fleste skoler er mer tradisjonelle å krever at barna skal sitte i ro, lukke munn og følge med.
Hadde de fleste hvert slik du beskriver så hadde det vært perfekt, dessverre så er ikke det virkeligheten for de fleste barna :(
Jeg ønsker meg en annen skole til våre små barn, jeg mener skolesystemet vårt er utdatert og på høytid at det gjøres noe. Jeg føler også med lærerne som får 30 6 åring, ingen av de har ro i rompa, noen må hjelpes på do, andre må hjelpes på med klær og de alle er nysgjerrig, men læreren strekker ikke til.
Det burde vært minst tre stykk på de 30 barna, jeg tenker også at da vil vi få bedre resultater også. Men det er mine tanker :)

Problemet er jo at det kreves mye av lærerne, det er jo en plan som skal følges som beskriver hva de skal igjennom i løpet av et år. Det året skulle jo vært lenger om man skal presse inn lek. Man kan jo si at skolen ikke er klar, men for meg som jobber i skolen er det helt feil. Vi er klare som egg vi men vi får ikke lov å ta imot 6årinene slik vi vil, fordi vi da ikke kommer oss igjennom læreplanen. Mitt største ønske er at vi kan korte ned planen. Få inn lek, turer, aktiviteter og mer vennskapfokus i 1klasse. Så får heller fagene og testingen etter «nivå» på elevene komme senere.
 
Problemet er jo at det kreves mye av lærerne, det er jo en plan som skal følges som beskriver hva de skal igjennom i løpet av et år. Det året skulle jo vært lenger om man skal presse inn lek. Man kan jo si at skolen ikke er klar, men for meg som jobber i skolen er det helt feil. Vi er klare som egg vi men vi får ikke lov å ta imot 6årinene slik vi vil, fordi vi da ikke kommer oss igjennom læreplanen. Mitt største ønske er at vi kan korte ned planen. Få inn lek, turer, aktiviteter og mer vennskapfokus i 1klasse. Så får heller fagene og testingen etter «nivå» på elevene komme senere.

Når jeg skriver skolen ikke er klar så handler det svært lite om lærerne, det handler om politikk, resultater og ledelse.
Lærere gjør det beste ut av situasjonen, men førskolelærere burde være mye mer involvert og læreplanen burde vært skrotet og lagd på ny. Den norske skolen er ikke klar for 6 åringer og jeg mener det er altfor høye krav til våre små barn og det er ikke lærerne som legger de kravene det er politikerene våre og skoleledelsen, lærere gjør kun jobben sin som de er satt til.
 
Når jeg skriver skolen ikke er klar så handler det svært lite om lærerne, det handler om politikk, resultater og ledelse.
Lærere gjør det beste ut av situasjonen, men førskolelærere burde være mye mer involvert og læreplanen burde vært skrotet og lagd på ny. Den norske skolen er ikke klar for 6 åringer og jeg mener det er altfor høye krav til våre små barn og det er ikke lærerne som legger de kravene det er politikerene våre og skoleledelsen, lærere gjør kun jobben sin som de er satt til.

Ja det har du rett i, den bør skrotes, veldig fortvilende å sitte med 25 søte små det ikke en eneste rompe er på stolen. De ligger på pultene, de sklir ned på gulvet, de kaver og de gjør skøyestreker, alt pga mangel på aktivitet. En annen ting er jo at friminuttene ofte (ihvertfall store deler av året) koker bort i påkledning, de bruker jo laaaaang tid på å kle på seg, vi voksne har ikke sjans til å hjelpe alle og innen de er påkledd i tiltige klær etter årstid så ringer det inn[emoji20] det var den mulighetem til å løpe litt og bruke kroppen. Helt tragisk hos oss sparte vi opp friminutt i en periode, så de fikk mer tid midt på dagen men det hjalp så lite, de ble jo rastløse uansett og de girer jo opp hverandre, noe som er helt naturlig.
 
Ja det har du rett i, den bør skrotes, veldig fortvilende å sitte med 25 søte små det ikke en eneste rompe er på stolen. De ligger på pultene, de sklir ned på gulvet, de kaver og de gjør skøyestreker, alt pga mangel på aktivitet. En annen ting er jo at friminuttene ofte (ihvertfall store deler av året) koker bort i påkledning, de bruker jo laaaaang tid på å kle på seg, vi voksne har ikke sjans til å hjelpe alle og innen de er påkledd i tiltige klær etter årstid så ringer det inn[emoji20] det var den mulighetem til å løpe litt og bruke kroppen. Helt tragisk hos oss sparte vi opp friminutt i en periode, så de fikk mer tid midt på dagen men det hjalp så lite, de ble jo rastløse uansett og de girer jo opp hverandre, noe som er helt naturlig.

De er ikke klare for å sitte så lenge stille på en stol, og jeg får vondt inni meg å se på de[emoji22]
Og jeg føler sånn med lærerne som må stå i dette! Jeg forstår ikke hvorfor læring = sitte i ro, er jo enormt mye læring i lek og jeg er ganske sikker på at disse små barna hadde lært mest også i lek. Mitt barn har lært å lese, skrive, matte i lek og da får de ut masse energi og de er som store svamper som suger i seg kunnskap. Synes vi burde utnyttet dette så mye bedre enn vi gjør [emoji5]
Og bare dette med påkledning som du nevner tar enormt med tid, de er såpass små enda at de har behov for hjelp og det tar tid[emoji20]
 
De er ikke klare for å sitte så lenge stille på en stol, og jeg får vondt inni meg å se på de[emoji22]
Og jeg føler sånn med lærerne som må stå i dette! Jeg forstår ikke hvorfor læring = sitte i ro, er jo enormt mye læring i lek og jeg er ganske sikker på at disse små barna hadde lært mest også i lek. Mitt barn har lært å lese, skrive, matte i lek og da får de ut masse energi og de er som store svamper som suger i seg kunnskap. Synes vi burde utnyttet dette så mye bedre enn vi gjør [emoji5]
Og bare dette med påkledning som du nevner tar enormt med tid, de er såpass små enda at de har behov for hjelp og det tar tid[emoji20]

Enig! Skolen bidrar til å skape "tapere" allerede fra 6 års alderen..
 
Back
Topp