Ikke lengre gravid...

Lehcar

Elsker forumet
[font="Times New Roman"]Hei!

Ja nå sitter jeg her med sorg og en dyp tomhet inni meg. For bare 3 uker siden var jeg lykkelig gravid, meget kvalm, men likevel svært fornøyd med å være gravid igjen. Var på ultralyd, da jeg var 9 uker ut i svangerskapet (etter egen regning). Mannen min og jeg gledet oss svært til å få et lite glimt av den lille.... men på ultralyden ble det konstatert "blighted ovum" (BO). Altså en helt frisk fostersekk og motkake... men uten synlig foster. Da jeg fikk se ultralyden, og ingen foster, kjente jeg panikken komme. Legen forklarte at fosterutviklingen mest sannsynlig hadde stoppet opp, og gått i oppløsning, mens fostersekk og morkaken fortsatt vokste. Og vi som var sååå glade for familieforøkelsen som skulle finne sted i slutten av mars 2006. Alt passet perfekt! Så det var en skikkelig knekk... tunge dager... Fikk beskjed om å vente en uke før ny UL. For det kunne jo hende at legen tok feil og svangerskapet var kommet kortere enn hva jeg hadde regnet ut. Vi gikk ut fra legekontoret litt lysere til sins... Men, da jeg fikk roet med ned og tenkt, konkluderete jeg med at dette ikke gikk ann. Fordi graviditetstesten slo ut 5 uker etter siste menstruasjon. Så det legen nok egentlig prøvde på var å berolige meg, slik at jeg ikke skulle være redd. Men grunnen til å vente en uke før neste kontroll var rett og slett for å se om kroppen selv ordnet opp, slik at jeg aborterte naturlig. Men etter to uker hadde jeg ikke hatt den minste blødning engang. Var fortsatt intenst kvalm og følte meg 100% gravid. Dette gjorde det hele ekstra tungt. Klarte ikke å fokusere på annet enn den babyen vi så inderlig ønsket oss. Det rare er at jeg ikke trodde dette kunde hende meg. (Selv om jeg vet at 1 av tre graviditeter ender i spontanabort) Det angikk liksom ikke meg. Jeg hadde jo hatt to uproblematiske svangerskap. Aldri hatt blødninger eller spontan abort ... Så det kom som et stort sjokk... Også, endeli, i uke 11 fikk jeg en utskrapning. Var veldig nervøs før inngrepet, fordi jeg aldri hadde hatt narkose før. Men det gikk overraskende bra, og jeg var frisk og rask bare to timer etter inngrepet. Dro hjem tre timer etter jeg ankom sykehuset. Nå er det tre dager siden, og jeg føler meg tom og trist. Mange sier vi skal være glade for at vi fikk konstantert BO så tidllig, istedefor å få vite det mye senere. Og jo jeg er forsåvidt enig, men... vi gledet oss sånn til å få en til i familien. Vi var bare sååå klare, og var overlykkelig da graviditetstesten var positiv. Vi har fra før av to friske flotte jenter på 8 år, og 8 måneder. Og jeg vet ikke hvordan vi skulle klart oss gjennom denne tiden uten dem. De er til glede og stor trøst. Men uansett er det noe som mangler... Så nå ønsker vi å prøve på nytt så snart som mulig. Når kroppen er klar igjen (og legenes anbefalte "ventetid").

Den første uken etter UL, raste jeg endel og gråt. Men ennå har jeg ikke klart å gråte etter inngrepet. Føler bare en intens tomhet. Er det noen av dere der ute som har opplevd noe lignende? Hatt en spontanabort eller lignende? Og hvordan taklet dere dette?
 
Hei på deg.
Skal ikke si at jeg vet hvordan du har det, men jeg fikk også den beskjeden i uke 8 at det hadde stagnert. Heldigvis for min del var det feil. Er 17 uker på vei nå. Men har ventet på dette i åtte år også da, mitt første svangerskap skjønner du sikkert. Er nervøs hele tiden.
Vel, det er du som har det tungt nå, og jeg ville prøve og muntre deg opp.
Ikke at jeg vet hvordan jeg skal gjøre det...
Jeg føler med deg og dere, virkelig. Og plutselig er tiden moden igjen for nytt forsøk.
Kroppen din støtet vekk noe som ikke var riktig tror jeg.
 
Hei Anne30!

Gratulerer så mye med graviditeten din!!
Skjønner så absolutt at du går og er nervøs og urolig hele tiden.
Både gleder og gruer meg til å skulle prøve på nytt...
I de to forrige svangerskapene bekymret jeg meg ikke i det hele tatt.
Var rolig og bare gledet meg. Men min neste grviditet kommer nok til å bli preget av mye bekymring...
Får krysse fingrene for at jeg blir raskt gravid igjen, og at alt går bra denne gangen!

Takk for tilbakemeldingen!


Klem fra Lehcar
 
Jeg har ikke vert der, men ville gi deg en klem..
Utrolig trist å oppleve sånt.[:(]
 
Takk for omtanken!
 
Hei Lehcar!

Det var trist å lese innlegget ditt.. Kjente meg veldig godt igjen...

Jeg hadde SA i februar... Det startet med at jeg fikk blødninger... ikke så mye, men nok til at jeg ringte legevakten.. Hun sendte meg inn på sykehuset til ultralyd da de fant en tom fostersekk... Fikk utskrapning samme dag...

Det var ingen lett opplevelse, men vi trøstet oss med at vi kan bli gravide så da er det bare til å prøve igjen..

Nå er jeg gravid igjen, er ca 10 uker på vei... Har vært på UL, og fikk se hjerte banke[:)]

Lykke til!!
 
Hei Lehcar. Trist det som skjedde med deg! Håper du snart føler deg bedre, og at dere prøver igjen om en stund! Klem fra Pebbles
 
Hei.
Sitter en sen kveld og leser ditt triste budskap, tenker på deg og vil sende deg noen oppmuntrende tanker og en stor klem.
Alle kjenner uroen for å miste den lille spiren man blir så fort glad i.
Min mor var i samme situasjon som deg og bare måneder etter tapet ble hun gravid med meg.
Du skal ha lov å sørge, men mist ikke håpet...
 
Hei!

Jeg har også mistet, og aldri helt fått svar om det kunne være utenfor livmor eller ikke...
Masse masse tårer, og veldig tøft...For man merker liksom alt så
godt på kroppen, og ønsket om et barn er jo så sterkt....
Vil bare sende deg en go klem, og ønske deg alt godt neste graviditet!

Klem
 
Hei.

Utrolig trist å høre. Må være en forferdelig ting å oppleve!! Selv har jeg hatt to sontan Aporter på under et år, og jeg vet at det er tungt å miste!! Nå er jeg gravid igjen i 7 uke, og jeg krysser fingeren for at det går bra. Håper det går bra for deg også neste gang. Har lyst å sende deg en klem og masse varme tanker. Ikke gi opp håpet[8|]
 
Takk til alle som har svart på mitt innlegg!!
Jeg føler meg litt bedre når jeg har fått høre at jeg ikke er alene...
Da jeg skrev innlegget, kjente jeg ingen av mine venner eller nærmeste familie som hadde
opplevd noe tilsvarende. Og derfor er det godt å høre om andre som har opplevd tilsvarende.
Det er noe som heter "felles skjebne, felles trøst".
Og jeg setter stor pris på alle klemmene og oppmuntringene.
Tusen takk for at dere bryr dere.

Føler at jeg på denne måten klarer å bearbeide den triste hendelsen litt.

Har dessuten et annet spørsmå til dere brukere av babyverden...
og til dere som har opplevd en lignende situasjon...
Hvordan reagerte partneren deres på situasjonen.
Opplever at mannen min ikke helt klarer å snakke om det, noe som gjør at det er
vanskelig å få bearbeidet hendelsen. Har dere noen tips eller erfaring å dele med meg?


Lehcar
 
opplevde det samme jeg også, var tre måneder på vei og hadde fortalt det til mine nærmeste. Det var dagen før en kontroll, kvelden før kontrollen fikk jeg noen småblødninger, og fikk sef helt hetta. dagen ettrer på kontrollen fikk jeg time på ultralyd dagen etter, og der var det ingenting, knakk helt sammen. også var det full fart på sykehuset til utskraping. dette var dagen før jeg hadde bursdag, og kommer aldri til å glemme den...
 
Hei.
Ja, jeg opplevde det samme i sommer. Fikk fryktelig vondt i magen, hvor jeg da blødde kraftig..det var helt utrulig vondt. Legene ga meg en god dose smertestillende hvor det ble konstantert at det var en SA. Selv om jeg var bare 8 uker på vei, er det den tomheten man sitter igjen med.

Samboeren min er åpen og god å snakke med, men føler at det tar lenger tid for meg å kommer over det enn for han, virker det som. Det var ikke planlagt(graviditeten), men vi bestemt oss for å beholdet det og gledet oss veldig til å bli foreldre! Bare på få timer var drømmen revet vekk fra oss.

Vi er bare 21 år gamle begge to, han i master studie og jeg går på en veldig krevende skole, så vi må minst vente ett år til før vi kan prøve igjen. Det er denne tiden jeg synes er tøff. Jeg vil så gjerne ta igjen det tapte,dvs. prøve igjen, men vil ikke risikere studiet mitt.

Det var min historie... Noen som har gode råd eller sin historie?
 
Hei, ville bare si noen trøstende ord jeg og sende en *klem*

Har og opplevd det og det var veldig trist og tomt etterpå,
men ha godt mot og vær der for hverandre ...Vi snakket mye om det etterpå for jeg hadde
et stort behov for det . Vi brukte alltid og snakke om det etter at vi hadde gått og lagt oss,og alt var mørkt og stille ..Og når jeg var trist og gråt så bare holdt han rundt meg og var så uendelig god.Jeg tror kanskje at han syns at det var lettere å snakke om det der og da å ikke over kjøkkenbordet...Vi snakker alltid om kvelden etter vi har lagt oss,om bekymringer og tanker som svirrer og etterpå sover vi godt :)

Nå prøver vi på nytt så jeg krysser fingre og tær
for deg og meg [:)]

Og alle andre som også prøver
 
Hei på deg! Jeg er utrolig trist på dine veier, du prøvde å hjelpe meg,så nå vi ljeg hjelpe deg med noen ord....
Jeg tror alt vil gå bra neste gang, å jeg tror det hadde vert godt for deg å prate med noen gode venner.. la følelsene bare komme, gråt vis du føler for det. Det er en måte man greier å komme over en sån sorg. Det hjalp for meg, å håper det vil hjelpe for deg.. STORE KLEMMER TIL DEG. OG LYKKE TIl.. før du vet orde av det,så er du nok på vei i gjenn. [:-]
 
Hei
Vanskelig å vite hva man skal si, men jeg ønsker deg lykke til og håper det går bra neste gang. [:)]
Hilsen meg
 
Hei alle sammen som har svart på innlegget mitt...

Vil nok en gang takke for god støtte og mange trøstende ord.
Det hjelper, å vite at man ikke er alene...
Og det hjelper å høre om andre som har opplevd det samme.
Finner stor trøst i det.


Med vennlig hilsen
Lehcar
 
Hei Lehcar.
opplevde det samme i forrige uke. fikk en kraftig blødning tirsdag, men var optimistisk i og med at det var uten smerter. blødningen fortsatte, og på torsdag nektet jeg å gå rundt å lure lenger. fikk komme på legevakta hvor de sendte meg direkte til ul. var på dagen 12 uker, og gledet meg til å se den lille. ( den måtte jo være der). men det var den ikke. det var tøft, men lettere å akseptere i og med det aldri hadde vært noe foster der.
fikk utskrapning neste dag, synes det var en dramatisk opplevelse. nesten som en minifødsel hvor jeg følte at alt gikk galt.
nå en uke etter har jeg det bedre. litt blod. men det blir mindre for hver dag. har heller ikke felt en tåre etter inngrepet. alt har gått så fort. samboer tok det hele ganske tungt, men vi snakket sammen. snart skal vi prøve igjen =)
 
Leit å høre at det gikk galt for dere også...
Får håpe at dere klarer å komme videre, dere også.

Det grusomme var at jeg følte meg sååå gravid... med hver eneste celle i kroppen.
Alle hormonene var jo der, alle symptomene osv. Fostersekken og morkaken fortsatte
jo å vokse som den skulle. Så det var en enorm nedtur!

Kan jeg spørre om det var din første graviditet?

Vi får trøste oss med at vi snart kan prøve på nytt iallefall.

Lykke til!!!


Mange varme klemmer fra Lehcar
 
jeg var også såååå gravid..
fikk masse spørsmål om jeg ventet tvillinger å greier. men slik var det altså ikke :(
tar en dag om gangen så kommer vi nok over det, men det vil jo alltid være der uansett. putter det i ryggsekken og vandrer videre :)

var min første graviditet ja, men jeg blir nok gravid igjen :)
 
Back
Topp