Ikke lenger ømme bryster uke 9 - Jordmor som knuser alt håp

J-40631544

Andre møte med forumet
Hei! Jeg er i dag 9 uker gravid og har hatt div symptomer for fullt siden uke 6. dvs 3 uker med kvalme, et par brekninger, ekstrem fatigue og trøtthet. Ømme bryster har jeg hatt helt siden uke 4, det var altså det første tydelige symptomet på graviditet. I går la jeg merke til at brystene ikke var så ømme. Leste en del her samt andre forumer om andres erfaringer, og veldig mange sier de mistet ømheten i uke 8/9 og likevel ikke hadde hatt MA. Jeg har INGEN smerter og har ikke hatt noen kramper.

Ringte jordmor for å forhøre meg med henne (eks. om hun anbefalte en tidlig UL), og ble da knust da hen begynner å forklare at «desverre så kan det hende at det ikke er liv….» «det er veldig vanlig med MA, 2/3 svangerskap ender i abort» osv. Jeg ble helt tatt på sengen. Sa til henne direkte at nå var du i overkant negativ? Forklarte henne at ting kunne også være helt i orden. Det sa hun seg enig i, men fortsatte å snakke om at det kunne være tegn på MA og at det var VELDIG vanlig osv osv. Ble utrolig lei meg. Forstår at det er jobben hennes og at hun må være realistisk, men synes det er helt utrolig dårlig ovenfor en kommende mor å bare dure på med så mye negativitet? Jeg var i utg. Ikke så stresset før jeg ringte, nå er jeg livredd.

Er dette normal reaksjon hos en jordmor? Bør jeg være bekymret? Har noen erfart å miste ømhet i bryster og likevel har det gått fint? Evt motsatt?
Setter pris på svar
 
Synes også den jordmoren var i overkant negativ, og det har da ikke gått galt før det motsatte er bevist. Kjente jeg ble lei meg på dine vegne nå! Hvis det kan være til trøst hadde jeg de fleste symptomene mellom uke 6 og 9, men fra uke 9-10 merket jeg ikke noe særlig, hadde kanskje bare litt mataversjon på kjøtt fortsatt, men var ikke særlig kvalm og ømme bryst hadde jeg ikke heller da. Før dette svangerskapet som var vellykket mistet jeg flere, så jeg hadde mange ultralyd, det var det eneste som beroliget meg. Men det var heldigvis ingen jordmor der som stemte meg ned. Tvert imot, jeg var til jordmorkontroll da jeg var rundt 9 uker, og fikk beskjed om at hvis man kom så langt, gikk det som regel bra.
 
Jeg hadde nettopp en MA dessverre, og hadde helt motsatt erfaring. Da jeg sjekket på ultralyd skulle jeg vært 9+3, men embryoet var bare 7+2. Og de to ukene mellom var de verste for meg mtp symptomer! Var sykt kvalm, spesielt siste uken, kjempeømme bryster osv. Vet det kun er en persons erfaring, men det virker i hvert fall som at det ikke er mye sammenheng mellom symptomer og om det går bra med den lille! Håper alt ordner seg for deg :)
 
Synes også den jordmoren var i overkant negativ, og det har da ikke gått galt før det motsatte er bevist. Kjente jeg ble lei meg på dine vegne nå! Hvis det kan være til trøst hadde jeg de fleste symptomene mellom uke 6 og 9, men fra uke 9-10 merket jeg ikke noe særlig, hadde kanskje bare litt mataversjon på kjøtt fortsatt, men var ikke særlig kvalm og ømme bryst hadde jeg ikke heller da. Før dette svangerskapet som var vellykket mistet jeg flere, så jeg hadde mange ultralyd, det var det eneste som beroliget meg. Men det var heldigvis ingen jordmor der som stemte meg ned. Tvert imot, jeg var til jordmorkontroll da jeg var rundt 9 uker, og fikk beskjed om at hvis man kom så langt, gikk det som regel bra.
Takk for svaret, fint å lese noe positivt nå❤️
 
Jeg hadde nettopp en MA dessverre, og hadde helt motsatt erfaring. Da jeg sjekket på ultralyd skulle jeg vært 9+3, men embryoet var bare 7+2. Og de to ukene mellom var de verste for meg mtp symptomer! Var sykt kvalm, spesielt siste uken, kjempeømme bryster osv. Vet det kun er en persons erfaring, men det virker i hvert fall som at det ikke er mye sammenheng mellom symptomer og om det går bra med den lille! Håper alt ordner seg for deg :)
Utrolig lei meg for å høre erfaringen din, ønsker deg det beste og at du/dere snart får det til ❤️
Tusen takk for svar og er enig, virker ikke ut som at det er sammenheng nødvendigvis
 
Jeg hadde mye mer kvalme og slitenhet i uke 6 enn i uke 9. Da var kvalmen på full retur her, og jeg har ei sprell levende jente :)
 
Denne jordmoren var veldig negativ synes jeg. Håper alt er bra med din lille
 
Huff, det var dumt at hun var så bombastisk. Det kan hun faktisk ikke vite. Jeg skjønner heller ikke det ekstreme behovet en del helsepersonell har for å melde at abort er så vanlig. Ja , det er dessverre ganske vanlig, men det normale er at ting går bra! Og det gjør det ikke mindre vondt. Jeg tviler også på at det blir mindre vondt om man går og forventer at det skal skje. Man kan ikke forberede seg på sorg, mener jeg.
 
Synes jordmoren var litt for negativ. Har lest flere her inne som har hatt MA og forteller at de har hatt symptomer helt frem til dem fant ut at det ikke var liv på UL. Har selv hatt SA og hadde ikke så mange symptomer, men hadde ømme bryster og de ble ikke mindre ømme før jeg begynte å blø. Når jeg begynte å blø ble de gradvis mindre ømme. Krysser fingrene for at alt er bra :)
 
Back
Topp