Ikke leke

2 søte små

Forumet er livet
Januarskatter 2015
Augustbarna 2021
Eldste dom blir 5 senere i år klarer ikke å leke alene/sammen med broren uten å lage ett sant h****. Tester grenser, skal utfordre, gjøre alt for å få oppmerksomhet og da mest negativ da han ypper til krangler og kjipe situasjoner ovenfor broren og spesielt faren. Alt blir til en diskusjon, nekter å ta beskjeder, ler oss - Spesielt faren - opp i ansiktet ved beskjeder som vi må gjenta oss grønne og blå på uten at han gidder å høre etter. Ettermiddagene er helt j**** da han gjør alt for å skape situasjoner. Jeg sitter mye alene med 3 små hvor minste på snart 5 mnd aldri får sove skikkelig når guttene er våkne hjemme da de uansett gjentatte beskjeder om å dempe seg eller leke i loftstuen skal oppi meg og minste og bråke mest mulig. Er de ute går det mye bedre men av og til må vi inn.

Forstår det er en fase de må gjennom med grenser osv men hvordan få spesielt eldste til å kunne leke litt selv uten konstant ha helst 4 øyne på seg for å ikke yppe til krig med broren eller gjøre alt for å få oppmerksomhet fra oss? Broren på 2.5 år kan sitte timesvis på gulvet og leke alene om han får sjansen, broren på snart 4.5 år kan på ingen måte det og har aldri kunne det.

Jeg vet jo ikke alt om deres situasjon, men noen råd for å redusere uønsket atferd, også kan du se om det er noe for dere :)

Regler: for at han skal vite hvilken atferd som er ønsket og ikke, må dere ha noen felles regler for hvordan man skal ha det hjemme. Det bør være mellom 3 og 6 regler, og siden han er liten tenker jeg heller 3 tydelige regler enn 6 halvtydelige :) dere må gå gjennom dem sammen og gjerne skrive dem opp hjemme. Han kan kanskje ikke lese, men lag gjerne en plakat likevel, kanskje en enkel illustrasjon er lettere. Men om dere har 3 regler kan tallet stå foran. Hvorfor må han følge reglene, hva blir konsekvensene?

Håndheving av regler: for at reglene skal ha effekt må det ha konsekvenser å ikke følge reglene. Det er mye forskning som viser at straff og streng disiplin ikke er så effektivt, men straff kan også gjøres på ulike måter. Det viktigste er likevel at positiv atferd utløser mer ros og oppmerksomhet enn negativ. Får ha til å leke selvstendig og uten å ødelegge for broren bør det akkurat nå utløse masse ros og oppmerksomhet, siden han tydelig får mer oppmerksomhet ved ikke å gjøre det. Fortelle han hvorfor han fortjener ros. Feks: "det er så fint å se at du sitter og leker med noe helt selv." eller "så flink du er som fant på at du kunne gjøre det" Dersom han ser at dere reagerer og gir ham oppmerksomhet når han viser uønsket atferd, kan dette fremprovosere mer av nettopp dette. Samtidig må dere konfrontere barnet med dersom reglene skal fungere.
Et triks er å møte barne med jeg-budskaper når barnet gjør noe dere ikke vil. Ikke si du ødelegger for alle ved å gjøre sånn, eller du er slem, du bråker. Barnet får da bare fokus på seg selv som en som utviser problematferd, og fordi det utløser mye oppmerksomhet fortsetter barnet med dette. Sett deg selv først, for eksempel jeg blir irritert når du lager så høy lyd, eller lillebror blir lei seg når han ikke får leke i fred, eller jeg blir sliten når det er mye bråk sånn at lillesøster ikke får sove. Barna har godt av å se at de voksne også har følelser og beskriver for barnet hvordan de har det inni seg. Så kan du hjelpe barnet å finne sine følelser og beskrive dem med ord. Spør gjerne barnet hvorfor det tror at du blir irritert eller lei deg. Ansvaret er over på barnet, samtidig som han må reflektere over sin egen atferd heller enn bare å motta kjeft som fører til at han bare ler. Det er ikke lett å endre måten man reagerer på når man er følelsesmessig involvert selv, kanskje sliten og irritabel, men ved å beskrive deres egne følelser evt lillebror sine følelser som en konsekvens av hans atferd gjør at han får en annen vinkling på det enn ham som utelukkende et problem. Finn ut om han får mer oppmerksomhet for ugang enn positiv oppførsel, og om dere kan møte han annerledes i konfliktene som oppstår.

Egne storebroroppgaver eller egen storebrortid: det er ikke sikkert man har mye ledig tid med 3 små, men finnes det noen ting han kan gjøre alene som kan gi ham mestring i hverdagen? Feks gå med søppel helt alene, vaske opp (det blir kanskje ikke reint men de fleste liker jo vann), dekke på bordet eller lignende. Kanskje er mestring og ros nok som belønning, eller så kan han ha nytte av å feks få belønning i form av å samle klistremerke eller lignende. Det viktigste er at utførelsen av oppgaven gir ham mye positiv oppmerksomhet fra foreldre og økt mestringsfølelse.

Skjønner godt frustrasjonen din, jeg har bare én liten som tester grenser, og det er mye det også :p

Lykke til ❤️

Cos-kurs! Gi storebror masse oppmerksomhet, behandle han i en liten periode som noe yngre enn det han er
Han får utrolig mye oppmerksomhet, men av ungene som egentlig får mest oppmerksomhet. Han takler dårlig om f.eks mellomste får lov til å bli med å få alenetid med en av oss til butikken osv. Er kun han som skal ha det om han får bestemme. Han har begynt på allidrett, sier hele tiden at det bare er han som skal på det, at søsteren og broren skal være hjemme. Så de gangene jeg må ta med alle alene fordi mannen jobber overtid er det krisestemning. Han nekter å høre på at av og til må vi dele på oppmerksomheten, at om mamma kan få amme lillesøster ferdig uten at eldste skal krype inni meg og gjøre alt for å forstyrre lillesøster i ammingen så kommer mamma og hjelper, det funker ikke å slå/sparke etter pappa for å få mamma sin oppmerksomhet for å få mamma sin hjelp. Forklarer han gjentatte ganger at nå hjelper pappa med tannpussen, kveldsmaten, finne klær, eller hva det måtte være, neste gang er det mamma som hjelper. Han må da alltid gjøre mye ut av det, kommer gråtende til meg fordi pappa hjalp han, noe som da forstyrrer lillesøster om hun har sovnet eller om hun ammer og ikke er greit.

Ja selvsagt kan jeg hjelpe de eldste før jeg ammer lillesøster, men tenker at de eldste må også takle å få hjelp av faren slik at lillesøster skal slippe å måtte vente på å få mat fordi eldste nekter å få hjelp av faren og det ender med ett evinnelig kaos, sutring og krangling fordi mamma ikke hjelper

Hva med å få dem til å hjelpe deg? Få 4.5 åringen til å hente vannflaske til deg, frukt osv mens du ammer. Barn elsker å få oppgaver og spesifikke ting å gjøre som også igjen gjør at de føler at de mestrer noe. Her får barna være med på alt og ingen sjalusi eller problemer med nr 1 og nr 2. De kan krangle om leker men mye fordi nr 2 som leker fint alene ikke tåler at nr 1 blander seg. Kanskje det også er problemet at deres 4.4 åring føler han får skylden fordi 2.5 åringen er vrang/vil ikke dele? Det kan være små enkle ting som man lett kan overse uten at Det er meningen men det kan bety vanvittig mye for ett barn. Vi skal på cos kurs pga nr 2 men spørs om vi rekker det før nr 3 blir født og helsestasjonen var inne på at vi var for nærme termin.

Han får utrolig mye oppmerksomhet, men av ungene som egentlig får mest oppmerksomhet. Han takler dårlig om f.eks mellomste får lov til å bli med å få alenetid med en av oss til butikken osv. Er kun han som skal ha det om han får bestemme. Han har begynt på allidrett, sier hele tiden at det bare er han som skal på det, at søsteren og broren skal være hjemme. Så de gangene jeg må ta med alle alene fordi mannen jobber overtid er det krisestemning. Han nekter å høre på at av og til må vi dele på oppmerksomheten, at om mamma kan få amme lillesøster ferdig uten at eldste skal krype inni meg og gjøre alt for å forstyrre lillesøster i ammingen så kommer mamma og hjelper, det funker ikke å slå/sparke etter pappa for å få mamma sin oppmerksomhet for å få mamma sin hjelp. Forklarer han gjentatte ganger at nå hjelper pappa med tannpussen, kveldsmaten, finne klær, eller hva det måtte være, neste gang er det mamma som hjelper. Han må da alltid gjøre mye ut av det, kommer gråtende til meg fordi pappa hjalp han, noe som da forstyrrer lillesøster om hun har sovnet eller om hun ammer og ikke er greit.

Ja selvsagt kan jeg hjelpe de eldste før jeg ammer lillesøster, men tenker at de eldste må også takle å få hjelp av faren slik at lillesøster skal slippe å måtte vente på å få mat fordi eldste nekter å få hjelp av faren og det ender med ett evinnelig kaos, sutring og krangling fordi mamma ikke hjelper

Hvordan går det med dere nå?

Jeg husker ikke om det var i denne tråden eller en annen, men jeg husker at du skrev at eldstemann blir tatt bort fra situasjonen, inn på eget rom alene med en forelder når han utviser atferd dere ikke vil ha. Det er viktig å huske at det er en kjempebelønning for han. Alenetid til og med på eget rom når det er tre barn som dele rpå oppmerksomheten, kan bli så attraktivt at han synes det er bedre enn å være "snill". Den oppmerksomheten han får fra dere når han oppfører seg slik dere vil, må være bedre enn den han får når han ikke gjør det som er ønsker. Så det tror jeg blir et mønster som må snues.

Men, så er det jo sider at saken som ikke kommer så lett frem når man skriver, og jeg tenker egentlig at dere kunne hatt nytte av hjelp fra helsestasjonen. De vil utfra situasjonen finne ut hva som er best for dere, men det er en stor kompetanseressursj på helsestasjonen til for at man skal bruke den. Kanskje ville time med familierådgivning/familievernkontoret kunne hjelpe, det er også småbarnspsykologer som lettere enn oss på forum kan uttale seg mer faglig om hvorfor dynamikken er som den er med storebror hjemme hos dere. Håper uansett dere kan finne noen gode løsninger for hverdagen hjemme :) ❤️
Har selv fått hjelp fra helsestasjon i et annet tilfelle enn dette, men det er virkelig til hjelp, og særlig at noen kan se situasjonen litt utenfra.

Hvordan går det med dere nå?

Jeg husker ikke om det var i denne tråden eller en annen, men jeg husker at du skrev at eldstemann blir tatt bort fra situasjonen, inn på eget rom alene med en forelder når han utviser atferd dere ikke vil ha. Det er viktig å huske at det er en kjempebelønning for han. Alenetid til og med på eget rom når det er tre barn som dele rpå oppmerksomheten, kan bli så attraktivt at han synes det er bedre enn å være "snill". Den oppmerksomheten han får fra dere når han oppfører seg slik dere vil, må være bedre enn den han får når han ikke gjør det som er ønsker. Så det tror jeg blir et mønster som må snues.

Men, så er det jo sider at saken som ikke kommer så lett frem når man skriver, og jeg tenker egentlig at dere kunne hatt nytte av hjelp fra helsestasjonen. De vil utfra situasjonen finne ut hva som er best for dere, men det er en stor kompetanseressursj på helsestasjonen til for at man skal bruke den. Kanskje ville time med familierådgivning/familievernkontoret kunne hjelpe, det er også småbarnspsykologer som lettere enn oss på forum kan uttale seg mer faglig om hvorfor dynamikken er som den er med storebror hjemme hos dere. Håper uansett dere kan finne noen gode løsninger for hverdagen hjemme :) ❤️
Har selv fått hjelp fra helsestasjon i et annet tilfelle enn dette, men det er virkelig til hjelp, og særlig at noen kan se situasjonen litt utenfra.
Her må han sitte alene på rommet eller trappen til vi kan snakke sammen/han har roet seg.

Eldste er verdens beste om han har oss alene uten søsken men verdens verste når alle er hjemme. Gjør alt for å få uønsket oppmerksomhet, tar ikke beskjeder uansett hvor mange ganger vi gir beskjed, er myyye sint og hissig - er mye frustrasjon. Nytter ikke å prate med han, å si at slik kan vi ikke gjøre går inn det ene øret og ut det andre. Han klarer ikke å gi uttrykk for oppførselen. Vrir seg unna når vi prøver å prate med han

Her må han sitte alene på rommet eller trappen til vi kan snakke sammen/han har roet seg.

Eldste er verdens beste om han har oss alene uten søsken men verdens verste når alle er hjemme. Gjør alt for å få uønsket oppmerksomhet, tar ikke beskjeder uansett hvor mange ganger vi gir beskjed, er myyye sint og hissig - er mye frustrasjon. Nytter ikke å prate med han, å si at slik kan vi ikke gjøre går inn det ene øret og ut det andre. Han klarer ikke å gi uttrykk for oppførselen. Vrir seg unna når vi prøver å prate med han

Alle barn har heldigvis mange gode og fine sider ❤️ hvis dere ikke finner en god løsning for ting selv, er det hvertfall ingen skam å henvende seg til helsestasjonen for hjelp. Kanskje du og mannen din trenger å finne en måte å håndtere ting på likt, sånn at ikke du må ordne opp hver gang når barna ikke vil gjøre det dere har tenkt osv, eller kanskje en barnepsykolog har gode tips til hvordan dere kan forstå 5åringen og håndtere situasjonene som oppstår når han må dele oppmerksomhet med søskenene sine. Det er hvertfall en god ressurs som er tilgjengelig når man har behov for hjelp. Har brukt det selv, og det betyr ikke at man er noen "dårlig" forelder fordi man tar imot profesjonell hjelp heller, tvert imot :)
Klem

Alle barn har heldigvis mange gode og fine sider ❤️ hvis dere ikke finner en god løsning for ting selv, er det hvertfall ingen skam å henvende seg til helsestasjonen for hjelp. Kanskje du og mannen din trenger å finne en måte å håndtere ting på likt, sånn at ikke du må ordne opp hver gang når barna ikke vil gjøre det dere har tenkt osv, eller kanskje en barnepsykolog har gode tips til hvordan dere kan forstå 5åringen og håndtere situasjonene som oppstår når han må dele oppmerksomhet med søskenene sine. Det er hvertfall en god ressurs som er tilgjengelig når man har behov for hjelp. Har brukt det selv, og det betyr ikke at man er noen "dårlig" forelder fordi man tar imot profesjonell hjelp heller, tvert imot :)
Klem
Har pratet med både hs og bhg, de tenker det bare er noe sjalusi/periode nå som følge av blitt storebror, vil løsrive seg litt fra oss og klare selv Men allikevel ha hjelp av oss og da helst meg. Aksepterer dårlig nei, for tiden osv. Han blir fort så utrolig sint om han ikke får viljen sin helst før han spør osv. Ser mye drar han med seg fra bhg da det er en noen av de andre barna med ekstra utfordringer, mens de andre barna kanskje kan finne på å si sin mening i bhg om det er noe, er min gutt gjerne en stille gutt i bhg som først nå nylig (og han blir 5 i år) begynte å demonstrere hvis de skal noe han ikke øsnker osv mens hjemme eksploderer han idé jeg sier at nei vi kan f.eks ikke ha is til middag eller om faren må hjelpe med tannpuss fordi jeg er opptatt med noe annet. Vi har egentlig samme tanke hvordan ting skal være men gubben har en helt egen måte å spesielt snakke til ungene på for å få dem til å gjøre det han vil de skal gjøre

Har pratet med både hs og bhg, de tenker det bare er noe sjalusi/periode nå som følge av blitt storebror, vil løsrive seg litt fra oss og klare selv Men allikevel ha hjelp av oss og da helst meg. Aksepterer dårlig nei, for tiden osv. Han blir fort så utrolig sint om han ikke får viljen sin helst før han spør osv. Ser mye drar han med seg fra bhg da det er en noen av de andre barna med ekstra utfordringer, mens de andre barna kanskje kan finne på å si sin mening i bhg om det er noe, er min gutt gjerne en stille gutt i bhg som først nå nylig (og han blir 5 i år) begynte å demonstrere hvis de skal noe han ikke øsnker osv mens hjemme eksploderer han idé jeg sier at nei vi kan f.eks ikke ha is til middag eller om faren må hjelpe med tannpuss fordi jeg er opptatt med noe annet. Vi har egentlig samme tanke hvordan ting skal være men gubben har en helt egen måte å spesielt snakke til ungene på for å få dem til å gjøre det han vil de skal gjøre

Hva gjør du når han blir sint/får raseriutbrudd da?

Hva gjør du når han blir sint/får raseriutbrudd da?
Tar han til siden, han trenger litt tid på å roe seg alene så han får være litt alene å roe seg før jeg prater med han. Han virker ikke til å ta til seg særlig det vi prater om allikevel.

Tar han til siden, han trenger litt tid på å roe seg alene så han får være litt alene å roe seg før jeg prater med han. Han virker ikke til å ta til seg særlig det vi prater om allikevel.

https://www.nrk.no/buskerud/xl/gar-...-oppdragelse-og-bli-bedre-foreldre-1.14475068
Les her.
Ikke send han alene uten å anerkjenne følelsene hans først, du må si at det er greit at han er sint, ellers avviser du sinnet hans og deretter blir han belønnet med egentid på eget rom med en av dere voksne.

Back
Topp