Ikke ledig time på helsestasjonen før uke 20

snuppesara

Andre møte med forumet
Hei dere,

Jeg ringte helsestasjonen i går for å booke time hos jordmor. Fikk beskjed om at det ikke var noe ledig før jeg er i uke 20… Jeg prøvde å spørre om råd, men hun på telefonen var usedvanlig lite hyggelig og forståelsesfull, og ga ingen noen forklaring til hva jeg gjør da. Dette er første gangen for meg så jeg har lite peiling på hvordan dette pleier å funke :(

Så, dere som kanskje har vært gjennom dette før eller har mer peiling enn meg: betyr det at jeg må ta tre sjekker hos fastlege? Fastlegen min er fin hun altså, men hun har selv sagt at hun ikke har samme kompetanse som en jordmor, og jeg vil helst slippe å ha bare med henne å gjøre (er jo tross alt bare 15 min jeg får hos fastlegen - eller er det annerledes når man er gravid?). Kan man gå til jordmor privat? Eller kan jeg få fastlegen til å henvise meg? Noen som har erfaring med å vente så lenge til man får time hos jordmor?

Som dere skjønner er jeg helt noob - takk for svar :Heartred

Du kan sikkert gå til jordmor privat om du finner noen i området som gjør sv.kontroll privat. Fastlegen kan du også gå til, de første kontrollene er det ikke så mye de gjør, de sjekker urin og fastlegen må også ta blodprøver uansett. Hvis fastlegen er ukomfortabel syns jeg fastlegen bør undersøke om det er en annen lege du kan gå til ved kontoret f.eks :happy:
På helsenorge.no finner du også masse info om svangerskapskontroller og hvordan oppfølgingen fungerer :happy:

Du kan sikkert gå til jordmor privat om du finner noen i området som gjør sv.kontroll privat. Fastlegen kan du også gå til, de første kontrollene er det ikke så mye de gjør, de sjekker urin og fastlegen må også ta blodprøver uansett. Hvis fastlegen er ukomfortabel syns jeg fastlegen bør undersøke om det er en annen lege du kan gå til ved kontoret f.eks :happy:
På helsenorge.no finner du også masse info om svangerskapskontroller og hvordan oppfølgingen fungerer :happy:
Takk ☺️

Da er det kanskje mindre kjipt enn jeg fryktet å ta de første kontrollene hos fastlege. Bare synes det var helt sykt å måtte vente til halvveis i svangerskapet før man får prate med jordmor, men det løser seg helt sikkert ❤️

Takk ☺️

Da er det kanskje mindre kjipt enn jeg fryktet å ta de første kontrollene hos fastlege. Bare synes det var helt sykt å måtte vente til halvveis i svangerskapet før man får prate med jordmor, men det løser seg helt sikkert ❤️
Det skjønner jeg veldig godt, og det er veldig veldig sent, men håper fastlegen din evt kan høre med en annen lege som kanskje har gjort kontroller før, eller om hen kan lese seg opp litt! Det skal jo tas mål etc før uke 20 :Heartred

Jeg har fått første time hos jordmor i uke 24. Men hadde første svangerskapskontroll hos fastlege (i uke 8). I følge helsenorge er ikke svangerskapskontroll nr. 2 før i uke 24, med mindre det dukker opp noe som gjør at man trenger tettere oppfølging da. Men mellom disse kontrollene er det jo også to ultralydundersøkelser :)

Det skal settes av dobbelttime (30 min) ved svangerskapskontroll hos lege.
JEg ville ringt igjen i morgen og si at det er litt for lenge å vente med jordmortime og høre på nytt om du kan få time tidligere. Skjønner de ikke har kapasitet til å tilby en time til alle gravide rundt uke 8-10, men mellom uke 12-16 bør du kunne forvente å få første jordmortime. Det lengste jeg har måttet vente er til uke 16. Har ellers fått time rundt uke 12.

Jeg fikk min første time hos jordmor når jeg er ca. uke 11. Jeg sa tydelig ifra at jeg ikke ønsket å gå til lege. Jeg hadde en backup-plan om å gå privat hvis det ikke løste seg. Jeg vet ikke hvor i lander du befinner deg, men i Oslo er det mange som tilbyr svangerskapskontroll privat :).

Var kun hos jordmor forrige svangerskap, men denne gangen ville fastlegen gjerne ha meg inn annenhver gang hos han, så tenker å gå for det. Travelt hos jordmortjenesten her også, og når jeg kontaktet dem i uke 6 ble jeg bedt om å ta kontakt tidligst i uke 16. Tenker jeg venter til etter TUL med å prøve å booke noe der. Fastlegen har alltid ledig tid (han velger å ikke ha stappfull liste), så vet jeg alltids får time der om jeg skulle ha behov. Overrasket over hvor "moderlig" han har blitt med åra, så tenker det blir grei oppfølging det også. Kjenner heller ikke til jordmødrene her jeg bor nå, men den forrige sted var gullende god.

Hei dere,

Jeg ringte helsestasjonen i går for å booke time hos jordmor. Fikk beskjed om at det ikke var noe ledig før jeg er i uke 20… Jeg prøvde å spørre om råd, men hun på telefonen var usedvanlig lite hyggelig og forståelsesfull, og ga ingen noen forklaring til hva jeg gjør da. Dette er første gangen for meg så jeg har lite peiling på hvordan dette pleier å funke :(

Så, dere som kanskje har vært gjennom dette før eller har mer peiling enn meg: betyr det at jeg må ta tre sjekker hos fastlege? Fastlegen min er fin hun altså, men hun har selv sagt at hun ikke har samme kompetanse som en jordmor, og jeg vil helst slippe å ha bare med henne å gjøre (er jo tross alt bare 15 min jeg får hos fastlegen - eller er det annerledes når man er gravid?). Kan man gå til jordmor privat? Eller kan jeg få fastlegen til å henvise meg? Noen som har erfaring med å vente så lenge til man får time hos jordmor?

Som dere skjønner er jeg helt noob - takk for svar :Heartred
Jeg veit ikke hvor gammel du er og om det er første barnet, men jeg ville tatt en tur til fastlegen din. Der kan du få tatt alle viktige blodprøver og legen bestiller deg tidlig UL og NIP test hvis det er behov. Dette er mitt 4 svangerskap og jeg mener at JM time før uke 20 er det ikke behov for. Men hvis du har fødselsangst eller andre bekymringer burde du jo selvfølgelig få komme inn før eventuelt snakke med din fastlege om slik at legen kan Jens-Ivar deg til kvinneklinikk o.l. fastlege er gull å gå til. Har også tatt flere av mine S-kontroller hos fastlege :) lykke til :)

Back
Topp