Ikke lag dårlig stemning da…

Endelig_babylykke

Elsker forumet
Oktoberbarna 2021♡
Oktoberfest 2024 ❤️
Jeg må lufte en tanke her, fordi jeg nettopp leste noe som gjorde meg ordentlig lei meg. En av trådene våre her er lukket for ytterligere svar, og jeg tipper det er fordi det ble usakelig og på grensen til personangrep, basert kun på hva man selv gjør i svangerskapet mtp anbefalinger.

Først og fremst:
En anbefaling er faktisk bare en anbefaling. Forskning kan backe den anbefalingen, men det er ingen som kan tvinge deg til å gjøre noe som helst for eller med barnet ditt. Du står fritt til å gjøre akkurat det du selv vil når du leser anbefalingen. Vil du følge den til punkt å prikke? Helt greit. Vil du gå til det ekstreme og ta fullstendig avstand fra ting som potensielt kan gjøre skade? Helt opp til deg. Vil du kaste hele anbefalingen på sjøen og gjøre det som passer best for deg? Ikke «anbefalt», men ditt valg.

Husk på:
Selv om det er mange aktive erfarne mødre her inne, så har vi også en del nye mødre. Nye mødre som spør om råd, leter etter svar og som trenger veiledning i denne skumle og spennende tiden.

Vær så snill å bidra til fine samtaler og diskusjoner her inne. Ikke få folk til å føle seg dritt fordi de velger noe annet enn det du gjør.

Håper (og vet jo) det er flere som ønsker det beste for hverandre her inne :Heartred

Og så er det lov å være uenige og la det bli med det og :dontknow

Men, som et siste lille forsvar for de av oss som har opplevd mye tøft og mange mist, så gir kanskje det å følge rådene en illusjon og følelse av kontroll vi sårt trenger- placebo eller ikke.

På den annen side: økt risiko for ditt eller datt betyr ikke at sjansen er stor eller garantert. Da jeg fikk vite at min datter hadde økt risiko for barnekreft så jeg jo for meg at hun skulle dø på flekken- helt til jeg innså at risikoen typ hadde økt fra 0.01 til 0.03 prosent liksom (eksempeltall- fant ikke de riktige i farta).

Stemmer for god stemning :Heartred og at vi er snille med oss selv og andre- det er stressende og skumle tider for de fleste av oss. Personlig elsker og trenger jeg støtten i denne fine gjengen:Heartred

Jeg har ikke lest den tråden du sikter til.
Første gang jeg var gravid trodde jeg man måtte følge alle rådene, og som nybakt mor skulle jeg være så flink å følge reglene. Man er jo livredd for å gjøre feil..

Nå er jeg tryggere i min rolle, tør fortsatt ikke si imot helsesykepleieren, for hun er skikkelig utdatert og skummel, men jatter med, og går hjem å gjør ting som jeg vil. Man trenger ikke gjøre alt perfekt, bare godt nok :Heartred

Absolutt enig, man må kunne tenkte forskjellig uten at man angriper noen. Det er ikke lett å være førstegangs eller kanskje ha opplevd SA å være redd og usikker. Husker godt den følelsen og var så redd for å gjøre noe feil eller miste med første selv.
Så slapper man gjerne mer av med de andre svangerskapene, selv om man unngår ting som kan skade barnet i magen.

Synes egentlig det er litt skummelt å plukke opp baller som har blitt lagt død. Her kan det fort bli grobunn for videre diskusjon og mer dårlig stemning føler jeg. Men synes budskapet ditt er veldig viktig og fint å dele, men det kunne kanskje blitt gjort uten å nevne spesifikk tråd og vinkle det inn mot den akkurat. For kjernen av problemet finner vi i mange tråder her inne føler jeg.

Som gravide er det nok mange som føler på usikkerhet, og mye bekymringer. Hormoner som løper løpsk og tanker i alle baner. Om alle tanker, bekymringer og spørsmål er lov å dele, uten at man skal få en dømmende kommentar for det, da blir det mye hyggeligere her inne. :Heartred Jeg personlig har følt på det her inne, at man kan bli stemplet som hysterisk om man velger å følge anbefaling, eller å holde seg helt unna. Det er lite hyggelig når man velger å åpne seg og være sårbar for at fellesskapet skal inkludere alle. Så tror oppfordringen din er veldig på sin plass, man må bli flinkere til å ha en vennlig tone her inne, samtidig som man tåler at andre mener noe annet enn deg selv. Og ha litt rom for at vi er forskjellig, uten at noen sitter på en fasit. Også tror jeg at vi komme til å få det veldig fint her sammen i gruppa frem mot fødsel, og videre inn i barseltiden. Synes det er mange koselig tråder og mange fine gravide damer her inne. Glad for at vi kan stå sammen om denne reisen, og støtte hverandre. Det heier jeg på! :Heartred

Last edited:
Synes egentlig det er litt skummelt å plukke opp baller som har blitt lagt død. Her kan det fort bli grobunn for videre diskusjon og mer dårlig stemning føler jeg. Men synes budskapet ditt er veldig viktig og fint å dele, men det kunne kanskje blitt gjort uten å nevne spesifikk tråd og vinkle det inn mot den akkurat. For kjernen av problemet finner vi i mange tråder her inne føler jeg.

Som gravide er det nok mange som føler på usikkerhet, og mye bekymringer. Hormoner som løper løpsk og tanker i alle baner. Om alle tanker, bekymringer og spørsmål er lov å dele, uten at man skal få en dømmende kommentar for det, da blir det mye hyggeligere her inne. :Heartred Jeg personlig har følt på det her inne, at man kan bli stemplet som hysterisk om man velger å følge anbefaling, eller å holde seg helt unna. Det er lite hyggelig når man velger å åpne seg og være sårbar for at fellesskapet skal inkludere alle. Så tror oppfordringen din er veldig på sin plass, man må bli flinkere til å ha en vennlig tone her inne, samtidig som man tåler at andre mener noe annet enn deg selv. Og ha litt rom for at vi er forskjellig, uten at noen sitter på en fasit. Også tror jeg at vi komme til å få det veldig fint her sammen i gruppa frem til mai. Synes det er mange koselig tråder og mange fine gravide damer her inne. Glad for at vi kan stå sammen om denne reisen, og støtte hverandre. Det heier jeg på! :Heartred
Amen til dette :Heartred

Normal folkeskikk må være mulig å få til :Heartred

Back
Topp