Ikke julegaver til de voksne?

Jeg er veldig mot å kutte gaver til oss voksne, for jeg syns ærlig talt ungen får mer enn nok, mer enn hun klarer å bruke/leke med, så hun hadde ikke merket det om hun fikk færre gaver heller, så for min del er det der jeg helst ville gjort avtaler om å kutte, men da lengre ut i familien.

Mannen og jeg gir bare små gaver til hverandre nå, men det går mest på at vi har dårlig råd. Lager julestrømpe til hverandre da. :)

Jeg er for å kutte ned på gaver, men ikke kutte ut... men nå har vi ikke så mange små barn i familien da, og heller ikke store fjell med gaver. Men husker med gru da de yngste søsknene mine var små (10 års aldersforskjell mellom oss), da var d sånne unødvendige mengder med ubrukelige gaver, og DEN haugen kunne godt vært halvert og vel så d!

I disse tider har de aller fleste av oss i familien alt vi trenger, så gavene d går mest i er forbruksartikkel (fine såper og hjemmelagd godteri, i år har jeg også tenkt å støpe lys av bivoks), bøker og andre ting barna ev trenger.

Hos oss er det like stas med julegaver til de voksne:)

Her slutter vi med gaver på mamma sin side i år og det er helt greit. Blir to å kjøpe til på pappa sin side.. før dette har jeg kjøpt mellom 15-20 gaver og kjenner det er greit å slippe framover :)

Kjøper julegaver til de voksne også, men har en venninne som jeg gir til, mens hun kun gir til mine barn. Nå har jeg tre barn hun kjøper til, så da sa jeg at jeg syns det holdt og at hun kan droppe meg:)

Her kjøper vi til de voksne også, men vi er ikke så mange da:)

I år gjør vi noe nytt. Vi er 5 søsken. Istedenfor å kjøpe 4 gaver til hver, går vi sammen og trekte en person hver vi skal gi til. Hemmelig nisse kan man si. Slik at gaven gjerne blir lit større, men at vi og sparer penger på å slippe å kjøpe 4.

Til våre foreldre går vi sammen alle 5 og kjøper en gave :)

Her blir det ikke slutt på gaver til de voksne, broren min sa de ikke ville kjøpe til de voksne i fjor. Helt greit det, men når de da skjønte at da kjøpte ingen til de heller så ombestemte de seg :P

Mannen og hans søsken (de er fire stk totalt) gir kun gaver til hverandre dersom de feirer jul sammen. Jeg og mine søsken gir hverandre gaver hver jul:-) Jeg er veldig glad i gaver, trenger ikke nødvendigvis så mange, men elsker å pakke opp :-P

VI gir gaver til de voksne også. Syns det hører med :) Men vi kjøper ikke dyre gaver, og heller ikke noe vi vet blir stua vekk i et skap. Kjøper forbruksvarer viss vi ikke har fått et ønske eller 2 fra vedkommende.

Vi kjøper gaver til besteforeldre, oldeforeldre, våre søsken og barna. Kjøper ikke til våre onkler/tanter/kusiner, de får julekort :)

Her får de voksne det jeg kaller en oppmerksomhet. En kurv med godsaker. I år er det hjemmelaget vin og fløtekarameller

Vi gir gaver til alle, men blir ofte enig om en sum som passer :-) Personlig er jeg fortsatt som et barn på julaften, så jeg synes det er veldig ålreit da!

På mannen sin side kjøper vi bare gaver til barna, frem til de fyller 18. Da er det slutt på gaver.
På min side får alle gaver. Foreløpig. Ingen av søsknene mine har barn enda ;) Har lyst til å fortsette med å gi gaver til søsknene mine selv om de får barn da :)

Jeg synes det er koselig med gaver til de voksne. I familien kjøper vi riktignok kun til søsken, foreldre og besteforeldre. Nå har vi foreløpig ikke så mange nieser og nevøer, så gaveantallet er overkommelig:)

Det jeg derimot synes er litt pes er at vi i venninnegjengen kjøper gaver til hverandre+hverandres barn. Når jeg har fem nære venninner og hver av de har to-tre barn så blir det mye.

Jeg synes det er koselig med gaver til de voksne. I familien kjøper vi riktignok kun til søsken, foreldre og besteforeldre. Nå har vi foreløpig ikke så mange nieser og nevøer, så gaveantallet er overkommelig:)

Det jeg derimot synes er litt pes er at vi i venninnegjengen kjøper gaver til hverandre+hverandres barn. Når jeg har fem nære venninner og hver av de har to-tre barn så blir det mye.
Enig, venninnegaver har blitt litt mere pes de siste årene... jeg har ganske stor familie, så venninnegavene bruker jeg å gjøre ganske enkle, og kjøper heller ikke til barna deres... men d er jo også litt fordi ei venninne fikk barn veldig tidlig, så kjøpte aldri til hennes, og da blir d dumt å begynne å kjøpe til de som får barn nå, synes jeg! :)

Back
Topp