ikke immun

Lillesnille:)

Forumet er livet
Desemberskattene 2014
Jeg er gravid og har akkurat tatt de obligatoriske blodprøvene. Ser at jeg ikke er immun mot røde hunder :/ Er ikke det farlig å få i svangerskapet? Hva er egentlig sjansen for å få det i dag? Ikke stor håper jeg :) jeg har en sønn fra før så burde jo husket på å vaksinere meg i mellomtiden, men det har jeg helt glemt :/ men han er ihvertall vaksinert da :)

Sent from my GT-I8190N using BV Forum mobile app

Spurte nettopp jordmor om dette, hvorfor jeg var immun, hun sa bare at jeg sikkert hadde fått en vaksine når jeg var liten, men det hadde ikke noe særlig å si.
Tør ikke si hva betydning det har for deg. Men hvis du er urolig, ville jeg tatt en tlf til jordmor å spurt. Skader jo ikke å spør ;)

Det med røde hunder er vanskelig å være konkret på. Det er jo ikke det at sjansen er så stor for å få det. Men selv om din sønn er vaksinert, betyr ikke det at han ikke kan bære smitte. Om det er mange utlandske barn i barnehagen er sjansen litt større. Sånn er det bare, fordi vi i Norge har vaksinert mot sykdommen mye lenger. Men jeg regner med at dere får beskjed om det er er smitte i bhg, og da ville jeg nok kontaktet lege for råd.

Når det er sagt gjentar jeg at sjansen for å få det er svært liten, så ikke bli skremt!

Det er bare det at dersom man får det i svangerskapet, påvirker det nesten alltid babyen på en eller annen måte. Mange av Norges døve er det pga rubella i mors svangerskap. Nå er det for meg et helt overkommelig "problem", men det er jo fint å unngå det om man kan :)

Selv er jeg immun mot vaksinen. Tok den (for 3. gang) litt før jeg ble gravid og ble gravid i karantene-perioden, så jeg var selv litt bekymra, men ble helt beroliget av lege og jordmor, som sa at den testen var ren rutine, og veldig sjeldent noe å bekymre seg for.

Er også imun og fikk beskjed om å ta en ny vaksine..skal ta den i slutten av måneden:-) såg at noen skrev om karantene etterpå..hva betyr det?;-)

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Jeg var hos legen i dag. Er ikke immun mot røde hunder og kan ikke ta vaksinen pga bivirkninger. (Gjelder alle levende vaksiner)

Legen min sa at hun aldri har sett røde hunder så lenge hun har vært lege. Altså virker vaksinen som den skal ved masseimmunitet i Norge.

Som nevnt over er det smitte fra andre land som er mest sannsynlig.
Så om å gjøre å holde deg unna røde utslett.
Og om du vurderer reise, sjekk Folkehelseinstituttet sine sider for å sjekke vaksinasjonsprogammet i det landet du vurderer.

www.msis.no kan du sjå statistikk over diverse smittsomme sjukdommar (velg "lag din egen tabell" i menyen til venstre, så kan du velge sjukdom og tidsrom.

Ut i frå det folkehelseinstituttet har registrert har det vore totalt 12 tilfeller av raude hundar i Noreg dei siste ti år. Altså er det uhyre liten sannsynlighet å få det.

Massevaksinasjon over tid fungerar heldigvis, slik at det er mindre enn ein ørliten promille sjanse for å få sykdommen, sjølv om ein ikkje (lengre?) er beskytta av vaksina.

Sent from my C6603 using BV Forum mobile app

Det er så sjeldent ja, men da er jeg nok trygg :)

Sent from my GT-I8190N using BV Forum mobile app

Jeg jobber i bhg, og vi hadde to tilfeller av røde hunder for noen år siden(to søsken). Hu ene på jobben var gravid og ikke immun, og blei sykemeldt for å unngå smitte..lurer på om hu blei vaksinert med en gang..men spør lege el.jordmor :)

Sent from my GT-I9000 using BV Forum mobile app

Back
Topp