Ikke immun mot rubella

Bkno9100982

Første møte med forumet
Jeg har nettopp funnet ut at jeg ikke er immun for røde hunder. Vet at sjansen for å få dette er liten, men konsekvensene store. Jobber som lærer, og innvandrere har jo ikke de samne vaksinene som vi har. Kjenner at dette gjør meg nervøs. Hvordan kan jeg best beskytte meg?

Jeg forstår engstelsen uansett hva statistikken sier. Jeg manglet antistoffer i forrige svangerskap.
Nå er det bare slik at vi gravide blir bekymret for det meste, vi ønsker jo at dette går bra[emoji173]️

For meg gikk det bra, og det gjør det nok for deg også[emoji4]
Har dessverre ingen råd for forebyggende. Men gi det litt tid så blir bekymringen mindre underveis i svangerskapet. Sjelden man hører om noen med røde hunder. Etterhvert som det ikke er et tema så "glemmer" man litt[emoji4]
Min erfaring iallefall!

Noe som er skumlere er vannkopper i svangerskap. Mye mer utbredt barnesykdom.
Men dette har du vel hatt eller er vaksinert mot siden du jobber med barn?

Jo også husk å vaksiner deg mot rubella etter fødsel hvis du skal ha flere barn. Så slipper du denne bekymringen neste gang[emoji8]

Jeg forstår engstelsen uansett hva statistikken sier. Jeg manglet antistoffer i forrige svangerskap.
Nå er det bare slik at vi gravide blir bekymret for det meste, vi ønsker jo at dette går bra[emoji173]️

For meg gikk det bra, og det gjør det nok for deg også[emoji4]
Har dessverre ingen råd for forebyggende. Men gi det litt tid så blir bekymringen mindre underveis i svangerskapet. Sjelden man hører om noen med røde hunder. Etterhvert som det ikke er et tema så "glemmer" man litt[emoji4]
Min erfaring iallefall!

Noe som er skumlere er vannkopper i svangerskap. Mye mer utbredt barnesykdom.
Men dette har du vel hatt eller er vaksinert mot siden du jobber med barn?

Jo også husk å vaksiner deg mot rubella etter fødsel hvis du skal ha flere barn. Så slipper du denne bekymringen neste gang[emoji8]

Jeg er enig i dette! Jeg har hatt redsel for femte barnesykdom i alle mine svangerskap, da jeg ikke er immun mot dette og har små barn.

Denne angsten har blitt kastet på meg innimellom, og kjentes intens i perioder.
Men så går det litt tid og jeg glemmer det.

Jeg leste linken over her, og det står at siste gang et foster ble smittet var i 2002, og smitten skjedde i utlandet.
Jeg syns derfor at du skal tenke at dette kommer til å gå helt fint. :)

Jeg fikk samme beskjed.. Ble brått bekymret, men når jeg pratet med jordmor fikk jeg roet meg ned. Sjangsen er jo veldig liten.
Stod det at du var i grenseverdi eller er du ikke immun i det hele tatt?

Samme skjedde meg sist svangerskap. Da fikk jeg vaksinen på sykehuset etter fødsel. Den har tydeligvis ikke funket siden jeg fikk samme beskjed dette svangerskapet. Men i følge fastlegen min var det liten grunn til bekymring [emoji5]

Sniker litt. Det går nok helt fint i og med at det er utrolig få utbrudd i Norge og denne delen av Europa generelt.
Ville bra droppet utenlandsturer med andre vaksinasjonsprogrammer.
Når det gjelder barn som kommer til Norge fra en annen del av verden, blir de raskt innlemmet i vaksinasjonsprogrammet, så det ville jeg ikke bekymret meg for :)

Back
Topp