Ikke henvist ordinær ultralyd!

Venterskattnr3❤️

Betatt av forumet
Snøkrystallene2021❄️
Hei!
Jeg venter nr 3, og er ny her i forumet Er 16+2 i dag ut i fra egne beregninger, men ut i fra menstermin som legen satt er jeg 17+0. Har to ganger nå purret på legen for å få henvisning til ordinær ultralyd som ved mitt sykehus utføres mellom 17-19, etter hun glemte det på 12-ukers kontrollen. Ringte til sv.skapspoliklinikken i dag for å høre om de hadde mottatt henvisningen som skulle sendes for én uke siden, men den hadde de ikke fått Snakka med legekontoret og fikk beskjed om at fastlegen kommer tilbake fra ferie om 2 uker og skulle sende ny henvisning da, i følge menstermin er jeg da 19+0 Blir sprø av og vente, og tviler på at jeg får noen ultralyd før uke etter uke 20 nå Noen som har «peiling» på nub-teorien og vil gjette på kjønn i mellomtiden?

Vedlegg

• B84C7279-33E0-4D11-85C5-F32B6B52F0D4.jpeg
    B84C7279-33E0-4D11-85C5-F32B6B52F0D4.jpeg
    39,1 KB · Visninger: 83
Hei!
Jeg venter nr 3, og er ny her i forumet Er 16+2 i dag ut i fra egne beregninger, men ut i fra menstermin som legen satt er jeg 17+0. Har to ganger nå purret på legen for å få henvisning til ordinær ultralyd som ved mitt sykehus utføres mellom 17-19, etter hun glemte det på 12-ukers kontrollen. Ringte til sv.skapspoliklinikken i dag for å høre om de hadde mottatt henvisningen som skulle sendes for én uke siden, men den hadde de ikke fått Snakka med legekontoret og fikk beskjed om at fastlegen kommer tilbake fra ferie om 2 uker og skulle sende ny henvisning da, i følge menstermin er jeg da 19+0 Blir sprø av og vente, og tviler på at jeg får noen ultralyd før uke etter uke 20 nå Noen som har «peiling» på nub-teorien og vil gjette på kjønn i mellomtiden?
Om du har jordmor i nærheten, så ta kontakt med hun og forklar saken. Kanskje hun kan hjelpe deg :happy:
Min teori kan jeg ikke, så tørr ikke å gjette :happy:

Ja, men jeg har ikke vært til jordmor enda, og har ikke time der før 17 august. Er en annen enn jeg har hatt de andre gangene, tror dere likevel jeg kan ringe og høre selvom jeg ikke er i «systemet» der enda?:-) Er jo ikke noen krise egentlig, men ser for meg det blir midt i bhg-tilvenning til minstemann, så det kreves litt planlegging og logistikk;-)

Ja, men jeg har ikke vært til jordmor enda, og har ikke time der før 17 august. Er en annen enn jeg har hatt de andre gangene, tror dere likevel jeg kan ringe og høre selvom jeg ikke er i «systemet» der enda?:) Er jo ikke noen krise egentlig, men ser for meg det blir midt i bhg-tilvenning til minstemann, så det kreves litt planlegging og logistikk;-)

Sniker.
Jeg ville definitivt kontaktet jm, og bedt om time så fort som mulig. Få henne til å sende elektronisk henvisning. Er jo ikke bare kjønn som er "viktig", tidpunktet for ultralyden kan endre terminen din også. Ved ultralyd etter uke 20 får man ofte en senere termin enn ved ultralyd i uke 17-19.
Jeg hadde privat OUL i uke 18+5, og en offentlig i uke 21+0. Det ble 6 dager forskjell på terminen på de to ultralydene. Valgte å ta privat oul grunndt svært sen offentlig oul. Fastlegen min rotet også med henvisning. Fikk derfor jm til å sende henvisning denne gangen ;)

Sniker.
Jeg ville definitivt kontaktet jm, og bedt om time så fort som mulig. Få henne til å sende elektronisk henvisning. Er jo ikke bare kjønn som er "viktig", tidpunktet for ultralyden kan endre terminen din også. Ved ultralyd etter uke 20 får man ofte en senere termin enn ved ultralyd i uke 17-19.
Jeg hadde privat OUL i uke 18+5, og en offentlig i uke 21+0. Det ble 6 dager forskjell på terminen på de to ultralydene. Valgte å ta privat oul grunndt svært sen offentlig oul. Fastlegen min rotet også med henvisning. Fikk derfor jm til å sende henvisning denne gangen ;)

Ja, det er helt sant! Tror jeg skal ringe og prøve å få pratet med jordmor i morgen da! Jeg er absolutt mest opptatt av termin, og om alt ser bra ut med baby:) Veldig spent på kjønn selvsagt, men vi har en av hver, så det er jo på en måte litt «det samme» for oss:p Skrev jo ikke så utfyllende, men med førstemann hadde jeg menstermin 31 desember, og på ordinær ultralyd ble jeg flyttet en måned, altså til 29 januar. Da var jeg på ultralyd i uke 20, så er jo derfor jeg stresser litt med å få time! Lillemor kom 10 dager før termin som ble fastsatt på oul, men morkaken var helt forkalket, mye tydet på dårlig blodgjennomstrømming og lillemor var liten av vekst, så fødselslegen mente jeg var nødt til å være på overtid. Ellers så var den eneste forklaringen hans at det var dersom jeg røykte, men har aldri tatt en sigarett i hele mitt liv så da landet han på overtid. Er jo selvfølgelig litt redd for at det skal skje igjen, selvom alt gikk bra med lille er det så unødvendig med de startvanskene som fulgte med... Hvilken av terminene som ble satt på deg forholdt sykehuset seg til? Har alltid hørt at de bare forholder seg til dato satt på oul i det offentlige:-(?

Ja, det er helt sant! Tror jeg skal ringe og prøve å få pratet med jordmor i morgen da! Jeg er absolutt mest opptatt av termin, og om alt ser bra ut med baby:) Veldig spent på kjønn selvsagt, men vi har en av hver, så det er jo på en måte litt «det samme» for oss:p Skrev jo ikke så utfyllende, men med førstemann hadde jeg menstermin 31 desember, og på ordinær ultralyd ble jeg flyttet en måned, altså til 29 januar. Da var jeg på ultralyd i uke 20, så er jo derfor jeg stresser litt med å få time! Lillemor kom 10 dager før termin som ble fastsatt på oul, men morkaken var helt forkalket, mye tydet på dårlig blodgjennomstrømming og lillemor var liten av vekst, så fødselslegen mente jeg var nødt til å være på overtid. Ellers så var den eneste forklaringen hans at det var dersom jeg røykte, men har aldri tatt en sigarett i hele mitt liv så da landet han på overtid. Er jo selvfølgelig litt redd for at det skal skje igjen, selvom alt gikk bra med lille er det så unødvendig med de startvanskene som fulgte med... Hvilken av terminene som ble satt på deg forholdt sykehuset seg til? Har alltid hørt at de bare forholder seg til dato satt på oul i det offentlige:-(?

Ja, da ville jeg hvertfall fått time raskt til oul! :)
Ahus tok på oul den de satt, da 6 dager senere enn alle de 5 ultralydene jeg hadde hatt til da. Tok kontakt med ahus senere, og viste til ultralydene jeg hadde hatt tidligere, og min frykt for dødfødsel ift feil termin. Fikk dermed endret terminen min til det som var riktig :)

Jeg viste også til forskning som bekrefter at terminen ofte blir senere ved sein OUL, og at det beste tidspunktet for terminbestemmelse er i uke 12-14, eller oul senest uke 19+6.

Jeg ville ringt legekontoret og krevd time hos en annen lege snarest for henvisning.9

Jeg ville ringt legekontoret og krevd time hos en annen lege snarest for henvisning.9

Spurte om det når jeg ringte legekontoret i dag, men de svarte at de få legene som var på jobb nå i ferien hadde for mye arbeidspress til å prioritere det... Forstår det forsåvidt, men det tar jo bare 5 min:-p Ringer jordmor i morra og spør veldig pent om ho vil rydde opp i rotet

Ja, da ville jeg hvertfall fått time raskt til oul! :)
Ahus tok på oul den de satt, da 6 dager senere enn alle de 5 ultralydene jeg hadde hatt til da. Tok kontakt med ahus senere, og viste til ultralydene jeg hadde hatt tidligere, og min frykt for dødfødsel ift feil termin. Fikk dermed endret terminen min til det som var riktig :)

Jeg viste også til forskning som bekrefter at terminen ofte blir senere ved sein OUL, og at det beste tidspunktet for terminbestemmelse er i uke 12-14, eller oul senest uke 19+6.

Så bra de hørte på deg!:-) Skummelt med feil termin synes jeg ja! Har du vært på oul enda denne gangen?

Så bra de hørte på deg!:) Skummelt med feil termin synes jeg ja! Har du vært på oul enda denne gangen?

Nei! :) er 12 uker nå. Men siden jm sendtw henvisning denne gangen, så fikk jeg time når jeg er 19+0. Så godt fornøyd med det :) skal ha ultralyd i uke 13 og, så blir OUL termin veldig senere enn den, blir jeg å krangle på termin dato igjen :p gir meg ikke så enkelt når forskning tydelig viser hva som er best.

Jeg tar også ultralyd hos en svært anerkjent gynekolog da. Som var overlege på ahus før. Så ahus kjenner han godt, og stoler på hans kunnskap. :)

Oi, såpass endring på dato! Skjønner godt at du vil få det fortest mulig nå. Håper det ordner seg for deg og at du slipper å vente lenge! :)

Nå er jeg så letta! Ringte helsestasjonen i dag, og selvom det bare var én jordmor på jobb i dag som hadde masse å gjøre, så ville hun med glede henvise meg, og utrykte også at det var veldig bra jeg tok kontakt:) Takk for tipset om å spørre der!! Så nå er det bare å vente på brev, og gruglede meg til ultralyd innen de to neste ukene❤️

Last edited:
Sniker fra februar. Så bra det ordnet seg!

Jeg hadde dog skrevet en klage til fastlegen, eller gitt klekkelig beskjed eller faktisk byttet fastlege. Det er ikke greit. Var hos privat gyn henviste meg mens jeg var på kontroll der, det tok to minutter. Det er veldig slapt av legen. Også å bare gå på ferie uten å få noen til å ordne det.. Ikke så kult! Er nok bare en glipp, men hadde sagt i fra slik at det ikke skjer med noen andre. Kunne vært en henvisning til psykolog eller noe som virkelig hastet for pasienten. Slike forglemmelser kan gi fatale følger. God sommerklem til deg!

Last edited:
Back
Topp