Ikke grøt men hard mage like vel

aninewe

Gift med forumet
Assistert-jentene
Junilykke2018
MayDay2021
Har gitt min lille tuppe smaksprøver av grønnsaksmos til lunsj i 3 uker og har økt veldig sakte føler jeg. Begynte med 1 ts og er nå oppe i ca 3 isterninger med fryst grønnsaksmos. Det vi har prøvd til nå er gulrot, søtpotet, pastinakk, avokado og blomkål. De to siste kveldene har jeg gitt 1/4 avokado til kvelds i tillegg. Og idag sleit hun skikkelig med å bæsje stakkar! Kom ut en liten hard klump til slutt. Hun får bare morsmelk utenom, da helsesøster mente jeg ikke skulle gi vann før 6 mnd. Jeg mistenker selv at problemet ligger her så tenker å gi henne litt sviskemos og vann til maten i morgen. Trodde ikke det var så vanlig med forstoppelse når man ikke gir grøt. Kan jeg ha gått for fort frem med 2 «måltider», selv om de er små? Har du noen råd?

Hun er snart 5 mnd.
 
Har gitt min lille tuppe smaksprøver av grønnsaksmos til lunsj i 3 uker og har økt veldig sakte føler jeg. Begynte med 1 ts og er nå oppe i ca 3 isterninger med fryst grønnsaksmos. Det vi har prøvd til nå er gulrot, søtpotet, pastinakk, avokado og blomkål. De to siste kveldene har jeg gitt 1/4 avokado til kvelds i tillegg. Og idag sleit hun skikkelig med å bæsje stakkar! Kom ut en liten hard klump til slutt. Hun får bare morsmelk utenom, da helsesøster mente jeg ikke skulle gi vann før 6 mnd. Jeg mistenker selv at problemet ligger her så tenker å gi henne litt sviskemos og vann til maten i morgen. Trodde ikke det var så vanlig med forstoppelse når man ikke gir grøt. Kan jeg ha gått for fort frem med 2 «måltider», selv om de er små? Har du noen råd?

Hun er snart 5 mnd.

Hei Aninewe,

Her synes jeg det høres ut som du har kommet frem til en fornuftig konklusjon. Sviskemos er en fin måte å forebygge forstoppelse på, og kan også virke behandlende. Sviskesaft er også et alternativ. Forstoppelse kan lett oppstå hos spedbarn som blir introdusert for ny mat. Nok væske er viktig, men pass på å ikke gi for mye vann mens barnet enda får mesteparten av næringen fra morsmelk, da dette kan føre til at barnet ikke orker så mye morsmelk, og dermed ikke får i seg nok næringsstoffer. Fiberrik mat er bra for fordøyelsen, men dersom man får i seg for lite væske kan det føre til forstoppelse, dette gjelder både barn og voksne.

Maltekstrakt kjøpt på Apotek kan også eventuelt prøves. Dette kan man blande med morsmelken. Dersom forstoppelsen vedvarer anbefaler jeg deg å ta kontakt med fastlege eller helsestasjon, som eventuelt kan gi råd om avføringsmidler. Men som oftest går dette over av seg selv :happy:

Lykke til!
 
Back
Topp