Ikke for mye vann som gravid?!

Iddi10

Flørter med forumet
Påskeliljene 2022 ❤️
Hei,
jeg satt og googlet litt og kom over en studie Aftenposten kunne vise til om at gravide ikke bør drikke mer enn en halv liter vann daglig- da saltinnholdet i kroppen kan utvannes. Høres dette riktig ut? Jeg ble litt bekymret da jeg selv drikker nærmere tre liter vann daglig.

hjelp!

Hei,
jeg satt og googlet litt og kom over en studie Aftenposten kunne vise til om at gravide ikke bør drikke mer enn en halv liter vann daglig- da saltinnholdet i kroppen kan utvannes. Høres dette riktig ut? Jeg ble litt bekymret da jeg selv drikker nærmere tre liter vann daglig.

hjelp!

Waaat? Eg drikker også vm i vann! Aldri hørt om:bookworm: Høres veldig rart ut.

Håper ikke det. Jeg trenger minst 2 l vann hver dag.

en halv liter vann virker veldig lite, jeg hadde blitt ganske uttørket og fått hodepine

Håper ikke det. Jeg trenger minst 2 l vann hver dag.

en halv liter vann virker veldig lite, jeg hadde blitt ganske uttørket og fått hodepine

Enig! For lite vann her i gården er synonymt med vondt i hodet

Google er farlig. Jordmor eller lege vil fortelle om det er aktuelt. Det er farlig å bli dehydrert også.

Artikkelen du sikter til, er fra 2011. Der har de bare tatt en lett undersøkelse, at "åja, de som er kvalme har drukket mer vann enn dem som ikke er kvalme - derfor må vannet gjøre damene kvalme". De hadde ikke foretatt noe skikkelig studie. Det står jo "foreløpig er det bare teorier" og "ikke gir grunnlag for anbefalinger".

(Det KAN jo tenkes at dem som er kvalme, drikker mer vann fordi de er kvalme. Ikke at de blir kvalme fordi de drikker vann...).

Drikker du for lite, blir du mer hoven (jeg blir i alle fall det), får vondt i hodet og blir slapp og svimmel. Det er heller ikke spesielt gøy.
Lommelegen mener at gravide burde drikke 2,3l vann/væske dagen, minst. Altså, 3dl mer enn ikkegravide kvinner.

Fortsett å drikk vann, du. "Worst case" i artikkelen fra Aftenposten, var at du ble kvalm. :P

Må ikke stole på alt som står på google:-). Det anbefales jo f.eks å drikke mer vann ved hovne ben/fingre osv. Skulle du ha ett for stort vanninntak ifht saltmengde i kroppen ville jeg nok heller tatt en ssmtsle med lege eller jordmor. Og i varmen og finværet som har vært flere steder i Norge i sommer er det nok lurt å drikke mer vann enn 0.5 l slik du slipper hovne føtter, hodepine og dehydrering:-)

Hei,

hjelp!
Jordmoren min sa minst 3L om dagen

Artikkelen du sikter til, er fra 2011. Der har de bare tatt en lett undersøkelse, at "åja, de som er kvalme har drukket mer vann enn dem som ikke er kvalme - derfor må vannet gjøre damene kvalme". De hadde ikke foretatt noe skikkelig studie. Det står jo "foreløpig er det bare teorier" og "ikke gir grunnlag for anbefalinger".

(Det KAN jo tenkes at dem som er kvalme, drikker mer vann fordi de er kvalme. Ikke at de blir kvalme fordi de drikker vann...).

Drikker du for lite, blir du mer hoven (jeg blir i alle fall det), får vondt i hodet og blir slapp og svimmel. Det er heller ikke spesielt gøy.
Lommelegen mener at gravide burde drikke 2,3l vann/væske dagen, minst. Altså, 3dl mer enn ikkegravide kvinner.

Fortsett å drikk vann, du. "Worst case" i artikkelen fra Aftenposten, var at du ble kvalm. :p
Jeg tror jeg fikk i meg rundt 0,5l på det verste og den urinprøva vil man ikke se!!! Dehydrering er jo risikosport bigtime!

Er vel en grunn til at helsepersonell hele veien har sagt «væske er viktigst!»

Jeg tror jeg fikk i meg rundt 0,5l på det verste og den urinprøva vil man ikke se!!! Dehydrering er jo risikosport bigtime!

Er vel en grunn til at helsepersonell hele veien har sagt «væske er viktigst!»

Jupp. Å skremme gravide til å drikke max 0,5l pr dag, høres farlig ut, egentlig... Får man ikke i seg vann, så trives ikke kroppen spesielt bra.

Jupp. Å skremme gravide til å drikke max 0,5l pr dag, høres farlig ut, egentlig... Får man ikke i seg vann, så trives ikke kroppen spesielt bra.
Det er jo en grunn til at jeg fikk 15 liter væske på 5 dager intravenøst + litermål på litermål som måtte drikkes.
Kroppen trenger vann og væske for å fungere.
Ganske mye som skal være i funksjon som lever og nyrer.

Det er jo en grunn til at jeg fikk 15 liter væske på 5 dager intravenøst + litermål på litermål som måtte drikkes.
Kroppen trenger vann og væske for å fungere.
Ganske mye som skal være i funksjon som lever og nyrer.

Enig der.. verste er at artikkelen kommer øverst om man søker på vann + gravid eller gravid + væskeinntak (gjorde det her). Burde vært fjerna ><

Enig der.. verste er at artikkelen kommer øverst om man søker på vann + gravid eller gravid + væskeinntak (gjorde det her). Burde vært fjerna ><

Samme om man søke vaksine og diverse sjukdom eller syndrom.. Mykje skremmende som komme opp då.

Jeg fikk beskjed om å heller drikke 0,5 liter mer enn til vanlig.
Merket veldig godt i siste svangerskap at jeg fikk mye kynnere om jeg drakk for lite vann, i tillegg til at jeg ble veldig slapp og tung i hodet.

Snakk med jordmor/lege :)

Heh, jeg var til urolog i begynnelsen av andre trimester, og fikk beskjed om å drikke mindre vann :hilarious: Hadde drukket på meg natriummangel, blant annet. Mener å huske jeg skulle drikke en liter, halvannen? Ikke noe mer..

Back
Topp