Ikke enig i ul termin..

2jenterog1til?

Forelsket i forumet
Septemberlykke 2015
Jeg er ikke enig i ul terminen jeg fikk denne uka.. For det betyr at svømmerne til sambo har overlevd i rundt 11dager før befruktningen skjedde og det er vel ikke mulig?? (hadde sex 1 gang den måneden ) jeg skrev inn terminen 12.okt) på babyverdens kalkulator og den regner ut når befruktningen da skal ha skjedd; 18. Januar og vi hadde sex den 7. Januar.. Eller tenker jeg feil nå? Vet det er noen som mener egget kan gå i dvale men det har jeg spurt noen på sykehuset om og de mente det ikke var mulig..

Ikke så lenge nei...

Og det er ikke det at terminen er så viktig, babyen kommer når den vil selv.. Det er jo bare det med overtid som jeg blir bekymret over.. Er terminen feil med 5-7dager så blir det litt.. Flere som ikke blir enig med ulterminen?

Hei:) Jeg har akkurat samme erfaring som deg, det er snakk om 11 overlevelses dager på svømmerne her også... Jeg er ikke enig med ultralyd jeg eller pga jeg vet når vi hadde sex, og det er ikke fysisk mulig at de overlever så lenge... Jordmor som jeg går til er også enig at jeg er i allefall en uke lengre på vei enn ultralyd tilsier, men at de på sykehuset er vanskelig å få rikket på....

Skjønner at jeg fort har vært gravid for lenge nå for jeg husker ikke hvor mange dager som er marginen, men svømmerne overlever jo en god stund inni der også kan det ta en stund før egget faktisk fester seg, så det er ikke bare svømmerne det kommer ann på.
Utrolig kjedelig når ul viser så stor forskjell med hva man vet har skjedd, spesielt hvis det blir snakk om overtid! Dessverre kan man ikke annet enn å ta imot datoen og passe på å si i fra når man eventuelt skal på kontroller på sykehuset slik jeg har skjønt det...

Hei. Med sist stemte det ikke i hele tatt,som deg. Enda til jeg var 100% sikker på når jeg hadde løsning. På UL går de etter målet på babyen inni der fikk jeg beskjed om, så når løsning/siste mens var har lenger ikke noe å bety. Ganske rart, men.....

Jeg vil bare si at dere må krangle litt på den, ihvertfall om dere er 100% sikkre... her var det kun 3 dager forskjell men de dagene avgjorde liv og død da jeg ble innlagt i uke 22 sist... heldigvis tok de hensyn til det når ungen kom og legen sa til meg etterpå at min termin stemte.. 

Jeg også stusset veldig på det.. hun målte og styra og før hun, eller dataen da, regnet ut gjennomsnittet var det alt fra 17+4 til 18+6    Jeg er ganske sikker på syklus og befruktning.. Ikke at det utgjør så mange dager, men den lille i magen kan jo evt. være litt mindre enn "normale" mål da..  Nei, jeg stoler på min intuisjon jeg. Og forresten så kommen h*n når h*n er klar :)   

Min termin var 25.9, mens på ul ble den 2.10.. Jeg bruker ikke prevensjon, og har stålkontroll på syklusen min (er et must da man ikke beskytter seg ;) Men jordmor/gynekolog står hardt på; egget går i dvale, svømmerne er trege, og da er det lite jeg får gjort... Men jeg vil uansett være skikkelig masete på sykehus/jordmor, hvis jeg nærmer meg 1 uker over UL termin. Uansett, så blir jeg sjekket litt nærmere på UL pga spriket på terminene....

Når jeg var på forrige ul fikk jeg beskjed om at jeg var 1 dag mindre på vei enn beregnet, men uldama ga meg en termin som var 3 dager senere enn beregnet på terminkalkulatoren her. Altså 2dager lenger svangerskap enn beregnet hos legen osv. Hun sa at det var den beregningen som oftest stemte med når man faktisk fødte.
Litt trøtt her jeg sitter, men håper det var forstålig.

Ikke så mye til hjelp, men 9 dager er bedre enn 11...

Når jeg var på forrige ul fikk jeg beskjed om at jeg var 1 dag mindre på vei enn beregnet, men uldama ga meg en termin som var 3 dager senere enn beregnet på terminkalkulatoren her. Altså 2dager lenger svangerskap enn beregnet hos legen osv. Hun sa at det var den beregningen som oftest stemte med når man faktisk fødte.

Sædcellene kan overleve opptill en uke før befruktning. men 11 dager er jo mye. Ville stolt på magefølelsen, og snakke med legen din om du evt. går overtid. Som oftest kommer babyen uansett av seg når han eller hun er klar. Et alternativ er å gå på privat ul. der får man evt. ny termin dato.

Selv er jeg også usikker i forhold UL termin, pga, den er en god del senere enn beregnet. 8.Juni ble 19.Juni. Og samboer var skadet i bilulykke "mens" befruktningen skal ha skjedd, i tillegg pga. ny termin testet jeg positivt i uke 3(babyens uke 1) istedenfor uke 5(babyens uke 3) brukte clearblue som viser hvor mange uker fosteret er, og den viste 3+.  Så jeg føler meg ikke helt sikker på at datoen er rett.. Men etter flere UL, har jeg fått samme termin flere ganger.
Man blir så hyppig fulgt opp med kontroller, og mål, så føler meg sikker på at jeg blir tatt på alvor dersom jeg evt skulle gått på overtid, slik at jeg blir satt i gang før det er gått ytterligere uke..

Det vel kansje litt som når de kommer ut. noen vokser fortere an andre.
Kjenner flere som ikke får det til å stemme helt.
Men hvis fosteret vokser litt fortere enn gjennomsnittet, men er det så farlig da?

Så vidt jeg forsto på JM da jeg spurte om dette, så er det litt sånn pga fostrene vokser litt forskjellig. Hun sa jeg skulle ikke tenke så mye på det.
Hvis jeg er 100% sikker på når befruktelsen skjedde så MÅ det være riktig.
(Er jo ikke akkurat jomfrufødsel hehe)

=)

forsaken skrev:

Bv regner svangerskapet til å være 40+2, men jm som tok ul på meg regnet 40+3, det kan forklare en av dagene...

Jeg må tilbake i august for en ny ul pga lavtliggende morkake.. Får høre da. Jeg får bare stå hardt på om jeg må gå overtid og kreve igangsetting eller lignende..

Jeg fikk sprik på 3 uker når jeg var på ul i uke 12, noe som absolutt ikke kan stemme mtp når unnfangelsen skal ha skjedd. Legen mente også at det ikke kunne stemme pga hvor høyt symfysemålet mitt var i uke 15 på kontroll (teller fremdeles etter menstermin) og han var enig med meg i at det virket som at mensterminen var mer rett. Så blir spennende å se hva de kommer frem til på ordinær ul om 2 uker, nå er jeg iallefall forberedt på å evnt bli satt litt tilbake. 

jeg har ikke vært på ul ennå men legen min tar kontakt med sykehuset dersom de er veldig uenige med min termin , det gjorde han forrige gang også :-) Mest med tanke på overtid :-)

Her ble jeg satt tilbake 11 dager på ordinær ul.
Har vært på 4 ul'er før den ordinære der terminen har blitt satt til mellom 14 og 19 oktober, men nå ble den satt til 25 oktober. Jeg vet at jeg ikke kan ha blitt gravid så seint, men vet også at både jeg og gutten min har veldig lite hode. Med han ble jeg satt tilbake 1 uke, selv om vi hadde vært på ultralyd både før el og 4 ganger før ordinær ul og hele tiden før det fått samme dato.

Med han gjorde vi ikke noe med det, for det var jo bare snakk om ei uke. Men denne ganga kommer jeg til å høre med legen om å få en til vurdering (noe gyn som tok ordinær sa jeg godt kunne gjøre), siden det faktisk er snakk om en hel overtid ekstra. Jeg vet jo at det er p.g.a lite hodet og ikke p.g.a senere befruktning, siden jeg har 4 ul'er fra tidligere i svangerskapet som bekrefter at dette. Vi var på ul i uke 7/8 og ville jo ikke kunnet sett hjertet om jeg var i begynnelsen av uke 5 som ordinær ul tilsier.

Du får høre med legen om du kan få en til vurdering, og da av en annen person.

Back
Topp