Ikke en gøy jordmor-kontroll

Moshi girl

Elsker forumet
Mailykke <3
Jeg har vist gått ned i vekt, kun noen få gram vel og merke, men SF målet mitt hadde i tillegg gått ned...BT og urin var fin som alltid...Jordmoren ringte på føden, så skulle komme på vekstkontroll på onsdag, siden jeg nett har vært inneliggende å tatt ultralyd osv, så mente de at jeg kunne vente til da...lettere sagt enn gjort

Flere i samme situasjon der SF målet har stoppet/blitt mindre?

Last edited:
Det var hos meg gått ned 2 cm forrige uke. Vekta har gått tilbake 2 kg. Men jm mente at ungen bare lå anderledes. Får ingen ekstra kontroll.

Ikke noe kjekt, men så bra du får oppfølging! Jeg har gått ned noen kilo nå og skal til legen til onsdag. Veldig spent på sf målet da. Legen skal vurdere om jeg skal legges inn, men kjenner ikke for å ligge å ruge på føden.

Det var hos meg gått ned 2 cm forrige uke. Vekta har gått tilbake 2 kg. Men jm mente at ungen bare lå anderledes. Får ingen ekstra kontroll.

Jeg går til samme jordmor ved hver kontroll, og hun kjente babyen lå på samme måten som den har gjort. Kjente over magen flere ganger. Er vanlig rutine for jordmødrene her å ringe på føden for å få kontroll viss en finner slike avvik som stagnert/tap av vekt og sf mål sa hun

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Ikke noe kjekt, men så bra du får oppfølging! Jeg har gått ned noen kilo nå og skal til legen til onsdag. Veldig spent på sf målet da. Legen skal vurdere om jeg skal legges inn, men kjenner ikke for å ligge å ruge på føden.

Nei, det kan jeg skriver under på at ikke er noe gøy! Håper du slipper det og får positivt nytt fra legen

Mitt symfysemål har også stagnert, sammen med vekten de siste ukene.
NB: ikke gått tilbake, men står på samme sted som sist.

Min jordmor sa at det ikke var unormalt, og at mange kunne stagnere litt mot slutten av svangerskapet uten at man trenger å sette på alle varsellampene.
Ang symfysemålet mitt mente hun at grunnen var at baby har sklidd ned mot bekken og festet seg.

Hun lyttet til hjertet og hørte masse liv,
Og jeg er i super bra form og kjenner masse liv daglig - har normale blodprøver og urin, samt 0 i ødem.

Så for min del var det ikke snakk om vekstkontroll eller ekstra oppfølging.

Men må si jeg synes det er veldig bra at jordmødre tar "avik" alvorlig og gir den nødvendige oppfølging som man mener det er behov for.

Selv tror at det er helt ufarlig at magen stagnerer litt mot slutten av svangerskapet, og at man ikke trenger å bekymre seg.

Hmm, da er det nok sikkert forskjellig praksis rundt om i landet...hun kjente godt etter, 2 ganger om forklaringen kunne vere at hodet hadde festet seg, men det hadde det ikke. Jeg er tredjegangsfødende så det er lite sannsynlig. Er ikke sånn kjempe bekymret i og med at på ultralyden for ca 1 uke siden, så var alt fint + at jeg kjenner rikelig med liv og alt det andre var fint :-)

jeg også har gått ned i vekt i det siste og SFmålene var mindre nå hos meg også,men legen sa det var normalt siden lille lå langt ned i bekkenet men hode er ikke festet her heller...er 2 gangs nå..
Jeg var på ul.forrige uke og lille var rundt 3 kg trodde de..

Jenta her var litt over gjennomsnittet med 2400 g for litt over 1 uke siden, så det er veldig beroligende :-) men sier ikke nei takk til en ekstra kikk :-D

Hmm, da er det nok sikkert forskjellig praksis rundt om i landet...hun kjente godt etter, 2 ganger om forklaringen kunne vere at hodet hadde festet seg, men det hadde det ikke. Jeg er tredjegangsfødende så det er lite sannsynlig. Er ikke sånn kjempe bekymret i og med at på ultralyden for ca 1 uke siden, så var alt fint + at jeg kjenner rikelig med liv og alt det andre var fint :)

Bedre med en sjekk for mye enn en for lite uansett tenker jeg.

Mest sansynlig er alt i skjønneste orden:)
De gjør jo bare jobben sin- og det er bra!

Da er tilvekstkontrollen utført og jenta vår har ikke vokse så mye siden jeg var innlagt. Hodet og lårbein var fint, men magen var liten. Det kunne ha den forklaringen om at det er to forskjellige leger som har målt. Skal til ny kontroll om 1 uke med fostervannmåling, navlesnor og ctg og ny tilvekst om 12-14 dager

Ja, så godt å høre at du får skikkelig oppfølging:)

Sent from my iPhone using BV Forum

Back
Topp