Ikke dåp/navnefest eller annen markering?

RoXXy

Betatt av forumet
Hva synes dere, er det rart å ikke ha dåp/navnefest/annen fest for babyen?
Skal dere ha eller ikke ha?

Vi skal ikke ha noen markering, og jeg må innrømme at jeg omtrent ikke har tenkt på det en gang :p

Det må være helt opptil en selv hva som føles naturlig :)
Vi hadde dåp om helga, fordi det er viktig for meg. Kommer fra en kristen familie og er tradisjon å døpe. Mest for tradisjon og at jeg synes det er koselig ikkr fordi jeg føler jeg må.

Vi skal ikke ha noen markering, og jeg må innrømme at jeg omtrent ikke har tenkt på det en gang :p
Verken broren eller kusinen min hadde noen markering for sine små. Lite reaksjoner på det. Vi skal ha navnefest for mini, mest fordi vi vil samle familien. Bor i Oslo og har mye familie på Vestlandet. Hadde alle bodd i nærheten hadde nok behovet for en samling vært mindre.

Vi skal heller ikke ha noen markering. Skjønner ikke helt hvorfor man skal ha det. Alle som vil får jo komme å hilse på, og det blir jo bare masse styr med planlegging, reising, overnatting for min familie som bor langt unna. Også planlegging av selve dåpen/navnefesten..
Nei, det styret orker ikke jeg iallefall [emoji14] (nå hørtes jeg vel litt negativ ut, men jeg styrer generelt unna å planlegge arrangementer da jeg blir lett stresset og grinete) :)
Men creds til alle som får til å planlegge!! Og det er jo veldig koselig når alle samles

Jeg vil helst ikke ha noe, ser ikke helt vitsen når man ikke er kristne og derfor vil døpe. Men samboeren vil at vi skal ha navnefest. Så vi får se da, om han ordner det eller ikke :p

Vi hadde ingenting, verken til storesøster eller lillebror. Mange jeg vet om som ikke har noe, men flertallet på min alder har dåp.

Vi har hatt dåp, men reagerer ikke om andre ikke har noen ting [emoji846] Hver enkelt sitt valg [emoji4]

Vi skal ikke ha noe. Hadde ikke med storebror heller. Giftet oss humanetisk, men ser ikke behovet for navnefest. Venter til ettårsdagen.

Vi har ikke hatt noe for noen av våre.. synes 1 årsdagen er kjekkere/viktigere. Den får jo barnet med seg :P Det har blitt sånn dels fordi jeg har null ork med baby, koster masse penger og familien er et slit å samle..

Har man en familie hvor det føles naturlig å samles for å feire og man kan få litt hjelp så kjør på. Men ville ikke hatt det hvis det bare var for å oppfylle en eller annen forventning.

Her blir det heller ingenting.
Jeg er ikke personlig kristen, derfor er ikke kirken et naturlig valg. Og jeg er heller ikke fan av humanetisk forbund, og ønsker ikke støtte de heller.

Så istedenfor så blir det en drabla fin 1 års bursdag, med masse stas på lillegull også ønsker jeg meg de gavene som man kanskje ellers ville fått i en dåp. Blir med familie og et par av mine nærmeste venner (med barn)
I tillegg har jeg kjøpt et fint barneservise (villmynt) og Georg Jensen moneyphant (sparebøsse) til han, så han har noen sånne ting som han også har fått som baby når han vokser opp.
Kanskje litt materialistisk, men jeg syntes det er hyggelig med disse tingene fra jeg var liten :)

Vi hadde ikke lyst å ha noenting i utgangspunktet. Men valgte å ha en liten velkomstfest/samling av familie da ingen av våre familier bor der vi bor :)

Vi har ikke hatt verken dåp eller navnefest. Vi er ikke kristne og vi har heller ikke noe forhold til humanistisk navnefest.
Et annet poeng er at hele samboerens slekt og familie bor i Afghanistan og Iran. De har ikke mulighet til å reise hit.
Jeg har relativt liten nær familie, kun foreldre og to søstre med partner.
Vi bor rett i nærheten av hverandre, så vi ser hverandre hver uke omtrent. Vi så derfor ikke noe poeng i å ha velkomstfest heller, i og med at de har hilst på lillegutt mange mange ganger allerede.
Vi kunne selvfølgelig invitert hele slekten med mine tanter, onkler og søskenbarn, men det hadde igjen blitt forferdelig mange når pappa har 5 søsken, og mamma 4.
Så vi kommer nok heller til å feire bursdagene hans fremover og invitere de vi føler har fått et forhold til oss og barnet (både av familie og venner), og intvitere alle fordi vi må, slik vi nesten føler vi hadde gjort hvis vi skulle hatt en seremoni nå.

Vi skal ha en markering med kun familien etter vi har flyttet.

Vi hadde verken dåp eller navnefest. Min familie med kristen barnetro, reagerte litt på at vi ikke ville døpe barna våre, men forsto at vi ønsker å selv gi dem valget :)

Back
Topp