ikke bo m bf

Annicken

Forumet er livet
visst jeg ikke bor sammen med bf, men vi er kjærester, får man noe ekstra støtte da ??? =)

ja mener du skal få støtte som "alenemor" da.. Så lenge dere ikke bor sammen så må ikke han forsørge deg liksom.. Du får iallefall noe som heter overgangsstønad og dobbel barnetrygd.. Overgangsstønaden ligger vel på en ca 10000.. er ikke helt sikker på dette men.. tror du kan søke om bostøtte også [:)]

gjør man virkelig det ? så flott da, visst situasjonen vår blir sånn en stund da.. er jo ikke lett å klare seg alene liksom. for en blir jo forsåvidt alene - og jeg har ingen inntekt

ja er ganske så sikker på det.. han skal ikke ha noe forsørger rett over deg så lenge dere ikke bor sammen.. tror til og med det er en regel som sier at du/han kan overnatte hos hverandre 2 ganger i uka :)
Mye rart.. hehe... Men da skal du jo egentlig ha bidrag av han da, men da tror jeg du kan si til trygdekontoret at dere ordner det privat så slepper dere papirer og sånn :)
Har tenkt på det vi og, planen er å flytte sammen, bor ikke sammen nå da. Men har ikke tjent meg opp noe rett på fødselspenger.. er student.. Men håper på å få fødselsstipend, da ordner det seg :)

du er ikke aleneforsørger når du er kjæreste med barnefaren. Er dere sammen får du ikke noe støtte

Til meg sa de at så lenge jeg hadde henne mer enn 60%, og ikke var samboere og hadde felles økonomi ble det sett på som aleneforsørger.. Men nå funket det ikke med barnefaren så ble jo alene.. Men nå venter jeg mitt andre med den jeg alltid har vært med, men kommer ikke til å bo sammen, men man får alltids hjelp til å skulle fungere :)

Så lenge dere ikke bor sammen, og ikke har gjort det de siste 10 mnd før barnet fødes, kan du søke om OS så sant du ikke har annen inntekt. Har ikke hørt noe om at et kjæresteforhold til BF utelukker OS, men jeg hadde bare utelatt den infoen for å være sikker.

Du får dobbel barnetrygd (1940-) , småbarnstillegg (660,-) barnebidrag fra pappaen (smartest å ordne dette mellom dere, ikke la det offentlige bestemme størrelsen da det vil koste dere rundt 1600,- i gebyrer).

Videre kan du søke om bostøtte, og ev. utdanningsstipend.

det står i søknadspapirene at " Omfattende samvær med den andre av barnets/barnas foreldre kan også betraktes som samvær" og "utstrakt samvær mellom barnet/barna og den andre av foreldrene,slik at samværet vesentlig overstiger  vanlig samværsrett etter barneloven, kan også medføre at du ikke anses for å være alene om omsorgen for barnet/barna

dette er ivertfall det som står i søknadspairene for OS, og jeg tolker det slik at er du kjæreste med BF så får du ikke støtte....
Du kan jo også høre inne på aleneforsørger debatten.
Jeg har har fått beskjed av NAV at er man kjæreste med BF så er man ikke aleneforsørger

Har du fått den beskjeden fra NAV, så stemmer det nok. :-(

Så som sagt tidligere, tror jeg hadde unnlatt å fortelle dem akkurat den biten. :-)
Og for all del, sørg for å ha separat økonomi.

du kan være sammen med BF, men dere må ikke bo sammen, du har da krav på OS som er pr.dg 9333 i mnd du har da også krav på DB BT som tilsvarer 1940 kr mnd, i tillegg har du krav på småb. tillegg på 660 i mnd,du kan også søke bostøtte via husbanken som tilsvarer ca 1/2 part av husleie.

hilsen ei på NAV[;)]

Jeg bodde ikke sammen med BF under graviditeten, og ikke det første året snuppa levde da leiligheten hans ikke var ferdig. Forklarte NAV situasjonen, at vi var sammen at han kom til å være hos oss i perioder som langfri helg, ferier osv, og jeg fikk OS, småbarnstillegg osv..

var hos nav her for bare ett par dager siden og de sa at om man var sammen med barnefar så har man ikke rett på disse stønadene. kun i spesielle tilfeller (som at far er i militæret eller bor laaaangt borte) kunne man få disse. man kunne ikke være sammen med den andre foreldern mer enn 39prosent av tiden...var man det så mistet man retten. så det er ikke riktig som noen sier at du har rett på stønad..ivertfall ikke OS

Men da holder det å sørge for at man ikke tilbringer mer enn 38% av tiden sammen?
Prøver ikke å være flåsete, altså, men det ser jo ut til at de setter en grense her et sted hvor det går fra å være "kjæreste" til "medforsørger m.m.".

ja,ei grense må de vell sette en plass...38 prosent er ikke så mye heller da.. og man har jo ikke lov å overnatte...kjipe regler men... her har jeg valgt å ikke søke på OS og heller ha mulighet til å være mer med barnefaren...blir noe trangt økonomisk men vil heller se om det kansje funker med bf..

Hei!

Så lenge dere ikke bor sammen så er det vel ingen som trenger å vite om dere er kjærester eller ikke? Jeg mener, det er jo viktig at dere har et godt vennskap med tanke på barnet, så at dere tilbringer tid sammen trenger ikke å bety at dere er sammen, om noen skulle observere dere..
Ja, jeg vet dette ikke er helt lov, men dette landet er så rikt, og om dere ikke bor sammen, så har vi råd til at du skal få penger så du og barnet ditt har det fint. [;)]
Det er jo bla dette skattepengene vi betaler staten skal gå til[:)] 

man kan ikke ha omfattende samvær med den andre foreldren selv om man er sammen eller ikke, står jo i søknadspapirene ang os

har du mye samvær med bf så må du oxo skrive opp alt dere er sammen..går det over så å så mye så mister du os, og må eventuellt tilbakebetale..er tungvint i den lange lengden.
men, trådstarter og dere andre som vurderer å ikke bo sammen med bf....hvorfor?er det ikke viktigere at barn og far kan være sammen enn at dere skal få disse stønadene?

lever man under fattigdomsgrensen så får man hjelp hos sosialkontoret....jeg har selv sjekket ut alt dette nylig og det jeg skriver er det NAV sa til meg.... det måtte være helt spesielle grunner til at bf ikke kunne bo sammen med meg hvis jeg skulle ha OS..og så har du dette med hvor mye man er sammen.

de har jo faktisk noe med hvor mye samvær man har da det til og med står i søknadspapirene til OS at omfattende samvær kan ses som samliv(noe ala det,har ikke papirene forran meg) og angående hjelp av sosialkontoret,det er vell bare rett og rimelig at man først må bruke av sparekontier først?har du faktisk penger stående der og trenger penger,så må man som vanlige folk bruke av de først. det skal heller ikke enormt mye til for å få hjelp der,har man mindre enn livsoppholdgrunnlaget så får du hjelp der bare du lever papirer på det.

ORIGINAL: saresa

lever man under fattigdomsgrensen så får man hjelp hos sosialkontoret....jeg har selv sjekket ut alt dette nylig og det jeg skriver er det NAV sa til meg.... det måtte være helt spesielle grunner til at bf ikke kunne bo sammen med meg hvis jeg skulle ha OS..og så har du dette med hvor mye man er sammen.

men om man eier en bil kan man da ikke på på sosialen ???? selv om den står i sambo sitt navn og ikke mitt....???
 - dessuten såmin situasjon var dersom jeg skulle flytte ett åpr bort sammen m min lille for å gå på skole... men nå skal jeg ikke d =)

Back
Topp