Ikke avviklet ferie i år

Mininummer2

Betatt av forumet
Er det flere som meg som ikke har avviklet noe ferie i år?

Planen var å ha tre uker i sommer for å så spare to uker til å utvide permisjonen med. Ble 100% sykemeldt noen uker før sommerferien og har vært sykemeldt siden. Snakket med sjefen om hvor mye jeg kunne overføre til neste år, men han sa jeg måtte finne utav det selv... Står på nettet at man har krav på ferie tilbake men at det må avtales med arbeidsgiver :banghead: noen som har erfaringer?
 
Merkelig svar å få fra din arbeidsgiver, da. Høres nesten ut som at h*n skyver ansvaret over på deg. :confused:

Jeg har vært sykemeldt siden februar, men har likevel allerede avviklet 4 uker ferie som normalt mens jeg har vært sykemeldt. Tror jeg kom fram til at jeg ville tape ferieuker, og uansett så ønsker ikke arbeidsgiveren min at man overfører ferie til påfølgende år. Gadd rett og slett ikke å krangle på det. Så ..

Men både du og arbeidsgiver har jo plikt til å sørge for at lovbestemt ferie blir avviklet i løpet av dette året, eller eventuelt inngå skriftlig avtale om å utsette ferie til neste år. Mener det er snakk om at man kan få overført 2 uker, altså 12 virkedager.

Eventuelt så kan du jo også utsette permisjonen din hvor du tar ut ferie da. Det skal jeg gjøre. Jeg skal ha en uke ferie etter mødrekvoten, før jeg tar ut hele felleskvoten vår. Det er jo også en mulighet. :)
 
Hvis du står i fare for å miste ferie, så ville jeg gjort som Lykketroll sier, å ta ferien nå på slutten av 2020 etter de seks ukene med permisjon du må ta.

Ellers, om du jobber i en større organisasjon, så ville jeg snakket med HR. Hos oss er det sånn at du maks kan _søke_ om å overføre 14 feriedager, men alle uavviklede dager blir uansett overført. Evt kan du høre om å få det som lønn (det tipper jeg sjefen din absolutt ikke vil ;) )
 
Jeg har hatt 7 feriedager av 25 i år og de resterende 18 dagene tar jeg i permisjonen i nov/des:)
 
Er det flere som meg som ikke har avviklet noe ferie i år?

Planen var å ha tre uker i sommer for å så spare to uker til å utvide permisjonen med. Ble 100% sykemeldt noen uker før sommerferien og har vært sykemeldt siden. Snakket med sjefen om hvor mye jeg kunne overføre til neste år, men han sa jeg måtte finne utav det selv... Står på nettet at man har krav på ferie tilbake men at det må avtales med arbeidsgiver :banghead: noen som har erfaringer?
De kan du overføre til neste år. Jeg tar ut ferien som en forlengelse av permisjonen.
 
Jeg har 4uker ferie igjen fra i år. Har avtalt med min arbeidsgiver at jeg tar de rett etter at min permisjon er slutt i juni neste år. Selv om de ønsket å vite når jeg skulle ta de 5ukene for neste år også nå men der satte jeg ned foten. :hilarious: For det kunne jeg virkelig ikke svare på nå, siden jeg ikke har hatt åretsferie enda. Men nå går jeg ut i permisjon midt i det som skulle være min ferie, men pga jeg ikke får jobbe mer fikk jeg den overført.
 
Uff, jeg har det på samme måten, men gjorde Lykketroll. Det er fordi det ble for mye mas med overføring av ferien og sjefen anta ikke hvordan det skulle gjøres... Så istedenfor å tape de ukene, valgte jeg å ta ut ferien. Kan også si det at sjefer skal kunne dette da dette er en del av kursingen deres. Frustrende at de ikke kan det.
 
Er det flere som meg som ikke har avviklet noe ferie i år?

Planen var å ha tre uker i sommer for å så spare to uker til å utvide permisjonen med. Ble 100% sykemeldt noen uker før sommerferien og har vært sykemeldt siden. Snakket med sjefen om hvor mye jeg kunne overføre til neste år, men han sa jeg måtte finne utav det selv... Står på nettet at man har krav på ferie tilbake men at det må avtales med arbeidsgiver :banghead: noen som har erfaringer?
Må bare understreke at du IKKE kan miste ferien dersom årsaken til at du ikke har fått tatt den ut er grunnet sykmelding. Du har lovfestet rett til å kunne overføre denne. Det står tydelig i ferieloven § 9.
 
Du har rett på å overføre alt av feriedager du har igjen til neste år så lenge du har vært 100% sykemld. Har ikke hatt ferie jeg heller, men jeg tar en del av den i nov/des. Fordeler litt slik at jeg slipper å ta alt på en gang.
 
Sniker fra november.
Har 4 uker ferie jeg ikke har tatt ut i år pga svangerskapspenger. Jobber i kommunen og fikk beskjed om at de automatisk flyttes til neste år. Så da har jeg 9 uker ferie å putte på etter permisjonen. :)
 
Back
Topp