Ikke amme eller pumpe

Bruker59ce

Flørter med forumet
Hei. Jeg bare lurer på hva man gjør hvis man ikke ammer eller pumper seg, begynner barnet med erstatning med en gang og i så fall hvilken?
Driv å vurderer det. Med den første ammet jeg ikke fordi han nektet å ta brystet så da ble det pumping i 3 mnd før jeg begynte med erstatning. Nå har jeg prøvd å ammet og fått hjelp til å legge henne til og hun har sugd greit. Men jeg har bare fått vondt hver gang og sitter med smerter når ho suger. Men etter at vi kom hjem har jeg fått masse melk så puppene har blitt harde med tette kanaler. Så jeg har måttet begynne å pumpe meg og tilvenne henne på flaske fordi hun vil ikke suge når puppene er slik. Men merker at det blir veldig tungvindt og mye å gjøre de dagene sønnen min også er hjemme.



Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app
 
Hei!

Gratulerer så mye med den lille :)
Ikke bra å ha det sånn som du har det nå. Jeg er litt usikker på om du helst vil ha råd om hvordan du slutter å amme nå eller hjelp til å komme over de problemene du har nå. Jeg begynner med råd i forhold til problemene så skriver du bare her hvis du heller vil ha råd til å slutte. Jeg hjelper gjerne med det også altså men jeg forstår hva som er problemet hos dere og dette pleier å gå seg til.
Hvor gammel er babyen din?

Nå som du har sånn brystspreng vil jeg anbefale deg å forsøke å legge henne til brystet etter at du har brukt det vi kaller for Cottermans grep: http://ammehjelpen.no/artikkel/70/Brystspreng-oppmykning-Cottermans-grep

Legg så barnet til i denne ammestillingen: http://ammehjelpen.no/artikkel/178/Naturlig-amming-Biological-nurturing
Det vil si at du bare legger deg bakover og finner en god stilling og legger barnet på magen oppå enten magen eller brystet ditt, gjør dette en god stund før du forventer at hun vil spise slik at hun ikke er veldig sulten når dere begynner (da er de litt mer tålmodige).

Det er viktig å hjelpe henne til å få et best mulig tak på brystet slik at brystknoppen kommer lang bak i munnen, hvis ikke melker hun brystet dårligere, får i seg mindre melk og du får lettere tette melkeganger.

Hvor i landet bor du? Dersom det er ammehjelpere i nærheten så hadde det nok vært bra om du hadde truffet en som kunne hjulpet deg med å få barnet til å ta bedre tak. Har noen sjekket barnet ditt for kort tungebånd?

Siden du har et eldre barn og å ta deg av så vil det aller enkleste være å bare få ammingen til å fungere, for når det fungerer så er det absolutt mye enklere enn å gi av flaske- men når det ikke fungerer så er det ikke noe særlig.. Så gi meg endelig beskjed om det ikke var dette svaret du ville ha- for jeg gir gjerne råd om ammeslutt også :)

Med vennlig hilsen
Ammehjelper Ingebjørg
 
Takk for svar:) fikk svar på d jeg lurte på, men tar gjerne i mot råd om ammeslutt også så får jeg prøve, se og tenke litt på hva jeg gjør:)

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app
 
Kan jeg få råd om ammeslutt?
Har prøvd forskjellig ting nå og det bare tetter seg og jeg får vonde og hardr bryster. Jeg klarer ikke å ligge på siden i senga en gang fordi dem er så vonde og jeg orker ikke å ha det slik. Det gjør vondt når jeg ammer og ho sliter veldig med å ta brystet.

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app
 
Hei!

Jeg har svart deg i den andre tråden din om dette med produksjonsregulering som egentlig anbefales etter 2 ukers alder men jeg tenker at når det er så vondt som du har det nå så kan du gjerne gjennomføre det allerede nå og se om det blir bedre da. Det vil uansett være en god start når du skal avslutte ammingen. Det er flere metoder for å slutte, det går i hovedsak ut på to varianter: Slutte brått eller slutte langsomt. Hvis du slutter brått så vil det medføre kraftig melkespreng og en del ubehag. Slutter du langsomt så vil det være mer behagelig for deg ved at du ikke vil plages med så mye melkespreng. Jeg vil anbefale å forsøke det som heter intervallamming http://ammehjelpen.no/artikkel/69/brystspreng-mye-melk-og-overproduksjon og så trappe gradvis ned etter det. Du kan ta smertestillende, ta kontakt med barselavd og hør hva de bruker der, eller spør jordmor/fastlege hva de anbefaler i slike tilfeller.

Det er og mulig å få medikamenter for å avslutte ammingen, det er aldri førstevalg fordi de har mye bivirkninger og at man da ikke kan amme på 3 uker etterpå hVIS man skulle ombestemme seg..

Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med en ammehjelper på telefon for å få personlig oppfølging og veiledning mens du avslutter ammingen, det er godt å ha en fast person å forholde seg til i en slik situasjon.
 
Tusen takk for svar. Jeg tror jeg skal prøve intervallamming, men set at det står at man skal vente hvis man har brystbetennelse.

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app
 
Back
Topp