Ikke akkurat matglad :/

snartbollemage

Flørter med forumet
Føler jeg ikke vet helt hva jeg skal gjøre iblant. Snuppa mi er ikke noe glad i mat..
Hun har aldri vært noe glad i grøt. Noen ganger liker hun middag,andre ikke. Frukt og yoghurt er hun VELDIG glad i. Men ikke akkurat noe å leve på alene. MME er det samme som middag, noen ganger namnam og andre ganger helt uaktuelt..
Prøvde en bitteliten bit med brødskive dynket i syltetøy i går (bare siden hun er så utrolig lite glad i den grøten) - og det ente med at hun nesten ble kvalt :/ Så det blir nok evigheter før vi prøver det igjen!

Forje gang vi veide og målte lengde hadde hun lengden til en 8,5 månders baby og vekta til en 5 månders baby =/ (sånn gjennomsnittlig altså).. Så føler virkelig for å få i henne skikkelig mat hver dag.. huff...

Noen andre barn som er slik? Tips?

Ammer du?
Hvordan ligger hun an i forhold til vekstkurven sin?

Det er ikke farlig med småspiste, småvokste barn, men frustrerende, det kan det være!

Her passer vi på at det (lille) hun spiser er sunt, næringsrikt og riktig sammensatt. Det er viktig å unngå å falle i prim-syltetøy-og-saft-fella - selv om de kanskje spiser mer, får de ikke i seg mer av det de virkelig trenger, som i hovedsak er proteiner og riktig fett.

Vi har en dæsj olje i all mat vi serverer (kan også has i yoghurt og fruktmos, f.eks) Oljen gjør at maten får litt mer næring, den smører tarmen, og riktig fett er kjempeviktig for hjerneutviklingen.

Unger MÅ ikke spise grøt, det er helt greit med grønnsaksmos, middag og frukt dagen lang. Andre land har ingen grøttradisjoner overhodet, og det vokser opp sterke, flotte unger der også [;)] Siden hun liker frukt, kan du blande i frukt i grøten? Type mye frukt? Vi bruker gjerne en halv sånn 100 g fruktmos til en porsjon grøt, da smaker det mest frukt, men blir litt mer mettende og næringsrikt. Og en dæsj olje i, selvfølgelig.

Ellers er det ikke så mye annet enn å tilby sunn, variert mat, og la barnet styre mengder. Tenk som så: Du bestemmer HVA som serveres, barnet bestemmer hvor mye. Håper det løsner for dere snart! Her tror jeg vi er over ei kneik nå, det går i alle fall MYE bedre enn for bare noen uker siden. Hold ut!

ORIGINAL: EllaBellaBøllefrø

Ammer du?
Hvordan ligger hun an i forhold til vekstkurven sin?

Det er ikke farlig med småspiste, småvokste barn, men frustrerende, det kan det være!

Her passer vi på at det (lille) hun spiser er sunt, næringsrikt og riktig sammensatt. Det er viktig å unngå å falle i prim-syltetøy-og-saft-fella - selv om de kanskje spiser mer, får de ikke i seg mer av det de virkelig trenger, som i hovedsak er proteiner og riktig fett.

Vi har en dæsj olje i all mat vi serverer (kan også has i yoghurt og fruktmos, f.eks) Oljen gjør at maten får litt mer næring, den smører tarmen, og riktig fett er kjempeviktig for hjerneutviklingen.

Unger MÅ ikke spise grøt, det er helt greit med grønnsaksmos, middag og frukt dagen lang. Andre land har ingen grøttradisjoner overhodet, og det vokser opp sterke, flotte unger der også [;)] Siden hun liker frukt, kan du blande i frukt i grøten? Type mye frukt? Vi bruker gjerne en halv sånn 100 g fruktmos til en porsjon grøt, da smaker det mest frukt, men blir litt mer mettende og næringsrikt. Og en dæsj olje i, selvfølgelig.

Ellers er det ikke så mye annet enn å tilby sunn, variert mat, og la barnet styre mengder. Tenk som så: Du bestemmer HVA som serveres, barnet bestemmer hvor mye. Håper det løsner for dere snart! Her tror jeg vi er over ei kneik nå, det går i alle fall MYE bedre enn for bare noen uker siden. Hold ut!

Kan ikke annet enn å signerer denne. Har selv ei snuppe som er på gjennomsnitt i lengde, men langt under på vekt. Har vært frustrert,stresset og beskymret mange ganger. Nå har jeg bare slått meg til ro med at jenta mi er ei lettvekter, og sånn er det bare.
Melissa var heller ikke glad i mat i starten, gikk ca nesten 2mnd før det begynte å løsne. Nå spiser hun grøt,frukt,middag som bare det.

Høres ut som snuppa di å snuppa mi e ganske lik.. Bortsett fra at mi ikke like frukt heller. Går ned litt av Hipp sin fruktpure me jordbær, blåbær å banan, men alt anna e bære å glæm..
Av middagsglass kan d gå ned av Hipp sin pasta penne me squach (føle ikke d ble rætt skreve..), men d e bære nån få daga..[8D]
Mme e ikke godt! Men fikk ned 20 ml av Småfolk sin ein dag her, å d uten å brekk sæ å d e framskritt [:D]

Du får prøv d me yoghurten [;)]

om ho liker frukt prøv å gi en skje grøt ei skje frukt osv osv.. det må jeg gjøre her i det siste for han vil IKKE spise grøt alene!!! men når jeg gjør det slik så syns han det er greit og da spiser han litt over en halv posjon til frokost og kveld. for når jeg gjør slik så vet han ikke om det er frukt eller grøt og da gaper han vel i håp at det er frukt[:D][:D]
skal ikke være greit dette med mat å greier...

når det gjelder skive så får han litt til lunsj og det synes han det er stas. men jeg er også liv redd for at han skal kveles. men så leste jeg her inne at det var ei som la biten på gommene/tennene. og når jeg gjør det slik så går det kjempe fint. vi begynte med pitte pitte småbiter og nå driver vi å øker litt hver dag..

håper at det ordner seg og at ho vil ha mere mat etter hvert :)

Takk for fine svar alle sammen!

Jeg ammer ikke lengre nei. Da jeg ammet la hun nesten ikke på seg i det hele tatt. Så vi måtte fort gå over til mme og babymat. Ved 4 månder var det vell helt slutt på alt som het pupp..

Ta det HELT med ro;) Kommer helt klart ikke å bli noe syltetøy/prim/saft osv som hersker her i huset;).. Eneste grunnen jeg dynka brødskivebiten i syltetøy var for å i det hele tatt se om hun fikk den ned.. og det gjorde hun jo ikke uansett.

Hvilket Olje bruker dere EllaBellaBøllefrø? Men er det ikke noe næringsstoffer i grøten di små burde ha da? Som ikke er i middagsmaten og frukten? Eller har jeg bare missforstått?

Funker sånn halvveis med frukt i grøten. Men om jeg gir en skje med frukt så en med grøt så funker det ikke akkurat lenge. Hun forstår fort at det kan komme en skje med grøt og blir sint..
Men får bare fortsette med frukt i grøten og håpe hun spiser litt da.. Hun drikker heldigvis velling på kvelden da:D

I forhold til sin egen vekstkurve er hun også for tynn for lengden sin.

Men er godt å få fine tips fra dere! Eller i det minste høre at det er flere barn som ikke er så matglade. Føler nesten at det er min skyld når alle snakker om hvor mye barna deres spiser,og at di blir helt gale bare foreldrene tar frem maten:/ Så kjempe godt å høre at man ikke er alene i situasjonen:) Håper alle våre søte små kaster i seg mat etterhvert da=)

Føler med deg! Har slitt med å få i Christian mat siden han ble født.
Signerer forøvrig det de andre har skrevet før meg mtp råd.

For å svare ang oljespørsmålet, så bruker vi Rapsolje (nesten smakfri, e-vitaminer). Vi har den i grøten og i middagen.
Er en kamp å få i lillegutt mat her også, vi lirker og lurer - hadde vi ikke gjort det hadde han gått ned i vekt. Han har ei fin vekt nå i forhold til lengden sin, men det har IKKE kommet gratis. Dessuten virker han å nyttegjør seg godt av den maten han får i seg, for han spiser under halvparten så mye som andre babyer - og det har han gjort hele tiden - men han har likevel ikke vært skrapa. Merkelig fenomen det der...
Uansett; han spiser ikke fulle porsjoner grøt, men han er oppi en halv porsjon - noe jeg er overlykkelig for. Her har vi funnet ut at den må være helt riktig temperatur og litt tykk - ellers spytter han den ut.
Fruktmos liker han, han kan faktisk spise et helt beger når han har "rette dagen". Men er ikke alle fruktbegere han liker.
Middag liker han kun mosen jeg lager (potet, brokkoli  og gulrøtter).
Mme drikker han ca 500 ml i døgnet av.

Sniker litt fra oktober09

Vil bare si at vi har det samme problemet her i hus! Slitsomt at en må legge opp dagene etter når og hvor mye småtten spiser [&:]

Her nekter ho fullstendig mme, vil kun ha pupp, og selv det vil ho ikkje ha så mye av... hadde puppenekt fra 1- 4 1/2 mnd.

Følger litt med her hos dere, bare sånn i tilfelle en av dere knekker "mat-koden" [;)]

Back
Topp