Ikea-kjøkken - Montering

Tanntrollet09

Forumet er livet
Vet at det er flere her som har Ikea-kjøkken, og regner med at noen må ha montert det selv.
Hvordan festet dere veggskapene til veggen? Hva brukte dere? Hvor mange feste punkter har dere?

Jeg festet ikke opp skapene selv.. men regner med vi bare fulgte monteringsanvisningen som fulgte med.. våre skap er bare skrudd fast til veggen i topp tror jeg.. to steder.. i de utskjærte hullene.. også er de jo skrudd fast til hverandre igjen..

EDIT: nå tenkte jeg på overskapene.. underskapene er festet oppå en medfølgende list, pluss ben, til veggen og til hverandre... også her fulgte vi bruksanvisningen..

sambo skrudde de opp på veggen med skruene som følgte med

ORIGINAL: Minnie87

sambo skrudde de opp på veggen med skruene som følgte med

Det følger ikke med skruer til å feste skapene i veggen!

Det er med monterinsgsanvisning med, og det er veldig enkelt.

Du bør ha en rett list, en vater og egnet skruer. Drill, borr.
Det er jo forskjellige skruver en har bruk for etter hvilken vegg en har. ( Mur, tre, gips....)

En fester først en list som er rett i den høyden skapene skal stå. Vatrer, slik at det blir helt beint. Så fester en denne listen. ( Denne listen skal bort etter skapene er festet.)

Så setter en skapene pålisten, finner den rette plasseringen og fester de med 2 skruver. (Som er egnet både for underlaget og tyngden.)

Så fester man neste og neste til veggen. Deretter skuves de sammen med spesialskruver som følger med. ( side mot side)

En må da borre litt i hvert hull, slik at det blir hull gjennom.  ( Husk å sjekke hvor hengslene til dørene skal være, slik at dere ikke bruker de hullene til sidefestingen, for da må dere skruve de ut igjen og sette de en annen plass etterpå... Har nemmelig gjort det en gang... surt med dette unødvendige ekstraarbeidet)

Når alle er festet skruves listen under skapene bort. Den var der bare for å få skapene beine, ikke til å støtte under.

Sånn fort forklart dette, men det står veldig greit i bruksanvisningen altså..

Husk vater!

Lykke til[:)]

Vi brukte 4 mollyplugger/Skrueanker. 2 oppe og 2 nede!
Men må ha ei spesialtang da, til skrueanker.
Selges på biltema blant annet til 39,90,- for tanga og fra 29,90 for skruene. De er det 20 i pakka av da.

Og de holder opp til 70 kg!

Vi ble annbefalt det av en snekker som også har satt opp ikea kjøkken sjøl.

Tusen takk for svar alle sammen[:D]
Da tror jeg nesten det ordner seg[:D]

Back
Topp